• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8405
+
-

درباره کتاب جورج اورول

اورولی که ما می‌شناسیم، اورولی که بود

یادداشت
اورولی که ما می‌شناسیم، اورولی که بود

حسین بلوچی‌نژاد:

جورج اورول یکی از معدود نویسندگان مشهور انگلیسی در ایران است. حتی کسانی هم که خیلی اهل مطالعه نیستند او را به واسطه کتاب بسیار مشهور «قلعه حیوانات» می‌شناسند؛ کتابی که بارها و بارها ترجمه و توسط ناشران مختلف چاپ شده است.

بسیاری این کتاب را آیینه‌ای تمثیل‌گونه از نظام شوروی و در نقد تئوری‌های مارکسیستی می‌دانند اما واقعا این برداشت ما از جورج اورول صحیح است و او یک ناقد چپ و متمایل به راست است؟ خیر! اطلاعات ما از اورول حتی در رابطه با نام اصلی او هم مطابق با واقع نیست. نام اصلی جورج اورول در واقع آرتور بلر است.

برای اورول‌شدن، بلر به‌عمد خودش را در معرض فقر و فلاکت انگلستان صنعتی قرار داد و با ثبت تجربه‌اش، ادبیات انگلستان را به طرز چشمگیری بسط داد؛ بسطی که پرسش‌های بنیادینی درباره هویت مؤلف در ارتباط با خودش، جامعه‌اش و شکل‌های ادبی‌ای که به ‌کار برده مطرح کرد. پرسش‌های جدید در نظام اندیشگانی اورول زمانی سر بلند می‌کنند که در مسیرش به ‌سوی کاتالونیا و فقر سیاسی جنگ داخلی اسپانیا پیش می‌رود. این اورولی‌است که شما با او در کتاب «جورج اورل» به نویسندگی ریموند ویلیامز آشنا می‌شوید.

او در کتابش، نشان می‌دهد که اورول بیشتر به سمت چپ سفر کرد، نه (آنگونه که عموما تصور می‌شود) در جهت مخالف. مزرعه حیوانات و «1984» مایه آرامش را برای راست فراهم نمی‌کند؛ گرچه این مایه آرامش غالبا فراهم بوده است. اورولِ ریموند ویلیامز نمونه‌ای برجسته از تغییراتی‌است که در مطالعات ادبی سال‌های اخیر روی داده است؛ تغییراتی که ویلیامز خود برای پدیدآوردن آنها تلاش زیادی کرده است. ریموند ویلیامز دانشیار ادبیات نمایشی در دانشگاه کمبریج و مولف «فرهنگ و جامعه»، «انقلاب بلندمدت»، «ارتباطات»، «ادبیات نمایشی روی صحنه» و «تراژدی مدرن» است. از او تا به حال دو رمان «مرز کشور» و «نسل دوم» منتشر شده است.

کتاب «جورج اورول» به بررسی زندگی شخصی و اندیشه‌های جورج اورول اختصاص دارد و در 7بخش تنظیم شده است. فصل‌های «از بلر به اورول»، «انگلستان، انگلستان چه‌کسی؟»، «نویسندگی»، «مشاهدات و تخیلات»، « سیاست»، «فرافکنی‌ها» و «پیوستگی‌ها»، بخش‌های اصلی کتاب هستند و 2فصل هم در انتهای کتاب درباره کتاب‌‌هایی که در مورد اورول نوشته شده و همچنین مقاله‌ای درباره اورول که به قلم نویسنده این کتاب یعنی ریموند ویلیامز در کتاب «فرهنگ و جامعه» به چاپ رسیده است، وجود دارد.

این کتاب به خوانندگان آثار اورول کمک می‌کند تا از طریق آشنایی با زندگی‌نامه نویسنده بتوانند بفهمند که اورول نوشته‌‌های خود را تحت چه شرایط تاریخی و چه روحیاتی به رشته تحریر درآورده است. اورول در کتاب «چرا می‌نویسم» نوشته است: «...‌به این دلیل می‌نویسم که می‌خواهم دروغی را که وجود دارد بر ملا کنم؛ واقعیتی وجود دارد که می‌خواهم نظرها را متوجه آن کنم...».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید