• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85099
+
-

هشدار سیلاب

وزارت نیرو در نخستین هشدار پاییزی نسبت به خطر طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب هشدار داد

بحران
هشدار سیلاب

باران‌های سیل‌آسا در برخی شهرهای شمالی ایران در 2روز گذشته، آژیر هشدار وزارت نیرو را برای آماده‌باش در برابر سیلاب‌ها به صدا درآورد. وزیر نیرو از پایش منظم وضعیت سدها سخن می‌گوید و شرکت مدیریت منابع آب ایران از احتمال وقوع سیل در برخی شهرها و استان‌ها خبر داده است. این هشدار فقط برای سرزمین‌های شمالی نیست و حتی کلانشهر تهران و شهرهای در مسیر رودخانه‌های استان تهران در غرب و شرق هم در حال افزایش ضریب آمادگی خود هستند. سیل کم‌سابقه روزهای پایانی پارسال و فروردین امسال درس عبرتی شده برای همه استان‌ها که از هم‌اکنون آماده باشند. نخستین توصیه به مردم جدی‌گرفتن خطر سیلاب در روزهای بارش سیل‌آساست و البته مدیریت مسیر رودخانه‌ها تا بلکه سیلاب از بستر رودخانه‌ها بالاتر نرود و با ورود به شهرها و روستاها ویرانه به بار نیارد.

شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به احتمال وقوع سیلاب در 3 استان شمالی هشدار داد و اعلام کرد در پی اخطار سازمان هواشناسی،  شدت بارش‌ها به‌ویژه در بخش‌های شرق و جنوب استان گیلان و غرب و مرکز استان مازندران احتمال سیلابی‌شدن برخی شهرها و روستاها را تقویت کرده است.
به گزارش همشهری،  طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب،  پیش‌بینی‌شده بیشترین شدت بارندگی مربوط به حد‌فاصل کاظم‌رود تا شلمان‌رود و سرشاخه‌های رودخانه‌های منتهی به تالاب انزلی خواهدبود. همزمان وزیر نیرو از پایش منظم مخازن سدها و آمادگی رودخانه‌ها برای گذر سیلاب‌های احتمالی خبر داده و اعلام کرده است: هرچند براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی‌های فصل پاییز در شرایط نرمال خواهد بود، اما وزارت نیرو به شکل منظمی در حال پایش شرایط مخازن سدها و همچنین آمادگی رودخانه‌ها برای گذر سیلاب‌های احتمالی و نیازهای پایین‌دست است.
به گفته او، وزارت نیرو در تلاش است با دسترسی مناسبت‌تر به اطلاعات و داده‌های دریافتی سازمان هواشناسی بتوانیم سطح آمادگی‌ها را افزایش دهیم. وزیر نیرو با اشاره به فعال‌شدن ستاد فرماندهی سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب ایران،  می‌گوید: این ستاد هم‌اکنون فعال است و در آینده نزدیک گزارش جامعی درباره نقاط دارای ضعف ارائه خواهد شد تا آمادگی در این مناطق افزایش یابد.

مردم جدی بگیرند
اردکانیان با اشاره به 2 مقوله پیش‌بینی و هشدار در زمینه مدیریت سیلاب، گفت: پیش‌بینی می‌تواند در بازه‌های زمانی طولانی‌تر مثلا سه‌ماهه صورت بگیرد و هشدارها در بازه‌های زمانی کوتاه 24 ساعت یا حداکثر 72ساعت خواهد بود. بنابراین مردم باید هشدارهای دستگاه‌های ذیربط را جدی بگیرند. او بر لزوم توجه جدی به مسئله آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: در این خصوص دستگاه‌ قضایی همکاری بسیار مناسبی دارد و حمایت‌های قضایی خوبی از این مسئله صورت می‌گیرد.
سیف‌الله آقابیگی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به بارش روزهای اخیر در استان‌های شمالی مازندران و گیلان، گفت: برای افزایش سطح آمادگی و هوشیاری،  دستگاه‌های دولتی استان‌های مزبور بسیج شده‌اند، امیدواریم مردم نکات ایمنی و هشدارها را جدی بگیرند تا هیچ حادثه جانی نداشته باشیم و خسارت‌های مادی ناشی از سیلاب‌های احتمالی به حداقل کاهش یابد.

نگران سدها نباشید
سیف‌الله آقابیگی با اعلام اینکه در 2 روز گذشته میزان بارش در برخی ایستگاه‌های استان‌های گیلان و مازندران تا 237 میلی‌متر رسیده،  درباره میزان آمادگی سدها در برابر سیلاب‌ها اعلام کرد: خوشبختانه به‌دلیل قرار‌گرفتن سدها در پایان دوره تامین آب شرب و به‌ویژه کشاورزی،  ظرفیت نگهداری سدها در وضعیت مطلوب قرار دارد و نگرانی وجود ندارد ولی مردم باید دقت کنند که تمام رودخانه‌ها دارای سد نیست و از این‌رو ضرورت مدیریت و مهندسی رودخانه‌ها و رعایت الزامات ایمنی را باید جدی‌تر گرفت. آقابیگی افزود: نکته مهم در هشدار شرکت مدیریت منابع آب کشور به آمادگی دستگاه‌های اجرایی و همکاری مردم مربوط می‌شود تا تحت هر شرایطی از تردد یا اقامت در نزدیکی رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند، زیرا به‌دلیل بارش‌های زیاد، احتمال بالارفتن حجم سیلاب وجود دارد و سطح آب رودخانه‌ها از بستر فراتر می‌رود و به همین دلیل مردم ساکن مناطق نباید به رودخانه‌ها نزدیک شوند.

خودروها و کارگاه‌های شن‌و‌ماسه
مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: به‌کرات شاهد این بوده‌ایم که‌ هنگام بارش‌های سنگین،  رانندگان ‌هنگام تردد در حاشیه رودخانه‌ها و پل‌ها و آب‌نماها به هشدارها توجه نمی‌کنند در حالی که حجم سیلاب به‌گونه‌ای است که حتی امکان جابه‌جایی انسان و خودروهای سبک وجود ندارد. او با اشاره به فعالیت کارگاه‌های شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها افزود: به کارگاه‌های شن و ماسه فعال در بستر رودخانه‌ها هشدار داده شده فوری ابتدا نیروی انسانی شاغل خود را از مناطق در معرض سیلاب دور کنند و در گام بعد ماشین‌آلات و ادوات خود را جا‌به‌جا کنند. به گفته او، این کارگاه‌ها در شرایط عادی اقدام به ایجاد مسیرهای انحراف آب می‌کنند که مسیر ایمن و مطمئن برای عبور سیلاب‌ها ایجاد کنند تا شاهد کاهش خسارت‌های احتمالی باشیم.

ماجرای لایروبی رودخانه‌ها
آقابیگی درباره آخرین وضعیت لایروبی رودخانه‌ها توضیح داد: لایروبی و رسوب‌برداری از رودخانه‌ها یکی از الزامات برای مدیریت سیلاب است که از گذشته هم این کارها انجام شده اما باید در مصب رودخانه‌ها ‌هنگام ورود آب به دریاها، رسوب‌برداری شود زیرا معمولا شاهد انباشت رسوب‌ها در نقطه تلاقی رودخانه‌ها با دریاها هستیم که باعث کاهش سرعت انتقال آب می‌شود. او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 200 کیلومتر از نقاط دارای اولویت و خطرساز لایروبی شده‌،  تاکید کرد: لایروبی و رسوب‌برداری به‌تنهایی نمی‌تواند مانع وقوع سیلاب شود و باید شهرداری‌ها نسبت به لایروبی در مقاطع پل‌های نصب‌شده روی رودخانه‌ها اقدام کنند تا یک گذر مطمئن و ایمن برای عبور آب در داخل شهرها فراهم شود.

آخرین وضعیت خسارت‌ها
مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت منابع آب ایران درباره آخرین وضع خسارت‌های وارد شده ناشی از بارش‌ 2روز اخیر در گیلان و مازندران هم گفت: به‌دلیل شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه‌ها هنوز اقدام لازم برای برآورد خسارت‌ها صورت نگرفته و همکاران ما گزارشی از وضعیت خسارت‌ها اعلام نکرده‌اند و هیچ پلی در استان‌های یادشده تخریب نشده است. او درباره احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‌های کرج و جاجرود در استان تهران هم اعلام کرد: مطمئن باشید در مناطقی نظیر حاشیه رودخانه کرج و جاجرود به‌دلیل شیب زیاد و وقوع رگبارهای شدید و احتمال بارش زیاد در زمان کم،  خطر وقوع سیلاب و خسارت، جدی است. 

احتمال تخلیه روستاها
آقابیگی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تخلیه روستاها و شهرهای در معرض خطر سیلاب در استان‌های شمالی وجود دارد،  می‌گوید: هشدارهای لازم برای برخی مناطق که پیش‌بینی‌شده احتمال بارش زیاد و وقوع سیلاب سنگین باشد،  داده شده و به اکثر دستگاه‌های اجرایی در گیلان و مازندران گفته شده که درصورت ضرورت اقدام به تخلیه شهرها و به‌ویژه روستاهای در معرض خطر کنند،  اما آمادگی دستگاه‌های اجرایی به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید مردم هم همکاری کنند.
آقابیگی تاکید کرد: در‌ غرب استان مازندران شامل ایستگاه‌های تنکابن،  چالوس،  رامسر و شهرهای شرق استان گیلان شامل رودسر،  املش،  فومن،  طالش و رضوانشهر احتمال تاثیرپذیری رودخانه‌ها از سیلاب‌ها جدی است و مردم باید هوشیار باشند.

  مقامات وزیر نیرو در گفت‌وگو با همشهری: در 2 روز گذشته میزان بارش در برخی ایستگاه‌های استان‌های گیلان و مازندران تا 237 میلی‌متر افزایش یافته است.

  اردکانیان: وزارت نیرو به شکل منظمی در حال پایش شرایط مخازن سدها و همچنین آمادگی رودخانه‌ها برای گذر سیلاب‌های احتمالی و نیازهای پایین‌دست است.‌

   سیف‌الله آقابیگی،  مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران  در گفت‌وگو با همشهری:  مطمئن باشید در مناطقی نظیر حاشیه رودخانه کرج و جاجرود به‌دلیل شیب زیاد و وقوع رگبارهای شدید و احتمال بارش زیاد در زمان کم،  خطر وقوع سیلاب و خسارت جدی است.

   آقا بیگی: در غرب استان مازندران شامل ایستگاه‌های تنکابن،  چالوس،  رامسر و شهرهای شرق استان گیلان شامل رودسر،  املش،  فومن،  طالش و رضوانشهر احتمال تاثیرپذیری رودخانه‌ها از سیلاب‌ها جدی است و مردم باید هوشیار باشند.

  آقا بیگی: به کارگاه‌های شن و ماسه فعال در بستر رودخانه‌ها هشدار داده شده فوری ابتدا نیروی انسانی شاغل خود را از مناطق در معرض سیلاب دور کنند و در گام بعد ماشین‌آلات و ادوات خود را جا‌به‌جا کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید