• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89744
+
-

چند نسخه سینمایی از پروژه تاریخی حضرت موسی ع ساخته می‌شود

فیلم حضرت موسی ع قبل از تلویزیون در سینما

گزارش
فیلم حضرت موسی ع قبل از تلویزیون در سینما


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

 اوایل دهه‌90 ، فرج‌الله سلحشور بعد از پایان‌ پخش سریال «حضرت یوسف» بر آن شد تا سریال «حضرت موسی» را نیزجلوی دوربین ببرد؛ سریالی که جزو پروژه‌های بزرگ سیما به‌حساب می‌آید، اما این کارگردان سال94 از دنیا رفت و این پروژه‌ مسکوت ماند. بعدها جمال شورجه، به‌عنوان کارگردان این مجموعه انتخاب شد. شورجه دچار بیماری شد و حالا با بهبودی حال این کارگردان و توصیه تیم پزشکی، وی به این پروژه باز‌گشته و سازندگان سریال «حضرت موسی» کار پیش‌تولید این سریال را از سر گرفتند. قصه سریال‌52 قسمتی حضرت موسی(ع) از قبل تولد و از زمان رحلت یوسف پیامبر(ع) شروع می‌شود. به گفته میرعلایی، تهیه‌کننده این پروژه، قرار است چند نسخه سینمایی از این پروژه ‌تاریخی با هماهنگی و تصمیم سازمان تولید شود.
 احمد میرعلایی، تهیه‌کننده این مجموعه بزرگ تاریخی درباره پروسه پیش‌تولید سریال «حضرت موسی» به همشهری می‌گوید: «خوشبختانه با بهبودی حال شورجه و توصیه پزشکان مبنی بر بازگشت وی به پروژه، شورجه در دفتر تولید حضور دارد. البته قرار است با نظرات شورجه مشاور کارگردانان نیز برای این پروژه بزرگ انتخاب شود.» وی درباره فیلمنامه این سریال که مرحوم فرج‌الله سلحشور آن را نوشته بود، توضیح می‌دهد: «فیلمنامه نوشته شده بود اما هم‌اکنون تیمی از کارشناسان دینی و قرآنی و همچنین نویسندگان زیرنظر سعید بهمن‌پور کار بازنویسی سریال را انجام می‌دهند. فیلمنامه آماده است اما با توجه به اهمیت این سریال تصمیم داریم تا آخرین لحظه کارهای کارشناسی فیلمنامه انجام شود.»
میرعلایی درباره دکور این سریال نیز توضیح می‌دهد: «سریال حضرت موسی قرار است در 52 قسمت تولید شود که این پروژه به دکورهای گسترده نیازمند بوده، بخشی از دکورها‌ ‌قرار است ساخته شود اما بخش دیگری از دکورها به‌صورت ویژوآل افکت ویژه بصری (VFX)خواهد بود.» میرعلایی در پاسخ به این سؤال که آیا طراح دکور سریال مشخص شده، اضافه می‌کند: «یکی از مجربان طراح مورد نظر است که در حال گفت‌وگو با وی هستیم. نکته‌ای که وجود دارد، این است که با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌ای که سریال دارد، تلاش می‌کنیم که با درنظر گرفتن کیفیت، صرفه‌جویی صورت گیرد. تیم طراحان دکور ما علاوه بر تخصصی که دارند، باید با بخش ویژوآل آشنایی داشته و در این زمینه نیز تخصص داشته باشند. استفاده از فضای ویژوآل هم دقت را بالا می‌برد و هم کارها را سهل می‌کند. متحرک‌سازی صحنه‌های مهم فیلم تقریبا این پیش‌تولید کار سنگین را دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر با حضور عوامل مؤثر و حرفه‌ای کار جلو می‌برد. در دنیای امروز رئال و ویژوآل را توأمان جلو می‌برند و با ساخت این سریال، این کار برای اولین‌بار اتفاق می‌افتد.»





ساخت دکورها در ایران

تهیه‌کننده فیلم «شب واقعه» با عنوان این مطلب که دکورهای سریال را در شهرهای کشور ‌خواهیم ساخت، ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایط موجود، سعی بر این است که دکورها در شهرهای ایران ساخته شود اما اگر محدودیت نداشته باشیم، ممکن است متناسب با برخی از سکانس‌ها، در یک کشور خارجی نیز فیلمبرداری داشته باشیم. اما با این حال، تصمیم ساخت دکور در ایران است.» در این پروژه قرار است سازندگان دکور خود را در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس داشته باشند و به گفته میرعلایی، از برخی ‌دکورهای سریال حضرت یوسف نیز استفاده می‌شود. این تیم برای ساخت برخی دکورها و نگهداری آن سوله‌های تخصصی در شهرک سینمایی آماده می‌کند.

پایان تولید بعد از 1400
تهیه‌کننده «فرزند خاک» درباره زمانبندی پیش‌تولید سریال هم می‌گوید: «پیش‌بینی گروه برای پیش‌تولید سریال، 18‌ماه است که با گذشت 9‌ماه از این پیش‌تولید وارد تولید سریال می‌شویم. البته ما یک پیش‌‌پیش‌تولید هم داریم که مرتبط با کارهای ویژوآل بوده و این مرحله پیش‌پیش‌تولید را انجام داده‌ و به موازات هم آن را  پیش‌ می‌بریم.» این مجموعه بزرگ تاریخی تلویزیون همانند پروژه «سلمان فارسی» تولید زمانبری خواهد داشت و با توجه‌ به پیش‌بینی‌ها، ساخت کامل پروژه «حضرت موسی» بعد از سال‌1400 خواهد بود.

انتخاب 150بازیگر اصلی
 میرعلایی درباره انتخاب بازیگران نیز عنوان می‌کند: «این سریال به بیش‌ از 150بازیگر حرفه‌ای نیازمند است. درصدد تصمیم‌گیری برای انتخاب بازیگران هستیم و علاوه بر انتخاب بازیگران نام‌آشنا، شاید به این نتیجه برسیم که از بازیگران غیرچهره هم استفاده کنیم؛ بازیگران توانایی که در تئاتر حضور دارند.» وی به انتخاب بازیگران خارجی هم اشاره می‌کند: «سریال حضرت موسی وجوه بین‌المللی دارد و با تنوع نقش‌هایی روبه‌رو هستیم که اگر لازم باشد، بازیگر خارجی هم خواهیم داشت، اما هنوز تصمیم‌ها قطعی نشده است.»

تولید و اکران سینمایی از «حضرت موسی»
این تهیه‌کننده به تولید و اکران نسخه سینمایی پروژه «حضرت موسی» هم اشاره می‌کند: «با هماهنگی رسانه ملی و تصمیم آنها چند نسخه سینمایی نیز خواهیم داشت، اما این نسخه‌های سینمایی با فیلمنامه سریال نخواهد بود بلکه فیلمنامه آن جدا بوده و ممکن است بازیگران نسخه سینمایی آن با سریال متفاوت باشد.» وی با عنوان این مطلب که پلان‌های اصلی سریال و سینما فرق خواهد داشت، ‌یادآور می‌شود: «‌نسخه‌های سینمایی ممکن است قبل از سال‌1400 آماده و حتی اکران شود. این تولید و فیلمبرداری همزمان با آغاز تولید سریال صورت می‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید