• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94427
+
-

تابستان سیاه استرالیا

با گذشت 4‌ماه از آتش‌سوزی‌های استرالیا، 100نقطه در این کشور همچنان می‌سوزد

گزارش
تابستان سیاه استرالیا


نمایندگان و مقام‌های دولتی استرالیا دیروز در پارلمان گردهم آمدند تا به 33قربانی آتش‌سوزی‌های گسترده و بی‌سابقه این کشور ادای احترام کنند؛ قربانیانی که ممکن است با ادامه آتش‌سوزی‌ها همچنان بر شمار آنها افزوده شود.
نخست‌وزیر استرالیا که در نخستین جلسه پارلمان پس از تعطیلات تابستانی حاضر شده بود، آتش‌سوزی‌های اخیر را روزهای «سیاه» این کشور خواند و تابستانی که گذشت را «تابستان سیاه» استرالیا نامید. اسکات موریسون که به‌خاطر تأخیر دولت در واکنش به آتش‌سوزی‌ها همچنان مورد انتقاد قرار دارد، تأکید کرد که تلاش برای مهار کامل آتش‌سوزی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. موریسون 2‌ماه قبل مجبور شد به‌خاطر بی‌تفاوتی به ماجرای آتش‌سوزی‌های استرالیا از مردم این کشور عذرخواهی کند. او در اوج آتش‌سوزی‌ها همراه خانواده‌اش برای گذراندن تعطیلات به جزایر هاوایی رفته بود. نشست پارلمان استرالیا درحالی برگزار شد که گروهی از فعالان محیط‌زیست بیرون ساختمان پارلمان تجمع کرده ‌بودند. آنها ضمن انتقاد از دولت خواستار مقابله با تغییرات آب‌وهوایی بودند که گفته می‌شود عامل اصلی آتش‌سوزی‌های اخیر بوده است.
آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه استرالیا به یک فاجعه تاریخی تبدیل شده و تاکنون 12میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع این کشور طعمه آتش شده است. برآوردهای دولتی نشان می‌دهد بیش از  یک‌میلیارد حیوان نیز قربانی آتش شده‌اند. همزمان سکونتگاه میلیون‌ها حیوان دیگر تخریب شده‌است. آتش‌سوزی‌ها 2هزار و 500خانه را نیز به‌طور کامل نابود کرده است.
شرق استرالیا کانون آتش‌سوزی‌ها بوده و همچنان 100نقطه در این منطقه در حال سوختن است. روز یکشنبه با نزدیک‌تر شدن آتش‌ به پایتخت، دولت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و از شهروندان کانبرا خواست آماده تخلیه شهر باشند. طی روزهای اخیر با تلاش آتش‌نشانان، از گسترش شعله‌های آتش به سمت شهر جلوگیری شده و فعلا دستور تخلیه صادر نشده است. دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها آسمان کانبرا را به رنگ نارنجی درآورده که یادآور آتش‌سوزی سال 2003در اطراف پایتخت است؛ واقعه‌ای که در آن 4نفر جان دادند و بیش از 500خانه در آتش سوخت. آتش تا به اینجا حدود 40هزار هکتار از اراضی جنگلی و مراتع جنوب شهر را نابود کرده است. دمای هوا بر اثر شدت آتش به 42درجه رسیده است. همزمان وزش شدید باد باعث پرتاب تکه‌‌‌چوب‌های شعله‌ور تا شعاع 10کیلومتری شده است. مسئولان نگران به هم پیوستن آتش‌های پراکنده به آتش اصلی در اطراف پایتخت هستند که در این صورت تخلیه شهر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.


مکث
جزیره کانگورو


جزیره کانگوروی استرالیا تا پیش از آتش‌سوزی‌های اخیر بهشت حیات‌وحش بود. این جزیره تنها زیستگاه برخی گونه‌های جانوری بود. پیش از این، وجود انواع کانگورو، جوجه‌تیغی، طوطی و کوآلا این جزیره را به نمونه بدیع حیات جانوری استرالیا تبدیل کرده بود. نیمی از جزیره به‌طور کامل سوخته است؛ یعنی مساحتی حدود 500هزار هکتار. لاشه سوخته حیوانات، صحنه‌ای است که این روزها در جزیره کانگورو به‌وفور دیده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید