• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91359
+
-

پیامک‌های گروه‌های قدرت به نمایندگان

دیدگاه
پیامک‌های گروه‌های قدرت به نمایندگان


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه‌؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

پدیده ارسال پیامک‌های دسته‌جمعی یک‌بار دیگر فعالیت برخی نمایندگان مجلس را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. دامنه ارسال این پیامک‌ها به عادی‌ترین امور‌شان ازجمله بررسی و تصویب بودجه‌های سالانه هم رسیده است و تفاوت اصلی آن با موارد قبلی است. ارسال این پیامک‌ها مسبوق به سابقه است و پیامک‌های اخیر درخصوص موضوع بودجه، اتفاقا محترمانه‌ترین پیامک‌هایی است که برای نمایندگان ارسال شده است.
در موارد گذشته ازجمله FATF به‌راحتی توهین‌های مختلفی با شماره‌های معلوم صورت می‌گرفت که همان زمان در مصاحبه‌ای اعلام کردم اگر پیامک‌های ارسالی به بنده را منتشر کنند، یک کتاب می‌شود. چند ملاحظه در ارتباط با ارسال این پیامک‌ها وجود دارد که در قبال نکاتی به آنها اشاره می‌شود.
1ـ ملاحظه اولی که وجود دارد این است که ضعف اصلی به نبود نهادهای مدنی در ایران برمی‌گردد. نهادهای مدنی رابط بین مردم و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در کشور هستند و خواسته‌های مردم در این نهادها به‌صورت کاملا قانونی منتشر می‌شود. مهم‌ترین خلأ در ایران حزب است. وقتی تشکیلات احزاب در سراسر کشور وجود داشته باشد، نظرات مردم به‌طور شفاف از طریق این احزاب منتقل می‌شود. حداقل این است که نماینده مجلس می‌تواند دسته‌بندی خاصی را از نظرات داشته باشد. ولی وقتی حزب وجود ندارد، ارتباط مستقیم شکل می‌گیرد و نمایندگانی که مسئولیت‌پذیرتر هستند بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال نمایندگانی که خط تلفن عمومی با مردم دارند، در معرض نظرات هستند و در بدترین شرایط در معرض توهین‌ها و تهدیدهایی که صورت می‌گیرد هستند.
2ـ ملاحظه دوم این است که در چنین شرایطی عملا گروه‌های قدرت بیشترین اثر را دارند، یعنی کسانی هستند که می‌توانند در طول روز ساماندهی کنند تا صدها پیامک از شماره‌های مختلف ارسال شوند. چنین کاری به‌صورت دقیق ساماندهی شده است، یعنی به تناسب کل استان‌های کشور تنظیم شده و با پیش شماره‌های مختلف 912، 914، 915، 918، 916و 911 ارسال می‌شود. چه کسانی که توهین می‌کنند و چه کسانی که نظر می‌دهند و چه کسانی که تهدید می‌کنند، همه یک پیام خاص را به یکباره برای نمایندگان ارسال می‌کنند، یعنی مشخص است که پیامک از محل خاصی طراحی شده و بعد برای تمام نمایندگان ارسال می‌شود. این پیامک‌ها مضمون و محتوای مشترکی دارند و ادبیات آنها نیز نزدیک به هم است.
فقط یک گروه قدرت می‌تواند چنین کاری را صورت دهد که همواره عده‌ای را در اختیار داشته باشد و این عده برای شلیک پیامک‌های مختلف در شرایط مختلف و برای تأثیرگذاری در تصمیمات آماده‌باش باشند. در نبود نهادهای مدنی گروه‌های قدرت شکل می‌گیرند و این گروه‌های قدرت هم الزاما قاطبه مردم را نمایندگی نمی‌کنند بلکه این افراد کسانی هستند که بیشتر منافع گروه‌های خاص را نمایندگی می‌کنند. پشت‌سر مسئله ارسال انبوه پیامک‌ها به‌خصوص در موضوعاتی همچون بودجه منافعی در کار است همانطور که در موضوع FATF منافعی در کار بود. با 5حق تحفظی که در قبال پالرمو و 9حق تحفظی که درباره CFT چه در مجلس و چه دولت شکل گرفته بود، عملا این تحفظ‌ها دغدغه‌های مربوط به منافع ملی را رفع کرده بودند، ولی دغدغه‌های گروه‌های قدرت در FATF افزایش یافته بود. به‌رغم این شرایط باز هم فشارها افزایش یافت. اگر منافع ملی در FATF دیده شود و کاری کنیم که خود ایران گروه‌های تروریستی را در شورای امنیت شناسایی کند و دیگر اطلاعات حساس کشور درز نکند، آن موقع ارتباط با FATF به یک ارتباط مثبت نیز تبدیل می‌شود. بالاخره ایران کشوری است که بیش از خیلی از کشورهای دنیا موضوع اختلاس و فرار پول، طلا و سکه و اختلاسگران در آن مطرح شده است.
اگر ارتباطات سازنده‌ای با FATF داشتیم می‌توانستیم جلوی این فرار را بگیریم یا حداقل اموال مملکت را برگردانیم. پیامک‌های اخیر به نمایندگان از این جهت محل تعجب هستند که به‌صورت نازلی خودش را در بودجه بروز می‌دهد. این نشان می‌دهد گروه‌های قدرت عملا در ردیف‌های بودجه نیز صاحب نقش هستند. خیلی از سازوکارها، ساختارها و تشکیلاتی هستند که سالانه بودجه به آنها داده می‌شود، درحالی‌که هیچ خدمتی به منافع عمومی کشور نمی‌کنند. به‌عنوان مثال یکی از نهادها وظیفه مسلمان کردن خارجی‌ها را دارد و عملکرد بسیار نازلی هم دارد. طی سفری به ژاپن مأموریت داشتم به نمایندگی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تحقیقی را به سرانجام برسانم. در آنجا مشاهده شد این نهاد طی 6سال فقط 6نفر را در ژاپن مسلمان کرده بودند. نکته درخور تأمل خیلی از ایرانی‌هایی بودند که آنجا محو فرهنگ ژاپنی‌ها شده بودند و وصیت کرده بودند جسدشان را بعد مرگ‌ بسوزانند. این نهاد سالانه هزاران دلار فقط تحت عنوان کرایه با نیروهای مختلف دریافت می‌کرد. این نهادها به‌خاطر نفوذ قدرت‌شان ردیف‌های مختلفی را بر بودجه تحمیل کرده‌اند و همین‌ها بیشترین آثار را دارند. نماینده عضو کمیسیون تلفیق باید از فراغت لازم برخوردار باشد و بتواند بودجه را بررسی کند. اگر یک نماینده بخواهد تحت‌تأثیر فشارهای مختلف تصمیم‌گیری کند، آن موقع نمی‌تواند منافع ملی را تأمین کند. 
3ـ ملاحظه آخر اینکه پیامک‌های تهدیدآمیز می‌تواند تهدیدی برای منافع ملی کشور نیز باشد. نماینده‌ها در سال انتخابات به‌سرمی‌برند. بخش عمده‌ای از اعضای کمیسیون تلفیق نمایندگانی هستند که همزمان درگیر رقابت‌های انتخاباتی هستند. اگر این گروه‌هایی که متأسفانه وصل به نهادهای قدرت هستند، همچنان فشارهای خودشان را بر نمایندگان حفظ کنند، بودجه‌ای که با مشکلات فراوان بسته شده است ممکن است در راستای منافع ملی شکل نگیرد. کشور بعد از چند سال تحریم به یک تعادل بودجه‌ای رسیده است. فقط 10درصد بودجه کشور از فروش نفت تأمین می‌شود و در عوض منابع مالیاتی 4برابر شده است. از طرف دیگر روزانه 200میلیارد تومان از محل گران کردن بنزین و فروش مازاد بنزین مصرف نشده عاید کشور می‌شود. هم‌اکنون روزانه 70میلیون لیتر بنزین در کشور سوزانده می‌شود ولی 112میلیون لیتر تولید داریم. اینها مواردی است که اگر صرف مشکلات اقتصادی مردم شود، کشور می‌تواند در سال آینده با تحول اقتصادی همراه شود، نه اینکه نمایندگان تحت فشار تصمیمی بگیرند که با نظر کارشناسی‌شان همخوان نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید