• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84125
+
-

با حضور رئیس و اعضای شورای شهر تهران خانه موزه مینایی به روی مردم گشوده شد

خیابان ولیعصر صاحب موزه شد

خیابان ولیعصر صاحب موزه شد

حامد فوقانی _ خبر‌نگار

روز گذشته با حضور رئیس شورای شهر و تنی چند از اعضای شورای شهر تهران، خانه موزه مینایی به روی مردم گشوده شد. این خانه که در شمال میدان منیریه قرار دارد، چند سال پیش توسط شهرداری تهران تملک و مرمت آن برای تبدیل به موزه صورت گرفت. خانه مینایی در حدود ۵۰۰مترمربع وسعت دارد و دارای فضایی دلنشین و قدیمی با معماری سنتی است. داخل این خانه هم‌اکنون روایت‌هایی از تهران قدیم و خیابان ولیعصر دیده می‌شود. خانه مینایی ۱۲سال پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت و ۲سال گذشته از سوی سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران خریداری و مرمت شد. این خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار و از املاک به‌جامانده از منیرالسلطان در محله منیریه است.

محسن هاشمی رفسنجانی، ‌رئیس شورای شهر تهران در این مراسم گفت: ساختمان مینایی همه ویژگی‌های یک ساختمان قدیمی را دارد. شما در این خانه اتاق زمستانه و تابستانه و انباری می‌بینید، ولی شبیه خانه‌های قدیمی دیگر حالت گودال و باغچه وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد این خانه جدیدتر است و یکی از خانه‌های باغ منیرالسلطنه بوده و بخش دیگر باغ، خانه‌های دیگر وجود داشتند که مورد استفاده قرار می‌گرفتند. محسن هاشمی با اشاره به اینکه در این شرایط اقتصادی حفظ و احیای اینگونه خانه‌ها از کارهای باارزش است، گفت: خانه مینایی قرار است به موزه خیابان ولیعصر اختصاص پیدا کند و چون درست این است که تصمیمات بعد از پژوهش‌ها گرفته شود، بهتر است بخشی از این خانه به پژوهش درباره خیابان ولیعصر اختصاص یابد تا مشخص شود که باید در خیابان ولیعصر چه کارهایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حمل‌ونقل و... انجام داد تا دچار هزینه‌های کلان نشویم که بعد احساس پشیمانی کنیم.

رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: امروز ما 8.5میلیون مترمربع فضای ورزشی یا 13میلیون مترمربع فضای فرهنگی در اختیار داریم که اینها رقم‌های بالایی هستند، ولی اگر از این فضاها درست استفاده نشود، شهروندان دچار ضرر و زیان می‌شوند. در این زمینه مسئولان مانند سازمان فرهنگی و اجتماعی، معاونت برنامه و بودجه و... باید برنامه‌هایی را ارائه بدهند که ما چطور می‌توانیم باعث جلب شهروندان شویم.

پیش از آنکه خانه موزه مینایی به‌عنوان «موزه خیابان ولیعصر» به‌صورت رسمی به بهره‌برداری برسد، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز سخن گفت. او با اشاره به تاریخی که بر خیابان ولیعصر گذشت، افزود: خیابان ولیعصر چند نکته دارد که عموما مورد توجه قرار نگرفته است. نکته اول این است که این خیابان در دوره‌های تاریخی مختلف تکمیل شد. بخشی از خیابان در دوره قاجاریه ساخته‌شد و بخش دیگری از آن در دوره‌های بعدی. اینگونه نبود که این خیابان به‌صورت یکپارچه ساخته شود.
مسجدجامعی به‌وجود بناهای تاریخی متعدد در خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: خیابان ولیعصر واجد ارزش معماری بالایی است. این خیابان تحولات زیادی را به‌خود دیده‌است. خانه‌های مختلفی در مسیر این خیابان جای گرفته است. از انجمن مفاخر ایران گرفته تا بیمارستان آمریکایی‌ها که به انجمن موسیقی تغییر یافت و بناهای متعدد دیگر در حاشیه این خیابان ساخته‌شده است. او با اشاره به کاشت چنار در حاشیه این خیابان گفت: کمتر فضای مشجری می‌توان در جایی پیدا کرد که پر از چنار باشد. می‌توان خیابان ولیعصر تهران را بزرگ‌ترین بوستان جهان دانست، چراکه نه‌تنها این خیابان که بسیاری از خیابان‌های اطرافش نیز از درختان چنار پر است. مسجدجامعی به بخش اجتماعی خیابان ولیعصر نیز اشاره کرد و گفت: وجه سوم اهمیت خیابان تهران هم این است که در این خیابان همه مردم تهران خاطره دارند، چراکه بسیاری از راسته‌های شغلی ازجمله پوشاک ورزشی، پوشاک نظامی و پوشاک رسمی و غیره در جای‌جای این خیابان قرار دارد. اگر خیابان ولیعصر را درنظر بگیرید، هیچ تهرانی و هیچ ایرانی نیست که از این خیابان خاطره نداشته باشد. می‌توان گفت که خیابان ولیعصر حافظ خاطرات سرزمین بزرگی به نام ایران است. مسجدجامعی به کشف این خانه در یکی از روزهای سال1395و در جریان تهرانگردی اشاره کرد و گفت: به همراه آقای آبادیان چند سال پیش به این بنا آمدیم و متوجه ارزش تاریخی این خانه شدیم. از همان روز بنای تملک و تجهیز و ساخت این خانه مورد توجه قرار گرفت. او گفت: این خانه در مجموعه باغ منیر‌السلطنه قرار دارد. منیرالسلطنه از بانوان خوشنام دربار قاجاریه بود. در کتب تاریخی آمده‌است که منیرالسلطنه هر ساله مراسمی معروف برگزار می‌کرده است؛ مراسمی در سوگ بانو فاطمه زهرا(س). این مراسم آدابی داشته‌است. به مناسبت این مراسم همه اسباب و وسایل منزل سبز بوده و حتی میهمانان هم مکلف بودند که لباس سبز به تن کنند. عموما شاه در این مراسم شرکت می‌کرد. این مراسم امور خیریه‌ هم داشته‌است. حتی در حاشیه این مراسم نیز وصلت صورت می‌گرفته یا به‌منظور کمک به سادات پول جمع‌آوری می‌شده‌است. شاید به همین دلیل است که بسیاری از هیأت‌هایی که هم‌اکنون در این محدوده فعالیت می‌کنند، منتسب به بانو فاطمه زهرا(س) هستند.
گفتنی است در مراسم افتتاح خانه موزه مینایی، محمد سالاری، محمدجواد حق‌شناس و حجت نظری از شورای شهر تهران و برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی حضور داشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید