• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221568
+
-

خانه‌موزه دکتر سندوزی

خانه‌موزه دکتر سندوزی



معرفی: دکترامیراسماعیل سندوزی، متولد سال۱۳۰۷ است و از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران دکتری خود را دریافت کرده است. او با تئاتر، شعر، موسیقی‌ و هنرهای تجسمی آشناست و در نخستین فرصت به نقاشی پرداخته و به سرعت به مجسمه‌سازی‌ نیز علاقه‌مند شده و مجسمه‌های بسیار زیبایی به سبک‌های مختلفی چون کوبیسم، امپرسیونیسم و رئالیسم خلق کرده است. دکترسندوزی سال۱۳۷۷، پس از آنکه ناگزیر شد برای جراحی به خارج از کشور سفر کند، مطبش را به محلی برای نمایش آثار خود تبدیل کرد.

آثار پزشک هنرمند
تمام تجهیزات، کتابخانه شخصی، آثار هنری و نقاشی و طراحی، مجسمه‌ها، دست‌نوشته‌ها و حتی یادگاری‌های دوستان دکترسندوزی در این خانه‌موزه به نمایش گذاشته شده است. اگرچه اين خانه‌موزه در سال82 به بهره‌برداری رسید اما وضعیت آن به‌گونه‌ای بود که نیاز به بازسازی داشت؛ بنابراین پس از چند سال تعطیلی برای بازسازی، در زمستان۸۵ دوباره فعالیت خود را آغاز کرد که شامل نمايش 60 مجسمه و 60 تابلوي نقاشی است.

میان انبوهی از مجسمه‌ها
انبوهی از تابلوهایی که روی هم قرار گرفته، بعضی به دیوار آویخته‌ شده‌اند و بعضی در تاریکی اتاق، تنها به لکه‌های سیاه بزرگی می‌مانند که حجم‌های عجیب و پیچیده کف اتاق را احاطه کرده باشند. این فضای کوچک اما پر از نیرو، سال‌ها در خدمت صاحب هنرمند، شاعر و نویسنده‌اش پایدار بوده است. این موزه مکان خوبی برای علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی‌ است. در کنار برپايي نمایشگاه دائمی آثار دکترسندوزی، اینجا محلی برای برگزاری نشست‌های تخصصی هنری و جشنواره‌های مختلف(جشنواره طراحی معاصر، پزشکان هنرمند، پرستاران هنرمند و...) نیز هست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید