• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222913
+
-

پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد و روستای بیشه به یونسکو می‌رود

پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد و روستای بیشه برای دومین‌بار به سازمان جهانی گردشگری ارسال می‌شود تا بار دیگر شانس ثبت جهانی این محوطه و روستای هدف گردشگری در سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل آزموده شود. به‌گزارش ایسنا، عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان با اعلام این خبر در جشنواره «رود و ریل» که در روستای هدف گردشگری بیشه برگزار شد، اعلام کرد: کمتر از 2هفته دیگر پرونده روستای گردشگری بیشه لرستان به سازمان جهانی گردشگری ارسال خواهد شد.
او گفت: همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاه لرستان که مرکز آبشارشناسی در این منطقه است، ستودنی است. روستای بیشه از سال قبل برای ثبت‌جهانی مورد توجه قرار گرفته و بیشترین حجم گردشگر را در بین مناطق گردشگری استان به‌خود اختصاص داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی ‌وگردشگری لرستان، افزود: روستای بیشه بین ۵۰۰روستای هدف گردشگری کشور و ۸روستای کاندیدا، برای ارائه به سازمان جهانی گردشگری معرفی شده است. به‌گفته حسن‌پور، 2عنصر حیات‌بخش برای مردمان این مسیر وجود دارد؛ ابتدا رودخانه که موهبتی الهی است و بعد راه‌آهن  که حدود 100سالی می‌شود در این منطقه قرار دارد.
وی افزود: طبیعت و صنعت توانست معیشت اهالی این منطقه را تامین کند؛ به همین دلیل این منطقه به‌عنوان دومین روستا پس از کندوان در فهرست ثبت‌جهانی قرار گرفت. سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی نیز از تلاش برای جهانی شدن دره خرم‌آباد و روستای بیشه در فهرست روستاهای گردشگری سازمان جهانی گردشگری استقبال کرد و گفت: همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این کار خوب نه‌تنها برای لرستان، بلکه برای تمام ایران اتفاق بیفتد. فاطمی افزود: ۶ ‌ماه فرصت داریم تا نواقص را برای ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه برطرف کنیم. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرد: ۸روستا را به‌عنوان نماینده ایران برای ثبت در فهرست روستاهای جهانی گردشگری درنظر داریم که در این مسیر نقش مردم بسیار مهم‌ است. وی افزود: با توجه به شعار امسال که بر مشارکت مردم تأکید دارد، باید مردم روستای بیشه را درگیر مباحث زیست‌محیطی، گردشگری و حفاظتی به لحاظ ایمنی کنیم تا نقش آنها در ثبت روستای بیشه پررنگ‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید