• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223426
+
-

7 استان در محاصره سیلاب‌

اصفهان، یزد، کرمان، تهران، قم، گلستان و مازندران استان‌های درگیر با سیلاب بهاری در روزهای اخیر بودند

گزارش
7 استان در محاصره سیلاب‌

گروه ایرانشهر

سامانه‌های بارشی‌، یکی بعد از دیگری فعال می‌شوند تا شاید کمی از بار 2 دهه خشکسالی را از تن و روی شهرها بشویند؛ هرچند کارشناسان تأکید می‌کنند که این بارش‌ها جبران خشکسالی و کمبود بارندگی‌های گذشته نیست، اما هر چه باشد طراوت بهاری را به مناطق مختلف بازگردانده است. این بارش‌های بهاری اما در برخی شهرها حادثه هم می‌آفرینند. در روزهای گذشته بخش‌های از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، تهران، قم، گلستان و مازندران درگیر سیلاب و آبگرفتگی‌های شدیدی شدند.‌

سومین سیل بهاری در گلستان
گلستان در شرایطی دوباره درگیر سیلاب شده که به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری، از ابتدای امسال تا‌کنون بر اثر بارندگی‌ و سیلاب‌، بیش از ۷۴۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شده است. آنطور که نعمت‌الله حاجی‌زاده توضیح داده، نخستین بارندگی‌ منتهی به خسارت، امسال ششم فروردین رخ داده و دومین بارندگی نیز‌ ۲۴ فروردین‌ ثبت شده و حالا این استان، برای بار سوم درگیر بارندگی‌های شدید است که علاوه بر آبگرفتگی معابر، سبب بروز خساراتی به زیرساخت‌های برخی شهرستان‌ها ازجمله رامیان، مینودشت و کلاله شده است. طغیان رودخانه اوغان و مسدود شدن جاده دوم ارتباطی گنبدکاووس- کلاله، تخریب بخشی از پل ارتباطی سیدکلاته رامیان، شستگی و تخریب پل ورودی روستای اوقچی کلاله و بخشی از مسیر ارتباطی روستاهای محدوده خالد نبی، آبگرفتگی معابر در بعضی از روستاهای علی‌آباد کتول، مینودشت، گرگان، گنبدکاووس و فاضل‌آباد، توقف قطار تهران- گرگان و لغو مسابقات اسب دوانی گنبدکاووس، بخشی از خسارت‌های این سیلاب در گلستان است.

طغیان 2 رودخانه در مازندران
مازندران هم مانند گلستان از ابتدای سال جاری، چندین بار درگیر سیل و آبگرفتگی شده که این سیل و آبگرفتگی در روزهای اخیر، منجر به مسدود شدن 10محور روستایی شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اعلام این خبر گفت: بیشتر راه‌های مسدود‌شده در بخش لاریجان بوده و با توجه به وضعیت تردد، اولویت‌رفع انسداد با محور تردد بوده و عملیات بازگشایی محور هراز در دستور کار قرار گرفته که بازگشایی شده است. حسینعلی محمدی، بیشتر خسارت‌ها را مربوط به بخش باغات و کشاورزی دانست که در حال ارزیابی است. علاوه بر طغیان رودخانه‌ها در سوادکوه و بابل، خبرها حاکی از آن است که سیل سوادکوه موجب تخریب چند واحد مسکونی شده است؛ 3 منزل مسکونی در منطقه بالازیرآب و زیرگذر منطقه سرخ کلای سوادکوه، دچار آبگرفتگی شدید شده اند.

  بارش بی‌سابقه در یزد
هوای یزد از دوشنبه بارانی است و بارش باران در این استان کویری به روایت آمار هواشناسی، در شهرستان تفت طی ۲۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
سیدعباس میرحسینی، رئیس اداره هواشناسی یزد گفت: ایستگاه هواشناسی از سال ۱۳۷۶ در تفت تشکیل شده است و احتمال اینکه رکورد بارش در این شهر به بیش از ۲۷ سال برسد نیز وجود دارد. مدیرکل مدیریت بحران یزد با بیان اینکه 490تیم شامل 1500نیروی امدادی و خدماتی در این استان در حال آماده‌باش هستند، به همشهری گفت: همکاری خوبی بین گروه‌های جهادی و مردمی وجود دارد.
محمد‌علی ملک‌زاده با بیان اینکه برخی از محورهای فرعی و اصلی به‌دلیل رواناب مسدود شده است، افزود:‌ 62واحد مسکونی نیز خسارت دیده اند که این خسارات عمده نبوده است‌.

برخورد صاعقه به عشایر اصفهان
بارش‌های رگباری باران و تگرگ در مناطق شمال و شمال شرق استان اصفهان ازجمله کاشان، آران و بیدگل، خور و بیابانک، نایین، اردستان و نطنز باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و رواناب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و نیز آبگرفتگی معابر و تعدادی از منازل مسکونی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از امدادرسانی عوامل بحران و تیم‌های هلال احمر به ۲۴۵ فرد و ۱۵ خودرو گرفتار در سیلاب خبر داد و گفت: تخلیه آب بیش از۷۰ واحد مسکونی در شمال و شرق اصفهان انجام شده است.
منصور شیشه‌فروش خسارت به معابر و واحدهای مسکونی در نطنز، اردستان، زواره، آران و بیدگل، کاشان و نایین، برخورد صاعقه به ۲ نفر از عشایر در کوه «محمد نوجوان» جرقویه و جراحت سطحی و نشست پل در روستای حیدرآباد جرقویه و قطعی برق تعدادی از روستاهای میمه را از دیگر حوادث ناشی از سیلاب در این استان اعلام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید