• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88108
+
-

۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در‌کشور


مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه حدود ۴۰‌تا‌۵۰‌هزار بیمار دیالیزی در کشور زندگی می‌کنند، ضمن برآورد هزینه‌های دیالیز برای نظام سلامت کشور، درباره پیوند کلیه، داروها و هزینه‌های آن نیز توضیح داد. 
مجید رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان شعار امسال هفته حمایت از بیماران کلیوی، مبنی بر «حمایت‌ از کلیه به‌عنوان یک اصل اساسی در حفظ و بقای خانواده»، گفت: شایع‌ترین علت بیماری کلیوی که منجر به دیالیز یا پیوند می‌شود، دیابت است و شعار متخصصان دیابت نیز در رابطه با حفاظت از کلیه است. در این زمینه مصرف منظم داروها و انجام آزمایشات مکرر به حفظ سلامت کلیه کمک می‌کند. وی با اشاره به اینکه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی سابقه‌ای نزدیک به ۴۰ سال قبل دارد، اظهار کرد: این انجمن با حمایت خیرینی که شاید اکنون در بین ما نباشند، کارخود را آغاز کرده و بدون بودجه دولتی به حمایت بیماران برخواسته‌ایم. کمک به بیماران در امور پیوند و در اختیار قرار دادن اجناس اهدایی از سوی خیرین به بیماران ازجمله وظایف این انجمن است. با توجه به اینکه این مجموعه به هیچ عنوان بودجه دولتی ندارد، با کمک خیرین به بقای خود ادامه می‌دهد که با توجه به اوضاع کنونی، اندکی نقش کمک‌های مردمی کم شده است که امیدواریم به‌زودی مانند گذشته شود. وی با اشاره به اینکه عمده دستگاه‌های دیالیزی در کشور قدیمی هستند و تاکنون کار زیادی انجام داده‌اند، گفت: همین کارکرد بالا و عمر طولانی دستگاه، سبب کاهش کیفیت دیالیز می‌شود. خوشبختانه به تازگی شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین بار در خاورمیانه اقدام به تولید دستگاه دیالیز کرده‌ است که این دستگاه در آزمایش و مقایسه با نمونه خارجی سربلند از آزمون بیرون آمده و در چند بیمارستان به شکل آزمایشی کار دیالیز را انجام داده است.
رمضانی با بیان اینکه حتی کشورهایی مانند مالزی متقاضی خرید دستگاه دیالیز ایرانی بودند، تصریح کرد: همین موضوع اهمیت توجه به افزایش پتانسیل‌های تولیدات دستگاه‌هایی با ارائه خدمات سلامت به شکل ایرانی را نشان می‌دهد تا علاوه‌ بر رفع مشکلات بیماران داخلی به کمک سایر بیماران نیز منجر شود. وی با بیان اینکه پس از پیوند کلیه، مصرف دارو نقش بسیار مهمی در ماندگاری پیوند ایفا خواهد کرد، ادامه داد: بیمارانی که تحت پیوند قرار گرفته‌اند نیاز به مصرف داروهایی دارند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده تا پیوند پس زده نشود اما، متأسفانه اخیرا فرانشیز پرداختی بیماران دو برابر شده است. این درحالی است که در کنار مصرف دارو نیاز به عکسبرداری، سونوگرافی، تصویربرداری و... در این بیماران زیاد است و متعاقبا هزینه‌هایی نیز متوجه اینگونه خدمات خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :