• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85881
+
-

نمایش شکوه اربعین در دارالمؤمنین ایران

جاماندگان اربعین حسینی در هفتمین سال مسیرهای پنج‌گانه پایتخت تا حرم عبدالعظیم حسنی را طی کردند

نمایش شکوه اربعین در دارالمؤمنین ایران

مجید جباری _ خبرنگار

هفتمین کاروان جاماندگان سفر کربلا دیروز در تهران، دارالمؤمنین ایران به راه افتاد. آنان که به هر دلیل نتوانستند در چهلمین روز از سالگرد شهادت سومین پیشوای شیعیان، خود را به قافله بزرگ نجف تا کربلا برسانند، طبق سنتی که به تازگی پایه‌گذاری شده و به تأسی از پیاده‌روی عاشقان اباعبدالله حسین(ع) در عراق، مسیر 14کیلومتری پایتخت به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری را طی کردند و به‌نحوی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین را از تهران به‌جا آوردند. به گزارش همشهری، این مراسم ساعت6 صبح و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در مسیرهای پنج‌گانه‌ای که پیش‌تر تدارک دیده شده بود، به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز شد. خیل عظیم مشتاقان و عاشقان سیدالشهدا(ع) در قالب کاروان جاماندگان اربعین، برای نشان دادن ارادت خود، با ندای «سلام بر حسین» و« لبیک یا حسین» راهپیمایی خود را آغاز کردند و پس از طی مسیری طولانی به حرم عبدالعظیم رسیدند و در آنجا مراسم اربعین سیدالشهدا را به‌جا آوردند. عزاداری چهلمین روز شهادت حرکت جاماندگان کربلا از تهران به مقصد شهرری به سبب منزلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و به اتکای حدیثی از امام هادی(ع) انجام می‌شود که زیارت حرم عبدالعظیم(ع) را معادل زیارت امام‌حسین(ع) عنوان کرده است. وظیفه خدمات‌رسانی به کاروان جاماندگان اربعین مانند شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی اربعین در کربلا بر عهده مدیریت شهری تهران است. امسال هم شهرداری تهران از چند روز قبل، خدمات و برنامه‌های گسترده‌ای را برای رفاه حال زائران در مسیرهای منتهی به حرم عبدالعظیم تدارک دیده بود.

آغاز به‌کار موکب‌ها از 5صبح
در میدان امام‌حسین(ع) شهرداری منطقه۱۳ با استقرار موکب در ابتدای مسیر پیاده‌روی، از ساعت5 صبح میزبان عاشقان و دوستداران امام‌حسین(ع) بود. این موکب فرهنگی شهرداری، با جذب خیرین و کمک هیئت‌های مذهبی و مشارکت فرهنگسرای امید، با توزیع نذری از جاماندگان کربلا پذیرایی کرد و به ارائه خدمات فرهنگی مختلف پرداخت.در ابتدای مسیر، حضور چشمگیر پلیس راهور، نیروهای سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران، نیروهای کارگری و بازیافت شهرداری تهران مشهود بود؛ این نیروها با همه امکانات خود مشغول خدمات‌رسانی به راهپیمایان بودند. تجمیع موکب‌های متعدد در حوالی میدان امام‌حسین و خدمات‌دهی به زائران از ویژگی‌های آغاز مسیر راهپیمایی بود.

برگزاری تعزیه در میدان خراسان
با راهپیمایان سیاه‌پوش که همراه می‌شوی، جمعیت چندده‌هزار نفری، تو را به میدان خراسان نزدیک می‌کند؛ جایی که موکب‌ها، پرچم‌های سبزرنگ یا صاحب‌الزمان(عج) به دستان جاماندگان می‌سپردند. حدفاصل میدان شهدا تا میدان خراسان هم هزاران زائر جامانده از مراسم اربعین کربلای معلی با شعار لبیک یاحسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم رهسپار شدند. در این خیابان، برپایی تعزیه و همچنین حضور گروه‌های موسیقی و آوای حزن‌انگیز سنج و دمام، فضای متفاوتی به راهپیمایی دیروز داده بود. امسال یکی از باشکوه‌ترین مراسم اربعین برگزار شد؛ از ساعات اولیه صبح، گروه‌های مختلف مردمی در مسیر قرار گرفتند و عزاداران با حضور چشمگیر خود، شکوه اربعین را به جهان ثابت کردند. از زیبایی‌های راهپیمایی امسال حضور خانوادگی شهروندان در کنار هم بود؛ فرزندان در کنار پدر و مادر در این مراسم حاضر بودند. همچنین استقبال خوبی از موکب‌های مردمی به عمل آمد که در آن مردم از صنوف مختلف به پذیرایی و خدمت‌رسانی از عزاداران پرداختند.

برپایی 165غرفه خدماتی و فرهنگی در مسیر 
حجت‌الاسلام شاهین معبودی، رئیس کمیته تبلیغات فرهنگی و مشارکت‌های مردمی منطقه20 هم با اشاره به اینکه ایستگاه‌های فرهنگی و صلواتی با همکاری ادارات شهر و ظرفیت‌های بومی و محلی منطقه20 در مسیر پیاده‌روی پیش‌بینی شده بود، گفت: «دیروز 165غرفه شامل ایستگاه‌های صلواتی و فرهنگی، مادر و کودک، خدمات‌رسانی، امدادرسانی، درمانی و استراحت بانوان و آقایان به خدمات‌رسانی به راهپیمایان مشغول بود. مؤسسات، سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی، ادارات شهرری، حوزه بسیج منطقه و پایگاه‌های بسیج نواحی و ادارات شهرداری منطقه۲۰ نیز با تشکیل غرفه‌های مجزا به زائران و راهپیمایان خدمات‌رسانی کردند. ضمن اینکه تصویرگری شهدا، تجلیل از دختران محجبه خردسال، ایستگاه نقاشی و دلنوشته‌های حسینی ویژه کودکان و توزیع کتب مخصوص عاشورا و اربعین و محصولات فرهنگی از دیگر اقدامات شهرداری منطقه20 در راهپیمایی جاماندگان اربعین بود.» گفتنی است که استقرار حدود ۱۰۰موکب برای رفاه زائران در طول مسیر راهپیمایی، کاهش فاصله حرکت مترو در ایستگاه‌های امام‌حسین(ع) واقع در خطوط ۲ و ۶ و نیز ایستگاه شهرری به مسافران، ارائه برنامه‌های مختلف فرهنگی به زائران در ۲۰مسجد و حسینیه در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین از دیگر خدمات شهرداری تهران برای راهپیمایی دیروز بود. از سوی دیگر، برپایی غرفه نقاشی کودکان با عناوین کربلا، تهیه بروشورهای تبلیغاتی، برپایی غرفه‌ای برای حضور ورزشکاران جهت معرفی مشاهیر علمی و دینی و همچنین معرفی اماکن گردشگری و سیاحتی شهرستان ری در کنار سایر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی نیز از اقدامات کمیته فرهنگی و تبلیغی ستاد اربعین شهرستان ری برای برگزاری مراسم جاماندگان اربعین بود.

حضور شهرداری  در مسیرهای راهپیمایی
مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این‌باره گفت: «۴۵۰نفر نیروی انسانی (کارگران ایرانی با لباس کار مناسب و کامل تیپ، اتیکت و مخزن ۱۲۰لیتری و تجهیزات انفرادی نو) کار پشتیبانی را در مناطق مستقر در مسیرهای راهپیمایی برعهده داشتند. همچنین ۲۰۵خودرو در این مسیر به شهروندان تهرانی خدمات‌رسانی می‌کردند؛ البته این آمار به غیراز امکانات مناطق شهرداری است.»
معاون شهردار تهران با اشاره به استقرار کارگران در مسیر حرکت هیئت‌های عزاداری و محل‌های توزیع نذورات در معابر و پیرامون مساجد، تکایا و حسینیه‌ها اضافه کرد: «رسیدگی مستمر به وضعیت مخازن موجود اعم از بازبینی، تخلیه، شست‌وشو، تعویض، تعمیر و بازسازی مخازن معیوب و همچنین نظافت بعد از مراسم باید با مدیریت عوامل منطقه طبق برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند به‌خوبی انجام شود.»

   خدمات شهرداری‌ مناطق در مسیرهای راهپیمایی

در این مراسم باشکوه، علاوه بر سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه شهرداری تهران، شهرداری مناطق 7، 12، 13، 14، 15، 16و 20 هم با ارائه خدمات فرهنگی، برپایی موکب‌ها و اقدامات رفاهی به شهروندان حاضر در این مراسم باشکوه خدمات‌رسانی کردند.
سمیه حاجوی، شهردار منطقه٧ با اشاره به حضور گسترده عزاداران در راهپیمایی جاماندگان اربعین گفت: «عزاداران به شوق رسیدن به حرم حضرت عبدالعظیم و با آرزوی زیارت کربلا از ساعات ابتدایی روز گذشته در مسیر پیاده‌روی حاضر شدند؛ حضور کودکان و سالمندان میان خیل عزاداران بسیار قابل توجه بود.»
او با بیان اینکه کلیه اقدامات در موکب‌های منطقه۷ با مشارکت مردمی و به‌صورت داوطلبانه با پخش نذورات همکاران و شهروندان انجام شد، افزود: «از دیگر نکات جالب توجه حضور کسبه در طول مسیر بود که از هرامکاناتی برای پذیرایی عزاداران استفاده می‌کردند. این نشان می‌دهد که مردم در هرشرایطی در عزاداری سالار شهیدان خود را سهیم دانسته و در این امر مهم مشارکت می‌کنند. توزیع 2هزار پُرس نذری و سایر نذورات با مشارکت مردمی فاقد هزینه در مجموعه شهرداری و توزیع ۷۰۰تصویر از شهدای منطقه۷ و تسبیح جهت توزیع بین زائرین به نیابت زیارت اربعین حسینی انجام شد.»
پیمان پورنصر، شهردار منطقه16 با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات لازم برای شهروندان در مسیر راهپیمایی گفت: «با هماهنگی با سپاه ناحیه شهیدرجایی منطقه16 و فرهنگسرای بهمن در قالب کمیته‌های مختلف، از میدان شوش تا تقاطع آزادگان که مسیر اصلی پیاده‌روی جاماندگان است و از خیابان دشت آزادگان به میدان بهمن، موکب‌های مردمی و نهادهای مختلف مستقر شده بود. در این منطقه بیش از 60موکب برای خدمات‌رسانی به شهروندان مستقر شده بود. همچنین دیروز بالغ بر 30ایستگاه فرهنگی و نذر فرهنگی و خدمات‌رسان را برای جاماندگان اربعین زیر پل فداییان تقاطع بعثت آماده کرده بودیم. ارائه خدمات پزشکی، استقرار اورژانس، آتش‌نشانی و... در مسیرها از دیگر اقدامات شهرداری منطقه16 برای راهپیمایی باشکوه جاماندگان اربعین بود.» کمی آن‌سوتر، در منطقه14 هم موکب‌ها در مسیر راهپیمایی علم شده بودند؛ خیابان 17شهریور -حدفاصل میدان شهدا تا میدان خراسان- از مسیرهای پیاده‌روی روز اربعین بود. در این منطقه هم عملیات بهسازی و آمادگی محیطی انجام شده بود تا راهپیمایان در محیطی ایمن و مناسب به پیاده‌روی باشکوه مراسم اربعین بپردازند. رضا عباسی، شهردار منطقه14 در این‌باره گفت: «روز قبل از آغاز مراسم، نصب غرفه‌های فرهنگی انجام شد و نظافت محل و نصب سطل‌های زباله و... صورت گرفت. با مشارکت تمام محلات 21گانه منطقه14 نسبت به برپایی ایستگاه صلواتی و فرهنگی برای راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی(ع) در مسیر میدان شهدا تا میدان خراسان اقدام شده بود.»
از چند روز پیش از آغاز مراسم مناطق 7 و 13 هم برنامه‌های ویژه‌ای را برای جاماندگان کربلا طراحی کرده بودند. غرفه‌های فرهنگی و موکب‌های خدمات‌رسان نیز تجهیز و در ضلع جنوبی میدان امام‌حسین مستقر شده بودند. مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه13 با بیان اینکه شهرداری منطقه13 دیروز از ساعت ۵ تا ۱۱ صبح در خدمت زائران بود، اظهار کرد: «براساس دستورالعمل ابلاغ‌شده برای مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین، شهرداری منطقه۱۳ در بخشی از ابتدای مسیر پیاده‌روی در میدان امام‌حسین(ع)، یک غرفه فرهنگی با مشارکت خیرین و کمک هیئت‌های مذهبی خدمات فرهنگی و توزیع نذری برای زائران در مسیر پیاده‌روی درنظر گرفته بود.»
حسین بحیرائی، شهردار منطقه10 نیز درباره اقدامات این منطقه برای زائران گفت: «عاشقان و شیفتگان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) که امسال امکان و فرصت حضور در کربلای معلی را نداشتند، در برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته به‌صورت دسته‌های عزاداری با طی مسیر از میدان جمهوری-بزرگراه شهید نواب صفوی به‌صورت پیاده عازم حرم حضرت عبدالعظیم شدند و بار دیگر ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند. براساس تدابیر صورت‌گرفته علاوه بر فضاسازی مناسب و نصب تبلیغات محیطی با آماده‌باش نیروهای خدمات شهری، معابر تردد دسته‌های عزاداری قبل، حین و بعد از مراسم نظافت و پاکسازی می‌شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید