• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89964
+
-

اکران بودجه99 با کارگردانی بودجه‌نویسان

رئیس سازمان برنامه و بودجه طبق سنت هرسال در نشستی با خبرنگاران یک روز پس از تقدیم لایحه بودجه سال1399، جزئیاتی از ارقام و اهداف سند دخل و خرج سال آینده دولت را به نمایش گذاشتند و اعلام کردند مسیرهای جدیدی برای عبور از شرایط تحریم در دستور کار قرار گرفته است. محمدباقر نوبخت اعلام کرد بودجه سال بعد بر مبنای فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت به نرخ 50دلار بسته شده و نرخ دلار در بودجه99 هم همان 4200تومان است. حمید پورمحمدی، معاون او هم می‌گوید: در بودجه سال آینده تصمیمی برای افزایش قیمت گازوئیل گرفته  نشده است. به گزارش همشهری، نوبخت اعلام کرد: هم‌اکنون قیمت نفت بیش از ۶3دلار است، اما با این حال ما نرخ هر بشکه نفت را ۵۰دلار درنظر گرفته‌ایم. آخرین گزارش وزارت نفت هم نشان می‌دهد متوسط فروش نفت در ۷‌ماه اول امسال ۶۳دلار و در ۸ماه اول امسال ۶۲دلار بوده است.

دفاع از دلار 4200
نوبخت با دفاع از سیاست ارز 4200تومانی برای کالاهای اساسی اعلام کرد: اگر قرار باشد اقلامی را که در اختیار مردم است با نرخ بالاتر مثل ۸هزار یا ۱۰هزار تومان وارد کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ آن زمان سیاست مهار تورم قابل انجام است؟ نوبخت همچنین درآمدهای ارزی از محل صادرات نفت در سال آینده را ۱۸,۲۶میلیارد دلار و درآمد ارزی صادرات گاز را ۴میلیارد دلار اعلام کرد که 8میلیارد دلار آن به‌حساب صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد. درحالی‌که تراز عملیاتی بودجه جاری دولت کسری 106هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد، نوبخت اعلام کرد: ما سال آینده کشور را بدون کسری اداره خواهیم کرد و درخصوص بودجه هزینه‌ای، نخستین سیاستی که دنبال می‌شود، جبران کاهش قدرت خرید مردم است. او با اشاره به سیاست مهار تورم، تأکید کرد: سیاست مهار تورم به 2روش در سال۹۹ ادامه می‌یابد؛ تامین نشدن هزینه‌ها با پول پرقدرت و نیز افزایش نیافتن قیمت کالاها و خدمات دولتی به‌ویژه کالاهای اساسی و دارو با استمرار تامین ارز ۴۲۰۰تومانی. نوبخت همچنین درباره اینکه چرا نرخ دلار نیمایی برای تامین سایر کالاها حدود ۸۵۰۰تومان اعلام شده درحالی‌که هم‌اکنون نرخ نیمایی بالاتر است، توضیح داد: در مورد کالاهای اساسی  باید ارز ۴۲۰۰تومانی تامین شود. طبق مصوبه شورای امنیت ملی برای این کالاها که ازجمله آنها برنج، لاستیک، کاغذ و دارو است، باید ذخایر لازم تامین شود. او گفت: برای تامین ارز کالاهای اساسی از وزارت جهادکشاورزی، صنعت و بهداشت خواستیم میزان منابع لازم برای واردات در سال بعد را برآورد کنند که اعلام آنها نشان داد وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت 7میلیارد دلار لازم دارند و وزارت بهداشت نیز 3میلیارد دلار نیاز دارد که جمعا ۱۰میلیارد دلار شد و ما 10.5میلیارد دلار درنظر گرفتیم. نوبخت افزود: برای اینکه کنترل قیمت داشته باشیم حداکثر قیمت دلار نیمایی را روی ۸۵۰۰تومان حساب کردیم که این ربطی به معاملات نیمایی بخش خصوصی ندارد.

وعده رشد 2درصدی اقتصاد
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به 2هدف راهبردی کاهش بیکاری با ایجاد یک میلیون فرصت شغلی جدید و افزایش تولید با ایجاد رشد ۲درصدی و خروج از رکود، گفت: مراکز جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد. نوبخت درباره فرمول افزایش حقوق و دستمزد و انطباق آن با تورم گفت: قانون گفته که متناسب با نرخ تورم افزایش حقوق و دستمزد صورت گیرد.  امیدواریم سال آینده نرخ تورم کاهنده باشد. رئیس سازمان برنامه بودجه گفت:‌ مقرر نیست در سال آینده بنزین دونرخی حذف شود و روال فعلی در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که   چرا نرخ ارز رسمی افزایش نداشته است،گفت: شرایط کشور ایجاب نمی‌کند  این رقم‌ها افزایش پیدا کند، چرا که تورم با افزایش نرخ ارز جهشی می‌شود. نوبخت تصریح کرد:‌ سال آینده مبلغ ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار ارز دولتی برای تهیه اقلام اساسی اختصاص یافته است که این رقم شامل ۷میلیارد دلار اقلام اساسی و ۳میلیارد دلار بهداشت و درمان است.

  معمای افزایش مالیات‌ها

حمید پورمحمدی، معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با اشاره به جزئیات افزایش پایه‌های مالیاتی بیان کرد:‌ امسال پوشش مالیاتی افزایش پیدا کرده ولی هنوز پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا نکرده است و مقرر شده تا این طرح‌ها در قالب لایحه به مجلس پیشنهاد شود. او در پاسخ به سؤال درباره افزایش قیمت‌ها و شایعه افزایش نرخ گازوئیل در سال1399 و 1400 گفت: هیچ پیش‌بینی‌‌ای برای مالیات یا عوارض یا نرخ سوخت در لایحه بودجه سال آینده   نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید