• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87726
+
-

گرفتن مالیات از جیب‌خالی

ایرج راد از تبعات حذف معافیت مالیاتی می‌گوید

گرفتن مالیات از جیب‌خالی


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه‌نگار

چند روزی است که زمزمه حذف معافیت مالیاتی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مؤسسات فعال در این حوزه شنیده می‌شود. سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا متن پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی را تدوین کرده که یکی از بندهای آن بند «ل» ماده 139است. ماده اصلاحی قانون مالیات‌ها درباره معافیت‌های مالیاتی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که درصورت تصویب آن هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری دیگر از معافیت مالیاتی بهره‌مند نخواهند بود.
در ماده 79این پیش‌نویس آمده، بندهای الف، ب، ز و ل ماده 139حذف می‌شود. بند ل ماده 139قانون مالیات‌های مستقیم، مربوط به معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و فرهنگی و هنری است که در ماده 79متن پیش‌نویس لایحه آمده که بند ل ماده 139حذف می‌شود و در این صورت فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشمول مالیات می‌شوند. این پیش‌نویس قرار است بعد از ارائه به دولت در مجلس بررسی و به تصویب برسد که درصورت تصویب آن حذف معافیت مالیاتی صورت می‌گیرد. پرداخت 25درصد مالیات برای کسانی که در حوزه کتاب، موسیقی، تئاتر و سینما و دیگر رشته‌های هنری فعالیت دارند، کم نیست؛ مالیاتی که مشکلات هنرمندان را بیشتر از قبل خواهد کرد.
ایرج راد، مدیر اسبق خانه تئاتر درباره حذف معافیت مالیاتی به همشهری می‌گوید: «در روزهای اخیر یک خبر خوش داشتیم و آن‌ تصویب انجمن صنفی پدید‌آورندگان آثار فرهنگی و هنری در هیأت دولت بود اما هنوز زمان زیادی از این خبر نگذشته که اعلام کردند معافیت مالیاتی حذف می‌شود. این موضوع می‌تواند بدترین خبر برای اهالی فرهنگ و هنر باشد.» راد با بیان این مطلب که صحبت‌هایی با وزیر فرهنگ و ارشاد شده و تلاش بر این است که حذف معافیت لغو شود، توضیح می‌دهد: «در گذشته هم براساس اظهارنامه مالیاتی که ارائه می‌شد، هنرمندان در صورت تأیید از مالیات معاف می‌شدند اما حذف آن در شرایط کنونی چند برابر شدن مشکلات است. تئاتر چند سالی است که از حمایت دولت محروم بوده، دیگر خبری از شورای ساخت و حمایت نیست و تولید و اجرا با خود گروه‌های نمایشی بوده؛ در چنین شرایطی کسر 9درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را هم داریم که این 9درصد در همه مراحل از تهیه دکور و لباس تا تدارک و تولید و عرضه به مخاطب وجود دارد؛ حالا به آن 25درصد مالیات هم اضافه شود. تئاتر چقدر می‌تواند با این وضعیت به حیات خود ادامه دهد. این فقط در تئاتر نیست و کل شاخه‌های هنری را دربرمی‌گیرد و به‌نظر حذف معافیت مالیاتی کاملا بی‌منطق به‌نظر می‌رسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید