• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8413
+
-

5سؤال از برانکو

بسیاری از کارشناسان و البته هواداران پرسپولیس تصور می‌کنند پیروزی استقلال نتیجه تصمیمات اشتباه برانکو ایوانکوویچ بوده.

استفاده از فرشاد احمدزاده در جناح چپ خط دفاعی و بازی دادن به حسین ماهینی در خط هافبک، پرسپولیس را بازنده داربی برگشت فصل گذشته کرد تا برای اولین‌بار انتقادهایی علیه مرد اول نیمکت سرخ‌ها از سوی هواداران مطرح شوند. نارضایتی از نقشه‌های ایوانکوویچ در تقابل با علیمنصور، به تدریج زیر سایه‌ای از نتایج رویایی پرسپولیس محو شد اما در شهرآورد86، برانکو این‌بار جدی‌تر از همیشه در مواجهه با انتقاد سکوها قرار گرفت.

برد و باخت داربی، بخشی از روند طبیعی فوتبال است اما بیشتر پرسپولیسی‌ها بر این باور هستند که تیم‌شان قدرت لازم را برای شکست پسران شفر داشته اما تصمیم‌های خاص مرد کروات، دندان‌های تیم را کشیده است. کارنامه درخشان پرفسور روی نیمکت پرسپولیس، پرسش‌گری و توضیح‌طلبی را درمورد او به حداقل رسانده است.

حتی بعد از شکست این مسابقه نیز، بیشتر رسانه‌ها این مربی را به چالش نمی‌کشند تا تصویری که در این چند سال از او ساخته‌اند، مخدوش نشود. بااین وجود برانکو ایوانکوویچ باید به چند سوال درباره داربی پاسخ بدهد. پرسش‌هایی که در ساعات گذشته، هواداران صدرنشین لیگ‌برتر را به تعجب فرو برده‌اند.    

چه کسی مقصر شکست است؟ «اشتباه فردی». پرفسور در کنفرانس مطبوعاتی بعد از شهرآورد به این کلیدواژه اشاره می‌کند و آن را دلیل شکست تیمش می‌داند. البته که اشتباه فردی، موجب باز شدن دروازه قرمزها شد اما آیا نمایش پرسپولیس در این مسابقه در حد و اندازه نمایش‌های همیشگی این تیم در لیگ‌برتر بود؟ برانکو اشتباه مدافع‌اش را کمی بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد تا سهم «اشتباه تاکتیکی» را در این باخت کمرنگ کند. هوادارها اما بیشتر از هر بازیکنی در زمین، ترکیب، تعویض‌ها و تاکتیک‌های مرد کروات را عامل رقم خوردن این نتیجه می‌دانند.    

چرا شجاع حاشیه امن دارد؟ اگر اشتباه فردی به این اندازه اهمیت دارد و این‌قدر جبران‌ناپذیر است، چرا شجاع خلیل‌زاده در طول فصل همواره دست به اشتباه می‌زند و از حاشیه امن خارج نمی‌شود؟ به‌نظر می‌رسد پرسپولیسی‌ها از لغزش تکراری شجاع غافلگیر نشده‌اند اما برانکو ناگهان از کیفیت مدافع شمالی‌اش جا خورده است. از دیدار با تراکتور در تبریز در نیم‌فصل اول تا مسابقه با السد در قطر، مدافع میانی شماره3 سرخپوشان به صورت مداوم مرتکب اشتباه فردی شده اما نه جایش را در ترکیب از دست داده و نه اولتیماتومی دریافت کرده است. آیا استفاده از زوج سیدجلال و انصاری در مرکز خط دفاعی در شهرآورد بعد از اشتباه‌های شجاع در قطر، عاقلانه‌تر نبود؟

    راز ربیع‌خواه چیست؟ محسن ربیع‌خواه از ترکیب پرسپولیس حذف نمی‌شود، او تنها از یک پست به پستی دیگر انتقال پیدا می‌کند. مثل «فرشاد احمدزاده»، محسن هم پسر برانکو است اما فرشاد در بسیاری از بازی‌ها برای این تیم درخشیده و ربیع‌خواه حتی برای ارسال یک پاس ساده نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. هیچ‌کس فلسفه نیمکت‌نشینی نوراللهی و فیکس‌شدن ربیع‌خواه را نمی‌داند. اگر او آمار قابل توجه و قابل اتکایی دارد، چرا ایوانکوویچ، کادر فنی و آنالیزورها هیچ‌وقت با عدد و رقم درباره این آمار توضیح نمی‌دهند؟ چرا وقتی ربیع در لحظات پرالتهاب بازی به جای پیدا کردن همبازی، توپ را با یک پاس اشتباه در میانه میدان به بیرون می‌فرستد، این کمال کامیابی‌نیا است که باید زمین بازی را با تعویض‌شدن ترک کند؟  

   آیا محرمی جایی در برنامه برانکو ندارد؟ صادق محرمی تنها بازیکن برنده پرسپولیس در داربی برگشت فصل گذشته بود و این اتفاق در شهرآورد برگشت این فصل نیز تکرار شد. او در دقایق کوتاه حضورش در زمین درخشان ظاهر شد و بارها با دریبل‌ها و نفوذهای دیدنی، برای استقلالی‌ها دردسر درست کرد. بدون تردید اگر صادق آماده از ابتدا در ترکیب قرار می‌گرفت، کیفیت سمت راست خط دفاعی سرخ‌ها متحول می‌شد اما ایوانکوویچ ماهینی را به جای او در زمین قرار داد و حتی بعد از ورود صادق به زمین، حسین ماهینی در ترکیب باقی ماند و به میانه زمین رفت. شنیده می‌شود محرمی در آستانه انتقال به دیناموزاگرب است و پرفسور به همین خاطر برای آینده روی ماهینی حساب بیشتری بازی می‌کند. آیا فروش محرمی به‌سود تیمی است که شانس حضور در پنجره نقل‌و‌انتقالات را نیز ندارد؟    

چرا مسلمان ممنوع‌البازی شده است؟ در 5مسابقه اخیر محسن مسلمان حتی یک دقیقه نیز برای پرسپولیس به‌میدان نرفته است. ایوانکوویچ از دلیل «فنی» این تصمیم حرف می‌زند اما تشخیص غیرفنی‌بودن این اتفاق دشوار به‌نظر نمی‌رسد. بهترین پاسور لیگ، چه اشتباهی مرتکب شده که پاس‌ها و سانترهایش دیگر در تیم دیده نمی‌شود؟ اگر برانکو با هواداران روراست باشد و دلیل واقعی این اتفاق را به زبان بیاورد، شاید خیلی‌ها به او حق بدهند. درست مثل همان اتفاقی که برای رامین رضاییان و این مربی رخ داد. سکوت ایوانکوویچ در ماجرای مسلمان اما کمی آزاردهنده شده است.    

آیا پرفسور لجبازی می‌کند؟ آیا لجبازی یکی از خصوصیات مربیگری برانکو ایوانکوویچ است؟ او قبلا اصرار داشت که به هر قیمتی به رضا خالقی‌فر بازی بدهد و حالا این پروژه را با چند بازیکن دیگر در زمین پیاده می‌کند. بعضی‌ها باور دارند که هر بازیکنی با انتقاد هوادارها مواجه شود، محبوبیت بیشتری برای برانکو پیدا می‌کند. آیا مرد کروات، انتقاد از مهره‌های تیمش را برنمی‌تابد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید