• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 20 آذر 1398
کد مطلب : 90018
+
-

جاده مخصوص بدون چراغ‌قرمز

با افتتاح پروژه تقاطع دوگاز در بزرگراه شهید لشکری، مسیر بین تهران و کرج بدون توقف پشت چراغ قرمز طی می‌شود

جاده مخصوص بدون چراغ‌قرمز

محمد سرابی _ خبر‌نگار

با مشارکت صاحبان صنایع در منطقه‌ای که پر از کارخانه‌های گوناگون است، چندین پروژه ترافیکی، عمرانی و اجتماعی بزرگ و کوچک به بهره‌برداری رسید. مهم‌ترین این پروژه‌ها تقاطع غیرهمسطحی بود که پیش از این، آخرین چراغ قرمز بزرگراهی در مسیر تهران - کرج به شمار می‌آمد و به گفته شهرداری منطقه21 گاهی خودرو‌ها تا 25دقیقه پشت آن متوقف می‌شدند. اکنون تقاطع غیرهمسطح شهید لشکری(جاده مخصوص) و بلوار کرمان خودرو باعث حذف این چراغ قرمز شده است. جلب توجه صنایع این منطقه به مسئولیت اجتماعی خود باعث اجرای چندین پروژه دیگر مانند ایجاد مخازن و لوله‌کشی آبیاری فضای سبز، ایجاد مرکز خدمات خودرویی و بهسازی معابر خاکی و بوستان‌های منطقه شده است. روز سه‌شنبه 48پروژه در این منطقه با حضور شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان شهری به بهره‌برداری رسید.

مسیر تهران تا کرج در بزرگراه لشکری(جاده مخصوص) با حذف تقاطع کرمان خودرو، بدون چراغ قرمز شد. بر این اساس علاوه بر اتوبان تهران-کرج، بزرگراه شهید لشکری موسوم به جاده مخصوص بدون چراغ قرمز امکان تردد خودروها را دارد.
 شهردار تهران در یکسالگی سه‌شنبه‌های بدون خودرو پس از طی مسافت همیشگی‌اش با دوچرخه در این مراسم شرکت کرد و با اشاره به سهم کارخانه‌ها در اداره منطقه 21 گفت: این منطقه شرایط خاصی دارد و زمانی هم در محدوده 25ساله شهر بود. همچنین این منطقه 36درصد مساحت صنعتی فعال و غیرفعال دارد و از این جهت نیز متفاوت با سایر مناطق است.
او افزود: امروزه چند پدیده، شهرها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دنیا متأثر کرده که یکی از آنها خروج صنعت از شهر است. این خروج صنایع فرصت یا تهدید در پی دارد. فرصت، از این جهت که بخش‌ها و مساحت‌های زیادی آزاد می‌شوند و تهدید نیز از این جهت که اگر برای این فضاها به درستی تصمیم‌گیری نشود، مشکلات زیادی پیش می‌آید.
حناچی پدیده دیگر را توسعه و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دانست و گفت: در این خصوص راهی جز بازتر کردن فضا برای آنها نداریم. فضاهای صنعتی می‌توانند فرصت تحول در تهران باشند. در سال‌های 70 فرهنگسرای بهمن به همین روش ایجاد شد و آخرین آن نیز کارخانه آلما در غرب شهر بود.
حناچی با اشاره به رویکرد تمرکززدایی از دولت‌های ملی و واگذاری اختیارات بیشتر به دولت‌های محلی، گفت: باید توسعه کمربند سبز در پایتخت مورد توجه باشد؛ چراکه در تهران بادهای غالب از جنوب غرب به شمال شرق می‌وزد و هر چه فضای سبز در محدوده غربی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسعه دهیم، نتیجه آن به کل مردم تهران خواهد رسید.
او بیان کرد: همه از شرایط سخت اطلاع دارید که دشمنی بدخواهان کشور نیز در آن نقش بسزایی دارد. در هفته جاری 2 پروژه بزرگ در مناطق مختلف تهران افتتاح شد که نشان از شهامت مدیران دارد. شرایط اقتصادی سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشت سر می‌گذاریم که نهایت دشمنی بدخواهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد و باید با تدبیر، جرأت، درایت و پشتیبانی اعضای شورای شهر مشکلات را پشت سر بگذاریم.

اولویت‌محور تحقق‌پذیر
رئیس شورای شهر تهران در این مراسم با اشاره به اینکه 60درصد از دوره کاری شورای پنجم به پایان رسیده است، اظهار کرد: باید با همکاری شهردار و معاونان شهرداری به برنامه‌های «اولویت‌محور تحقق‌پذیر» مبتنی بر برنامه سوم بپردازیم. می‌توانیم در قالب پروژه‌های مشارکتی کارهای بزرگی انجام دهیم که پروژه‌های امروز از نمونه‌های این اقدامات است.
«محسن هاشمی» به ورود دیوان محاسبات به مواردی خارج از بودجه‌های دولتی در حوزه شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: گویا اخیرا دیوان محاسبات فشار آورده است که خارج از موضوع نظارتی و بودجه‌های دولتی وارد شهرداری شود. امیدوار هستیم که آقای حناچی بتوانند این مسئله را حل کنند تا مانع جدیدی برای تصمیم‌گیری ایجاد نشود و مدیران هم با جسارت بیشتری تصمیم بگیرند. اگر حسن نیت در کار باشد تصمیم خاصی که برای حل مشکلات کشور گرفته می‌شود مدنظر بخش‌های نظارتی هم قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: ما هم‌اکنون پروژه‌های عمرانی بلاتکلیفی داریم که نیازمند تصمیم‌گیری و عملگرایی هستند؛ همانند پروژه فرهنگی صبا که به‌صورت مشارکتی است و به‌دلیل اختلاف سرمایه‌گذار و شهرداری باوجود پیشرفت 90درصدی به مرحله افتتاح نرسیده و پروژه پایانه شرق که آن‌ هم با 90درصد پیشرفت بهره‌برداری نشده است. هاشمی تأکید کرد: در حوزه شهرسازی نیز بحث پهنه جدید باید هرچه سریع‌تر توسط معاونت مربوطه و شهردار تصمیم‌گیری و درآمد حاصل از این محل محقق شود. اینها مواردی است که اگر به سرعت به آنها پرداخته نشود، دچار فرصت‌سوزی می‌شویم. سرعت تصمیم‌گیری مدیران بسیار مهم است که امیدواریم هر چه سریع‌تر فضای لازم را برای تحقق اهداف فراهم کند.

مسیر عبور 10شهر
دیگر سخنران این مراسم، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد بود که با اشاره به عبور و مرور ساکنان 10شهر غرب تهران از مسیر بزرگراه‌ها اظهار کرد: عبور روزانه یک یا 2میلیون نفر از مسیر بزرگراه‌های غربی لزوم اجرای پروژه‌های متعدد در این منطقه را بیشتر می‌کند. 5پروژه در این مسیر در حال اجراست که برخی از آنها اهمیت بیشتری دارند.
محمدمحمودی‌شاه‌نشین افزود: قسمتی از این حجم زیاد تردد با 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده انجام می‌شود که همه به سمت میدان آزادی می‌روند و یکی از دلایل آلودگی هوای این منطقه هستند. پیشنهاد می‌شود با ایجاد سرویس بی‌آر‌تی بخشی از این نقل و انتقال مسافران بین میدان آزادی و مناطق غربی انجام شود.
او با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی این هفته 2 دستاورد برای شهرداری‌ها داشت، اظهار کرد: نخستین آن لایحه درآمد‌های پایدار بود. سال‌های طولانی بود که شهر‌ها را با تراکم‌فروشی اداره می‌کردیم و این لایحه راه خوبی برای درآمد‌های پایدار شهرداری است.
نماینده مردم ملارد، قدس و شهریار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع دیگر مربوط به لایحه مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: در این قانون سهم دولت ۷۰درصد و سهم شهرداری‌ها هم کمتر از ۳۰درصد است و ما تلاش می‌کنیم از ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده ۵۰درصد به دولت و ۵۰درصد هم به شهرداری‌ها برسد.

تلفیق صنعت و سکونت
شهردار منطقه21 با بیان اینکه ۸۸هکتار زمین بایر در این منطقه وجود دارد که جزو اراضی ذخیره است، اعلام کرد: اگر می‌خواستیم پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید لشکری و بلوار کرمان‌خودرو را تنها با بودجه شهرداری و به روش پیمانکاری انجام دهیم در هر سال تنها می‌توانستیم 6یا 7میلیارد تومان به آن اختصاص دهیم که به این زودی‌ها تمام نمی‌شد اما با روش مشارکتی نه‌تنها پروژه به پایان رسیده است، بلکه نزدیک 6هکتار تملک در اطراف آن هم بدون پرداخت وجهی از واحد تملک شهرداری در اختیار پروژه قرار گرفته است.
«حسن رحمانی» اظهار کرد: منطقه۲۱ شهرداری تهران تلفیق صنعت و سکونت است و وجود صنایع و زمین‌های بایر را می‌توان 2مزیت مهم این منطقه دانست. به همین دلیل با بازدید‌های متعدد از کارخانه‌ها که اکنون نیز حداقل هفته‌ای 2بار انجام می‌شود، توجه صنایع را به مسئولیت اجتماعی خود جلب کردیم؛ به‌عنوان مثال 850هکتار فضای سبز در این منطقه وجود دارد که امروز در قالب پروژه‌های مشارکتی 6مخزن آب و 68کیلومتر لوله‌کشی برای آن ایجاد شده است تا از پساب شهرک‌ها، مراکز نظامی، شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای آبیاری آن استفاده کنیم.

راهی جز کاهش آلاینده‌ها نداریم

پیروز حناچی، شهردار تهران
این روز‌ها که آلودگی هوا آزار‌دهنده می‌شود، هیچ راهی جز کاهش آلاینده‌ها نداریم. سه‌شنبه‌های بدون خودرو یکساله شد و امیدوارم در راستای این پویش مردم از روش‌های پاک‌تر حمل‌ونقل در شهر استفاده کنند. ما نیز تمام تلاشمان را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌کار می‌بندیم. ضمن اینکه امیدوارم سهم دوچرخه‌سواری از زیر ٢درصد به بالای ۴درصد برسد. در حال پیگیری دوچرخه‌های شرکت بیدود هستیم و جلسه‌ای نیز در این زمینه با آنها برگزار می‌کنیم. از خصوصیات پروژه‌های جدید مشارکت بخش خصوصی و نوع جدیدی از تامین منابع است و در شرایط سخت روش‌های جدید تامین منابع در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید