• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89264
+
-

آیینه‌گردانی در مقالات شمس

دریچه
آیینه‌گردانی در مقالات شمس


دهمین نشست از مجموعه ‌درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی، چهارشنبه سیزدهم آذر ساعت۱۶:۳۰ به تبیین «آیینه‌‌گردانی در مقالات شمس» اختصاص دارد که با سخنرانی مریم عاملی‌رضایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.
به گزارش همشهری، درباره رابطه شمس و مولانا از وجوه مختلفی سخن گفته شده و ابعاد گوناگونی از آن بررسی شده است. سؤالی که می‌توان از دیدگاه روان‌شناختی طرح کرد این است که اگر از منظر مقالات شمس به این موضوع بنگریم، ارتباط میان «خود» و «دیگری» بین شمس و مولانا چگونه شکل گرفته است؟ به‌عبارت دیگر هریک از این‌دو برای کشف امکانات ذهنی و روانی «خود» در «دیگری» چگونه «دیگری» را در «خود» درونی‌سازی کرده است. گرچه «دیگری» به مثابه متعینی بیرونی همواره وجود دارد، گاه درونی‌سازی شده و حیاتی ذهنی می‌یابد، همان چیزی که در رابطه شمس و مولانا شاهدش هستیم. 2روح سرگشته‌ای که هر یک امکانات ذهنی و روانی خود را در «دیگری» می‌بیند و هردو در طول فرایند کشف یکدیگر، مرتبا دیالکتیک «خود-دیگری» ذهنی‌شان را بر هم اعمال می‌کنند.
اگر از منظر شمس به این رفت‌وبرگشت‌های روانی بنگریم، درمی‌یابیم که اساس رابطه او با مولانا، جابه‌جایی‌های مکرر موقعیت‌‌های ذهنی برای هردوی آنهاست. تمثیل‌های مختلف تکرارشونده در مقالات شمس وجوهی از این آیینه‌گردانی‌ها را بازتاب می‌دهد.
مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم واقع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید