• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223127
+
-

تهرانی‌ها درباره بودجه شهر نظر دادند

در دویست‌وبیست‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر، گزارش طرح رصد سال 1402توسط رئیس کمیته بودجه ارائه شد

گزارش
تهرانی‌ها درباره بودجه شهر نظر دادند

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

«بودجه‌ریزی مشارکتی»؛ اصلی که مدیریت ششم شهر بر آن تأکید جدی داشت و در همین راستا شورای شهر و شهرداری تهران گام‌های خود را برداشتند تا بتوانند مشارکت مردم را در اولویت‌بندی بودجه پایتخت همراه کنند. برهمین اساس، شورای ششم با محوریت کمیسیون برنامه‌وبودجه، طرح «رصد» را کلید زد و اعضای شورای شهر نیز با حضور در مناطق 22گانه و تمامی محلات، پروژه‌های کوچک یا توسعه محلی را که مطالبه شهروندان از مدیران شهر بود، جمع‌آوری کردند. به‌دنبال آن بودجه 1401براساس این پروژه‌ها طراحی شد و برای دومین‌بار در سال 1402نیز پروژه‌های احصاشده در طرح رصد، در بودجه 1402چیده شد. حال که مرحله دوم این طرح با موفقیت به سرانجام رسیده است، روز گذشته در دویست‌وبیست‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر رئیس کمیته بودجه به ارائه گزارش تجمیعی پروژه‌های توسعه محلی سال ۱۴۰۲ مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران پرداخت.



مکث1
با ورود تاکسی‌های برقی‌ به شهر اتفاق خوبی خواهد افتاد

مهدی چمران در حاشیه دویست و بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به‌نظر نمی‌رسد اتوبوس‌های برقی تولید داخلی تا پایان سال نیز وارد خط شوند، اظهار کرد: با برنامه‌هایی که ما دیدیم بعید است امسال اتوبوس‌های داخلی تحویل داده شوند و به‌نظر می‌رسد آنچه تحویل خواهیم گرفت، اتوبوس‌های دیزلی هستند که متأسفانه آنها را هم تاکنون تحویل نگرفته‌ایم.‌
روز سه‌شنبه معاون حمل‌ونقل و ترافیک گزارش آن را ارائه خواهد داد و فکر نمی‌کنیم بیشتر از ۶۵۰دستگاه اتوبوس تحویل داده شوند. او ادامه داد: برخی قطعات اتوبوس‌های داخلی در گمرک ترخیص نشده و پیگیری کردیم که این مشکلات برطرف شد. امیدواریم زودتر وارد شود و اگر این اقدام صورت بگیرد تعداد زیادی اتوبوس به‌کار گرفته خواهند شد. چمران  گفت: شهرداری نمی‌تواند تاکسی دار باشد و باید تاکسی‌ها را به رانندگان ارائه دهیم. اگر تاکسی‌های برقی وارد شهر شوند اتفاق خوبی خواهد افتاد. وقتی خودروهای برقی وارد شوند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار خواهند بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما در بخش مسکن برنامه خاصی نداریم و این اقدام با وزارت مسکن و شهرسازی است، یادآور شد: ما می‌توانیم هماهنگی‌ها را برای ارائه زمین انجام دهیم و کمک‌های ما به این شکل است و کار اصلی با وزارت مسکن است. او در انتقادی درخصوص عدم‌نصب پرچم کشور در کنار سایر پرچم‌ها در سطح شهر با اشاره به مصوبه‌ای در دوره سوم مبنی بر نحوه نصب پرچم در شهر بیان کرد: هر پرچمی در هر جایی به‌ویژه روی پل‌ها که نصب می‌شود، حتی اگر پرچم عزا باشد، باید در کنارش پرچم کشور نیز نصب شود. این یک مصوبه است و باید اجرا شود و تاکنون به بخش‌های مختلف شهرداری اطلاع‌رسانی شده است تا نسبت به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشند. ما باید هویت خود را چه در شادی و چه در عزا نشان دهیم. امیدواریم که این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و رعایت شود. چمران در ادامه درخصوص رنگ کردن مکرر جداول در خیابان‌ها عنوان کرد: در تصویب بودجه، بارها تأکید شده که برای رنگ كردن جداول، اعتباری اختصاص نیابد چراکه اقدام ضروری محسوب نمی‌شود. البته هدف از رنگ جداول، افزایش قدرت دید رانندگان در شب است، اما متأسفانه در آستانه سال جدید به‌منظور تمیزکاری اقدام به رنگ کردن جداول حتی جدول‌های شکسته می‌کنند که اقدام مناسبی نیست.

مکث2
تصویب گزارش حسابرسی 3شرکت شهرداری تهران

روز گذشته در دویست‌وبیست‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر گزارش‌های حسابرسی سال‌های 1400و 1401سه‌شرکت نوسازی عباس‌آباد، کنترل ترافیک شهر تهران و ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهر تهران مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفتند. پس از ارائه گزارش حسابرسان، سال مالی این سه‌شرکت بررسی شد و اعضای پارلمان شهری به گزارش‌های حسابرسی رأی مثبت دادند.

وضعیت شرکت نوسازی عباس‌آباد مطلوب است
در رابطه با بررسی گزارش حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد، محمدحسین حجازی گفت: در شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد حساب دائمی و سالانه داریم. از ابتدای تأسیس شرکت، عدد مالیاتی وجود داشته که روبه کاهش است. در حساب سالانه درآمد شرکت روبه رشد است. با حمایت اعضای شورا و شهرداری تهران تا امروز وضعیت شرکت مطلوب بوده است. شرکت نوسازی عباس‌آباد رو به توسعه است و مجموعه رو به توسعه که طرح جامع اول آن افتتاح شده و طرح جامع دوم نیز که برای ۶‌ماهه دوم سال است، نیازمند نیرو است. نیروهای اضافه شده به شرکت از مأموران شهرداری است. تعداد نیروها از ۸۳ نفر به ۹۶ نفر افزایش یافته؛ اما ما تبدیل وضعیت و جذب نیرو نداشتیم بلکه از شهرداری نیرو به شرکت مأمور شده و تعدادی نیز قراردادهای حامیان داشته‌اند. امیدواریم با حمایت شورا و شهرداری بتوان به‌گونه‌ای عمل کرد که شرکت نوسازی عباس‌آباد بتواند نقش جدی در توسعه گردشگری داشته باشد.

ثبت 5میلیارد تومان سود عملیاتی در شرکت ساماندهی
همچنین سعید بیگی در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اینکه در جبران زیان انباشته 2‌برنامه داشتیم و قرار شد در این زمینه تجدید ارزیابی صورت بگیرد، بیان کرد: توانستیم در مسیر دو ساله، زیان را به سود عملیاتی تبدیل کنیم؛ به‌طوری که در سال‌۱۴۰۲ زیان انباشته به صفر رسیده و امسال 5میلیارد تومان سود عملیاتی ثبت شده که ما را از ماده ۱۴۱ خارج می‌کند. 2ساختمان اداری در منطقه ۴ و ۱۹ داریم که اسناد آن باید به نام شهرداری باشند و نباید به نام شرکت ثبت شوند و این اقدام مطابق روال نیست.

نامه نگاری برای افزایش سرمایه شرکت کنترل ترافیک
در ادامه حمید برادران در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت کنترل ترافیک شهر تهران گفت: قراردادهایی که ما پیگیری می‌کنیم و درآمدها در آن مقایسه می‌شوند نسبت به عملکردی که داریم درآمد بسیار پایینی است. بعد از اینکه حسابرس تعیین می‌شود می‌توانیم افزایش سرمایه دهیم. ما ۲۲۴ میلیارد تومان برآورد جدید داریم و از سال ۱۴۰۱ که حسابرس به ما معرفی شد، شرکت کنترل ترافیک نتوانست افزایش سرمایه دهد. این انباشت سنواتی است و از سال ۱۳۹۳ وجود داشته و کم و زیادشده است. ما نامه‌هایی برای افزایش سرمایه ارسال کردیم. در طول یک‌سال و نیم گذشته اختلالاتی ایجاد شده اما فرایند درستی که طی می‌شود، ماهیت مدیریت ترافیک است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید