• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87712
+
-

پیشنهادهای دوست داشتنی آخر هفته

تک‌فیلم مهدوی سینما
  قدمگاه

  محمدمهدی عسگرپور
هفته گذشته سالروز آغاز امامت ولی‌عصر (عج) را پیش‌رو داشتیم که البته تعطیل بودیم. بد نیست در رابطه با این موضوع، فیلمی هم در این زمینه معرفی کنیم. متأسفانه سینما و حتی تلویزیون ایران، در این زمینه به‌شدت ضعیف عمل کرده است. اگر هم فیلمی ساخته شده، بیشتر به‌طور غیرمستقیم و به نیمه‌شعبان و... پرداخته است. شاید مهم‌ترین و فنی‌ترین فیلمی که در این حوزه ساخته شده را بتوان فیلم «قدمگاه» عسگرپور دانست. البته موضوع اصلی این فیلم نیمه‌شعبان و مراسم مربوط به آن است، اما درکل فیلمی مهدوی محسوب می‌شود. این فیلم را تنها اثر سینمای ایران می‌دانند که به‌طور مستقیم به مهدویت پرداخته. فیلم ماجرای رحمان، با بازی بی‌بدیل بابک حمیدیان است که در روستایی زندگی می‌کند. او یک پسر سراهی بوده که در همانجا بزرگ شده. هر سال نیمه‌شعبان، او را برای ادای نذری 10ساله به قدمگاه می‌فرستادند، اما در این میان، رازی بزرگ وجود دارد. سرانجام این راز بزرگ افشا می‌شود. مادر رحمان به ناحق، توسط مردان و زنان روستا کشته شده است؛ آن‌هم به‌دلیل یک ظن بیجا. برای این روزها، تماشای دوباره این فیلم خالی از لطف و نکته نیست.


پول همه‌‌ چیز نیست
  مستند زندگی وارن بافت

مستندها، در کل قالب‌های هنری بسیار جالبی هستند و جنبه‌های مختلفی از هر موضوع را پیش روی شما قرار می‌دهند. به‌طور مرتب نیز مستندهای ریز و درشت زیادی در اینترنت منتشر شده و حتی از طریق صدا‌وسیما پخش می‌شود. مستندی که قصد معرفی‌اش را داریم، درباره زندگی وارن بافت است. بافت، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار دنیاست و همیشه جزو 5 فرد اول پولدار دنیا بوده و هست. اما او در این مستند، قصد نصیحت ما را ندارد و اتفاقا به جنبه‌های مختلف و حتی گاه تاریک زندگی او می‌پردازد؛ اینکه یک فرد به این حد پولدار و موفق، گاهی چقدر می‌تواند بی‌دست و پا باشد؛ اینکه حتی چنین فرد پولداری نیز در پایان عمر، تنهایی و بیهودگی عمر را متوجه خواهد شد و دنبال ایجاد رابطه‌هایی معنادارتر و البته دنیایی بهتر است؛ به همین دلیل است که اقدام به بخشیدن بخش اعظمی از ثروت خود به خیریه خانواده بیل گیتس می‌کند. مستند، به‌شدت هنری و پرکشش ساخته شده است؛ به‌طوری که متوجه نمی‌شوید کی این یک ساعت و 20دقیقه پایان یافته است. این مستند را در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با دوبله فارسی می‌توانید پیدا کنید.


به پیشواز کاخ‌ها
  مجموعه سعدآباد

حتما نامی از سعدآباد و کاخ‌های آن شنیده‌اید؛ جایی که حالا به‌عنوان محل پذیرایی و استقبال از مقامات کشورهای دیگر هم مطرح است و در اخبار تصویری این استقبال‌های رسمی را می‌بینید. اما در کنار همه این موارد، مجموعه کاخ‌موزه‌های سعدآباد مکانی مناسب هم برای شهرگردی محسوب می‌شود. این مجموعه، توسط رژیم گذشته و برای اقامت شاه و شاهزادگان تدارک دیده شده بود. جانمایی این کاخ‌ها نیز در کوهپایه‌های توچال و دره سرسبز دربند انجام شده بود. می‌گویند که این مجموعه، یک میلیون و 100هزار مترمربع مساحت دارد. این مکان حتی در زمان قجرها نیز مکان استقرار تابستانه شاهان بوده که در دوره بعد گسترش یافته. این مجموعه هشت در داشته که بخشی از آنها باقی مانده که برای بازدید، بیشتر از در سمت زعفرانیه استفاده می‌شود. نقل است که 18کاخ از زمان قجرها و پهلوی‌ها در این مجموعه باقی مانده که حالا جنبه بازدید و موزه دارد. فضای داخلی این مجموعه نیز به تنهایی، بسیار چشم‌نواز و برای یک پیاده‌روی، فوق‌العاده است. این مجموعه امکاناتی چون کافی‌شاپ و سرویس حمل‌ونقل و سالن سینما و... هم دارد.


یادگار شریعتی و مطهری
  حسینیه ارشاد

شاید خاص‌ترین حسینیه موجود در تهران را بشود حسینیه ارشاد دانست؛ البته اگر مهدیه تهران را حسینیه محسوب نکنیم. این حسینیه، بیشتر به واسطه حضور بخشی از انقلابیون در آن و فعالیت‌های فرهنگی و سخنرانی‌هایی که داشته‌اند، شهرت یافته؛ معروف‌ترین آنها هم که شریعتی و مفتح بودند. هرچندکه شخصیت‌هایی دیگر چون علامه مطهری هم در برهه‌ای، در این مکان حضور داشته و فعالیت می‌کردند. این حسینیه که در خیابان شریعتی و نرسیده به میرداماد واقع شده، در سال 1346توسط افرادی چون محمد همایون، ناصر میناچی، محمدعلی نوید و مرتضی مطهری بنیانگذاری شد و در زمین باغی به مساحت 2هزار مترمربع سر‌وسامان گرفت و چون قرار بود برای قشر فرهنگی و فرهیخته هم ساخته شود، در واقع امروزی و به شکل آمفی‌تئاتر ساخته شد. 2سال بعد از انقلاب نیز 2هزار مترمربع از زمین باقیمانده‌ای که حسینیه در آن ساخته شده بود، خریداری شد تا مسجد حسینیه و کتابخانه و... هم ساخته شود. این حسینیه در بیشتر سال‌های دهه 50 و البته تا زمان پیروزی انقلاب، توسط ساواک تعطیل شده بود. هم‌اکنون نیز رویددهای مذهبی مختلف و سخنرانی‌هایی در آن برگزار می‌شود.


موزه هنر هفتم
  موزه سینما

پیش از این باغ‌فردوس را معرفی کرده بودیم؛ حالا می‌خواهیم موزه‌ای را معرفی کنیم که در دل همین باغ‌فردوس واقع شده است؛ جایی که حالا به اسم «موزه سینما» شهره شده است. این مجموعه علاوه بر کارکرد موزه، سالن‌هایی را هم تدارک دیده تا رویدادهای سینمایی و هنری در آنها برگزار شود؛ ازجمله سالن سینماتوگراف و فردوس و تمدن که هر کدام ظرفیت‌های مختلفی دارند. این مکان، همانطور که از نامش پیداست گنجینه‌ای از عکس‌‌ها، اسناد و وسایل و تجهیزات قدیمی سینما و همچنین شخصیت‌های سینمایی است. این موزه نمایشگاه‌های دائمی هم داردکه شامل مواردی چون تالار پیشگامان، معاصران، بین‌الملل، دفاع‌مقدس، کودک، تماشاخانه، شاه‌نشین عمارت، نام‌آوران و... است. موزه سینما چند تا کافه هم دارد و برای یک گردش تمام‌عیار می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.


 مطبی که موزه شد
موزه سندوزی

بخشی از موزه‌هایی که در تهران و کشور وجود دارند، پیرو قاعده شرف‌المکان بالمکین هستند؛ یعنی به واسطه حضور یک فرد محترم و مؤثر و مفید و نخبه بوده که ارج و قرب یافته‌اند. موزه دکتر امیراسماعیل سندوزی نیز از این دست است؛ موزه‌ای که در خیابان احمد قصیر جا خوش کرده است. سندوزی درواقع دندانپزشک بوده که علایق هنری هم داشته و به همین دلیل آثاری در زمینه هنرهای تجسمی خلق می‌کرده. حالا موزه سندوزی، شامل مطب و مجسمه‌ها و آثار هنری این چهره، پیش روی همه است تا از آن بازدید کنند. این مطب و تمامی وسایل دندانپزشکی و کتابخانه شخصی و تخصصی موجود در آن به همراه ده‌ها اثر هنری ارزشمند، در سال 1375توسط این چهره به شهرداری واگذار شد و شهرداری هم این مکان را به موزه تبدیل کرد. حالا در این موزه بیش از 60 مجسمه و 120تابلوی نقاشی و طراحی این داندانپزشک وجود دارد.


در امتداد کوه‌ها
  دوچرخه‌سواری در کوهستان

البته خود دوچرخه‌سواری تفریحی عالی و بی‌نظیر است، خاصه در شهری مثل تهران و اطراف آن، اما برای کسانی که درگیر هیجان بیشتری هستند، دوچرخه‌سواری کوهستان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بخشی از باشگاه‌های دوچرخه‌سواری این امکان را در اختیار شهروندان می‌گذارند تا بتوانند دوچرخه‌سواری کوهستان را انجام دهند. طبیعی است که نیاز به دوچرخه‌ای خاص و تمرین دارد، اما تفریحی است که در نوع خودش منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود. در این رشته، نیاز به استقامت و قدرت و تعادل و تسلط کامل به‌خودتان و دوچرخه‌تان خواهید داشت و همه اینها، یعنی تولید آدرنالین خالص در خون شما؛ همان‌ چیزی که دنبالش هستید. جالب است بدانید که خود دوچرخه‌سواری کوهستان یک رشته ورزشی محسوب شده و در شاخه‌هایی چون کراس کانتری، کراس کانتری ماراتن، down hill، فور کراس و پریدن از خاک برگزار می‌شود. پیشنهاد ما این است که حتما تحت نظر یک باشگاه این کار را انجام دهید. آنها به شما آموزش خواهند داد که نیاز به امکاناتی چون کلاه ایمنی و جی‌پی‌اس و چراغ‌های مخصوص و... خواهید داشت؛ ضمن اینکه باید برای جلوگیری از کوفتگی و گرفتگی عضلات، به‌درستی این کار را انجام بدهید.


مهمان آسمان
  پاراگلایدر

از تفریحات مهیج هوایی که در تهران و حتی کرج می‌توانید انجام دهید، پاراگلایدر است. البته این ورزش، قطعا نیاز به امکانات و آموزش‌های خاصی دارد و همینطوری و همه‌جا نمی‌شود آن را انجام داد. اما درصورتی که حال و حوصله‌اش را داشته باشید، می‌توانید لذتی فوق‌العاده و ماندگار را تجربه کنید؛ درست مثل پرندگانی که در آسمان پرواز می‌کنند و پیش می‌روند. البته این ورزش برای کسانی که ناراحتی قلبی دارند، چندان توصیه نمی‌شود. در بیشتر مجموعه‌های پروازی که در تهران وجود دارد، پاراگلایدرها خلبان دارند و فرد مراجعه‌کننده به‌عنوان نفر دوم سوار می‌شود و به آسمان می‌رود. هم‌اکنون این ورزش در ایران زیر نظر انجمن ورزش‌های هوایی فعالیت می‌کند و در نقاطی چون مجموعه آزادی، شهران، اکباتان و... فعالیت‌هایی دارد. بیشتر هم که در نقاط کوهستانی این ورزش انجام می‌شود؛ هرچند که انجام آن در نقاط غیرکوهستانی هم شدنی است و مشکلی نیست، فقط باید وضعیت هوا مساعد باشد. معمولا طول این پروازها را حداکثر 20دقیقه مشخص می‌کنند؛ 20دقیقه‌ای که همیشه در یاد شما باقی خواهد ماند. البته ممکن است کمی این تفریح گران باشد، اما ارزش یک‌بار تجربه را حتما خواهد داشت.




تأملی در شهر
  پلازای میدان ولیعصر

پلازا که می‌دانید چیست؟ البته بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته و اروپا رایج است. به میدانگاه‌های مستقر در فضاهای عمومی شهر گفته می‌شود که بیش از اینکه جنبه تجاری داشته باشد، جنبه پاتوقی دارد. در کشورهای اروپایی، پلازاها نقش مهمی در خاطره‌های جمعی افراد دارند.  حالا تهران هم چندتایی از این پلازاها را دارد. یکی از آنها را که هفته پیش معرفی کردیم. یکی دیگر هم در میدان ولیعصر واقع شده است که اگر از این میدان عبور کرده یا از متروی ولیعصر راهی بیرون شده باشید، حتما چشم‌تان به آن خورده. این مکان، جای مناسبی  برای یک شب‌گردی خوب و حتی استقرار در آن است. با توجه به اینکه مترو تا پاسی از شب کار می‌کند هم می‌توانید روی این نقطه حساب بازکنید. البته نقدهایی هم به این پلازا وجود دارد، ازجمله اینکه امکاناتش کم است. اما با این حال شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید؛ حالا اگر امکانات هم به آن اضافه شد که چه بهتر. گاهی نیز رویدادهای هنری و فرهنگی در این پلازا برگزار می‌شود. برای خانواده‌های بچه‌دار هم این فضا، فضایی مناسب برای بازی فرزندان محسوب می‌شود.




همون همیشگی زیبا
  میدان آزادی

بدون شک مهم‌ترین نماد تهران را باید میدان آزادی بدانیم، هرقدر هم که اشاره کنیم که نماد مدرن تهران برج میلاد است، اما هنوز هم همه، تهران یا دست‌کم تصویر ابتدایی تهران را با همین میدان زیبای آزادی به یاد می‌آورند. این میدان، البته بزرگ‌تر و خاص‌تر از آن است که صرفا برای یک شب‌گردی بخواهیم توصیه‌اش کنیم، اما فعلا این پیشنهاد را از ما داشته باشید تا به کارکردهای دیگر این مجموعه هم برسیم. برج یا مجموعه آزادی در همه ساعت‌های شبانه‌روز شلوغ و پرازدحام است و با توجه به همجواری ترمینال غرب با آن مسافران زیادی شبانگاهان در آن حضور دارند. این میدان را بزرگ‌ترین میدان پایتخت می‌دانند و در سال49 شمسی ساخته شده و حسین امانت هم معماری زیبایش را عهده‌دار بوده. مساحت این میدان را 50هزار مترمربع ذکر کرده‌اند که بعد از میدان نقش‌جهان اصفهان، دومین میدانگاه بزرگ کشور است. شب‌های این میدان و نورپردازی‌های آن به‌شدت چشم‌نواز است. گاهی نیز می‌توانید بساطی جگرکی‌ها و اغذیه‌‌فروشان دوره‌گرد را در اطراف آن مشاهده کنید. پیاده‌روهای زیادی هم دارد که جان می‌دهد برای پیاده‌روی‌‌های شبانه.





بهشت شکم‌گردان
غذاهای محلی کاشان

از تهران تا کاشان، بعد از 3ساعت، هم می‌توانید با شهری تاریخی و انبوهی از سایت‌های باستانی و تاریخی روبه‌رو شوید، هم طبیعت و روستاهای دلنوازی دارد و هم اینکه شکم‌گردان عزیز می‌توانند یک روز خاطره‌انگیز را از سر بگذرانند. حال و حوصله رانندگی هم اگر نداشتید، اتوبوس‌های کاشان همه ساعت‌های روز در ترمینال جنوب شما را به این شهر خواهند رساند. کاشان غذاهای محلی زیادی دارد که می‌توانید بخشی از آنها را در رستوران‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی و امثالهم تجربه کنید. کوفته آب‌سماق، شفته نخودچی، شفته بادمجان، گوشت و لوبیا، آبگوشت به، نخودآله، چلودیزی و جوجویی تاس‌کباب تنها بخشی از این غذاهای محلی هستند. در این میان شاید نام چلودیزی برایتان خاص و غیرمتعارف باشد. دیزی که مشخص است چه غذایی است و همه ما تجربه میل کردن آن را داشته و داریم. این غذا با گوشت سردست یا ران پخته می‌شود، اما برنج را هم همراه با این گوشت و همچنین لوبیا چشم‌بلبلی و پیاز و... دم می‌کنند که در کنار ماست و دوغ، شما را به لذت خوردن غذایی بی‌نظیر دعوت خواهد کرد.




کافه‌های مرتفع
 کافه‌ها و رستوران‌های پل طبیعت

البته پیش از این پل طبیعت را معرفی کرده بودیم، جایی که می‌توانید در این روزهای خوش و البته گاهی نسبتا سرد پاییزی، سری به آن بزنید و از یکی از بهترین و چشم‌نوازترین سازه‌های شهری تهران و ایران دیدار کنید. اما همانطور که بارها اشاره شد، کارکرد مکان‌ها، مختلف است. همین پل طبیعت، صرفا برای گشت‌و‌گذار و وصل بوستان به درد نمی‌خورد. در همین پل طبیعت و اطراف آن، می‌توانید یک شکم‌گردی خوب و خوش را هم تجربه کنید. بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران، البته به کافه‌ها و رستوران‌های اطراف و روی پل و بوستان آب و آتش‌اش هم شناخته می‌شود؛ جایی که بعد از یک پیاده‌روی پاییزی، می‌توانید از غذاهای آنها بهره‌مند شوید و تهران‌گردی‌تان را با یک شکم‌گردی جانانه خاتمه بخشید. برای صرف یک صبحانه به‌یادماندنی، می‌توانید از کافه‌رستوران ملل این پل استفاده کنید. رستوران‌های راه چوبی این پل نیز در نوع خودش جالب است و از غذاهای شمالی تا غذاهای مدرن و قهوه و... را می‌توانید در آنها تجربه کنید. شاید به این جنبه از کارکرد پل طبیعت کمتر توجه کرده باشید، اما از این پس می‌توانید بوستان و پل‌گردی‌تان را با این شکم‌گردی‌ها نیز ترکیب کنید.




پینگ‌پنگ در پارکینگ
ورزش در پارکینگ

البته این ایده همین حالا هم در خیلی از مجتمع‌های آپارتمانی تهران اجرا می‌شود، اما ایده اصلی وقتی به ذهن‌مان رسید که دیدیم در فضای خالی یکی از مجتمع‌ها، یک عدد میز پینگ‌پنگ گذاشته‌اند تا هر کدام از اهالی که مایل بودند، وقت فراغت‌شان را به بازی پینگ‌پنگ بگذرانند؛ حتی از میزهای تاشو هم می‌توانید استفاده کنید، اگر مشکل جا دارید. به‌نظر می‌رسد که تفریحاتی از این‌دست در آپارتمان‌ها و حتی خانه‌های ویلایی به‌شدت کمرنگ شده. فرزندان ما نیاز مبرمی به بازی‌کردن دارند، چرا که از این طریق می‌آموزند و دنیا را کشف می‌کنند. با این واحدهای آپارتمانی کوچک نیز چنین نیازی به‌شدت پررنگ‌تر می‌شود. اگر اهالی همدل‌تر هستند، حتی از سبد بسکتبال کوچک برای بچه‌ها هم می‌توانید سود ببرید و  به تفریحات ورزشی دیگر مثل اسکواش و بدمینتون هم فکر کنید. این‌دست بازی‌ها در این روزهای سرد پاییز و بعدتر زمستان، در پارکینگ‌های خانه‌ها هم قابل دنبال‌کردن هستند. اگر هم خلاقیت بیشتری داشته باشید که می‌توانید در همین فضاهای موجود، به ورزش‌های دیگری نیز فکر کنید؛ مثل دارت و تیراندازی و... .



رمان تهرانی
  یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم
  سینا دادخواه

اگر دوست دارید یک داستان بلند بخوانید، اگر دوست دارید این داستان چندان فضایی و دور از ذهن نباشد، اگر دوست دارید یک قلم ساده ولی قدرتمند و ساده و امروزی را تجربه کنید، سری به داستان سینا دادخواه بزنید. این کتاب، در همین تهران خودمان اتفاق می‌افتد. لوکیشن‌های داستان کاملا آشنا هستند. اما مهم‌تر از همه اینها، روایت‌های موازی چند نسل از عاشقان است. این روایت‌ها، برای جوانان چنددهه، به‌شدت باورپذیر از آب در آمده است. کتاب نیز به‌شدت کتابی آسان‌خوان است، با نثری امروزی و البته یکدست که نویسنده کاملا زمان و انرژی گذاشته تا به این سبک برسد. کتاب را نویسنده‌ای نوشته است که در زمان خلق آن، دهه سوم زندگی‌اش را می‌گذراند و همین حالا هم یک جوان محسوب می‌شود. سامان، لیلا، استاد نجات و ندا، به‌واقع 4راوی و شخصیت اصلی این کتاب محسوب می‌شوند که در فصل‌های مختلف، روایت عشق‌ها و زندگی‌هایشان را مطرح می‌کنند. این کتاب را به‌واقع، بازنمایی ادبی قابل ستایشی از تهران نیز می‌دانند؛ در واقع شما با یک رمان کاملا تهرانی روبه‌رو خواهید شد. برای آخر هفته‌های شما، به‌نظر می‌رسد که گزینه مناسبی باشد.


نبرد اراده‌ها
  قدرت اراده
  پل ‌ژاگو

درباره قدرت اراده و روش پرورش آن البته کتاب‌های مختلفی نوشته شده است، اما اگر علاقه‌مندید که خودتان، قدرت اراده‌تان را پرورش دهید یا در مورد فرزندان و یا اعضای خانواده چنین کاری را کنید، کتاب «قدرت اراده» می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این کتاب را یک نویسنده بی‌ادعای فرانسوی به نام پل ‌ژاگو نوشته است که کتاب‌های ماندگاری در زمینه توسعه فردی و خودیاری نگارش کرده. موارد مطرح‌شده در این کتاب نیز به‌شدت منطقی و علمی هستند و به هیچ عنوان از منطق کتاب‌های زرد در حوزه خودیاری استفاده نمی‌کنند. روند کار پل‌ ژاگو چنین است که ابتدا ادبیات نظری بحث را مطرح  می‌کند، سپس سروقت اصول اجرایی و تکنیک‌ها می‌رود؛ یعنی شما ابتدا خوب توجیه می‌شوید، سپس به اجرای اصول می‌پردازید. مهم‌ترین اصل در این کتاب، تفکر سنجیده و عمل سنجیده است؛ یعنی خودجوش و باری به هر جهت و هیجانی نباشید، کاملا  منطقی و آرام و خونسرد و طبق برنامه پیش بروید. از نگاه پل ‌ژاگو، هر انسانی از یک باتری روانی سود می‌برد که با هر عمل نسنجیده و شتاب‌زده و غیرفکر‌شده، یک واحد از انرژی آن کاسته می‌شود.


در جست‌وجوی کبک‌ها
  پارک جنگلی سوهانک

برای درک طبیعت بکر تهران نیازی نیست که حتما راه دور و درازی را بروید و از پایتخت خارج شوید. پارک‌های جنگلی واقع در تهران و حومه، جزو امکانات طبیعت‌گردانه‌ای هستند که برای یک طبیعت‌گردی کوتاه می‌توانیم روی آنها حساب باز کنیم. پارک جنگلی سوهانک که یکی از این امکانات طبیعت‌گردی و جالب در استان و شهر تهران است، در شمال شرقی تهران واقع شده و به نسبت دیگر پارک‌های جنگلی کمتر شناخته شده است. مساحت این پارک جنگلی را ۴۰۰ هکتار دانسته‌اند. این پارک جنگلی در محله سوهانک واقع شده و با حضور در آن علاوه بر آشنایی با گونه‌های‌ طبیعی مختلف، آرامش و سکوت خاصی را که تنها در طبیعت بکر قابل‌دسترسی است، تجربه خواهید کرد. این بوستان جنگلی در سال1361 پا گرفته و عملا به دامنه‌های البرز متصل می‌شود. بخش زیادی از این پارک جنگلی را پوشش‌های گیاهی متنوعی نظیر درختان کاج، ارغوان، زبان گنجشک، بادام، توت، اقاقیا، آیلان توس، سرو نقره‌ای، سنجد، عرعر، کاج سیاه، سرو خمره‌ای و سماق تشکیل داده است. در این نقطه حتی روباه و خرگوش و کبک را هم می‌توانید مشاهده کنید و البته اردک‌ها و غازهای وحشی مهاجر را.



زیباترین پاییز
  شهرستانک البرز

شهرستانک، در جاده چالوس واقع شده است، ولی عملا پشت منطقه توچال محسوب می‌شود؛ منطقه‌ای که اگر زحمت سفری کوتاه‌مدت را برای رسیدن به آن به‌خودتان هموار کنید، حتما پشیمان نخواهید شد. البته مثل بیشتر مناطق روستایی استان تهران، بهترین فصل آن را باید 6ماه اول سال بدانیم. اما حتی در پاییز هم شهرستانک صفای خودش را دارد. شهرستانک در اصل از توابع آسارای کرج محسوب می‌شود و جایی بسیار خوش آب‌وهواست. در سفر به این منطقه، حتما دره سرسبز و باغ‌های میوه و کوچه‌باغ‌ها و جاده کوهستانی آن به یادتان خواهد ماند. حتی ناصرالدین شاه هم گذرش به اینجا افتاده و کاخ ناصری، عمارتی ییلاقی و به‌جا مانده از آن دوره است که از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود. از دیگر دیدنی‌های این منطقه می‌توان به قلعه دزدبند، درخت کهنسال اورس، کتیبه ناصری و... اشاره کرد. می‌گویند که پاییزهای شهرستانک جزو زیباترین پاییزهای ایران است. در سفر به این روستا، پیاده‌روی و منظره‌های خوشایند و غذاهای محلی سبک چون ‌آش و... انتظارتان را خواهد کشید؛ هرچند که بهتر است مجهز بروید و خودتان، وعده‌های غذایی‌تان را همراه داشته باشید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید