• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89540
+
-

در جلسه کمیسیون ماده5 به ریاست شهردار تهران تصویب شد:

حفظ خیابان‌های ولیعصر، وحدت اسلامی و شوش با وضع موجود

حفظ خیابان‌های ولیعصر، وحدت اسلامی و شوش با وضع موجود

یک‌سالی می‌شود که اقدامات گسترده‌ای برای حفظ و حتی ثبت جهانی چند راسته با ‌قدمت شهر تهران در حال انجام است؛ راسته‌هایی که جزو هویت تاریخی پایتخت به‌حساب می‌آیند. بر همین اساس در آخرین جلسه کمیسیون ماده5 شهر تهران حفظ 3محور تاریخی ولیعصر، وحدت اسلامی و شوش بدون تعریض به تصویب رسید.

به گزارش همشهری، این جلسه به ریاست پیروز حناچی، شهردار تهران و با حضور اعضا‌، محسن هاشمی رفسنجانی‌ رئیس شورای اسلامی شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی‌ معاون شهرسازی و معماری و علی اشراقی‌ رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده5 شهر تهران تشکیل شد.
اینطور که اشراقی پس از پایان جلسه عنوان کرد، اهمیت این 3محور از آن جهت است که هسته‌های تاریخی شهر را به بافت جدید و توسعه‌های نوین شهری مرتبط می‌سازند. او درباره ویژگی‌های محورهای اصلی پایتخت گفت: «محور ولیعصر به‌عنوان شاخص‌ترین و طولانی‌ترین خیابان تهران ثبت ملی نیز شده است.»
به گفته اشراقی، محدوده مورد مطالعه ولیعصر به طول 4کیلومتر در حد‌فاصل میدان راه‌آهن تا خیابان نوفل‌لوشاتو و در محدوده حصار ناصری قرار دارد که شامل برخی بناهای ارزشمند تاریخی و درختان چنار کهنسال است. رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده5 شهر تهران همچنین به محور حافظ - وحدت اسلامی و شوش به‌عنوان 2مسیر از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران اشاره کرد و افزود: «محدوده مورد مطالعه آن به طول 5کیلومتر در تهران ناصری حد‌فاصل خیابان جمهوری تا خیابان شوش بوده و شامل بناهای ارزشمند و تاریخی است. محور شوش نیز در حوزه جنوبی حصار ناصری به‌عنوان محور کار و فعالیت استفاده می‌شده و محدوده مورد مطالعه آن 5کیلومتر بوده است. در کارگروه فنی با حفظ وضع موجود محورهای ولیعصر‌ و حافظ–وحدت اسلامی موافقت شده اما اعضای کارگروه تصمیم‌گیری درباره محور شوش را به ارائه مطالعات جامع ترافیکی موکول کرده‌اند.»
براساس این گزارش در جلسه کمیسیون ماده5 تصمیم بر آن شده که در هرسه محور عدم‌تعریض و حفظ وضعیت کنونی به‌منظور حفظ هویت تاریخی شهر تهران، توجه شود. اشراقی در این رابطه اظهار داشت: «مقرر شده عرض کنونی کالبدهای دو طرف خیابان‌های مذکور حفظ و طرح موضعی ساماندهی محور ولیعصر‌ و پهنه‌بندی محور حافظ–وحدت اسلامی بر مبنای حفظ هویت تاریخی شهر اصلاح و ارائه شود.» او درخصوص ساماندهی میدان ولیعصر ‌نیز گفت: «اعضا با طرح ساماندهی و ارتقای کیفی میدان ولیعصر واقع در منطقه‌6 مطابق نقشه مصوب و ضوابط و مقررات موافقت کردند.»
در جلسه مذکور پس از توضیحات مشاور و شهردار منطقه‌8 مقرر شده ساخت‌وساز در محله نارمک براساس ضوابط زیر پهنه R231 انجام و طرح ویژه سه‌بعدی کل محله به جلسه ارائه شود. درخصوص میدان نبوت نیز قرار بر این شده مطابق سایر میادین، کارگروه این مورد را بررسی و سپس اظهارنظر کند. تهیه طرح اصلاح و طرح بازنگری شهرک شهید محلاتی واقع در منطقه یک با رعایت سقف جمعیت‌پذیری، تأمین خدمات، مصلحت شهر و هماهنگی کامل مالکان شهرک از دیگر مصوبات این جلسه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید