• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83344
+
-

دردسر‌های زندگى دانشجویى در خوابگاه «خوارزمی»

دانشجویان با مشکلات خوابگاه دانشجویی همچون کمبود امکانات ورزشی، قطعی اینترنت و شرایط نا مناسب اتاق مطالعه دست و پنجه نرم می‌کنند

جامعه
دردسر‌های زندگى دانشجویى در خوابگاه «خوارزمی»

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


زندگی دانشجویی، در طول  دوران تحصیل برای بسیاری اتفاق می‌افتد. این زندگی با فراز و نشیب‌هایی همراه است که اغلب دانشجویان را دچار چالش‌های بسیار می‌کند. در استان البرز نیز با داشتن دانشگاه‌های مهم این زندگی وجود دارد. یکی از دانشگاه‌هایی که زندگی دانشجویی را برای دانشجویان رقم زده دانشگاه خوارزمى است. این دانشگاه در حصارک کرج قرار و نزدیک به ۱۲ هزار دانشجو دارد. از این تعداد 2۳۶۸ دانشجوی دختر، 1۵۶۱ دانشجوی پسر و ۲۵ دانشجوی متاهل ساکن خوابگاه و سراهای دانشجویی هستند.
طبق اعلام مرکز رفاه دانشجویى، خوابگاه‌هاى این دانشگاه در سطح دوم قرار گرفته‌اند، اما به عقیده دانشجویان امکانات آن از لحاظ کیفى از کمترین سطح برخوردار است. این درحالى است که مدیر امور خوابگاه‌هاى این دانشگاه نمره قابل قبولى به خدمات این دانشگاه
 مى‌دهد.


مشکل قطعى اینترنت در خوابگاه

دانشجوى سال دوم دانشگاه خوارزمى، که همزمان با قبولى در رشته جغرافیا از شهرستان بهبهان استان خوزستان به کرج آمده و اکنون در خوابگاه این دانشگاه مستقر شده است، مى‌گوید: با توجه به علاقه‌اى که به این رشته داشتم و همواره از دوران دبیرستان علاقه‌مند بودم که در این رشته درس بخوانم با اشتیاق بسیارى در دانشگاه ثبت‌نام کردم.
«عرفان احمدى» ادامه مى‌دهد: از سال گذشته تاکنون استقرار در خوابگاه مشکلاتى داشت که همچنان بدون هیچ تغییرى باقى مانده است.
این دانشجوى رشته جغرافیا در مقطع کارشناسى، مى‌افزاید: بارها براى مطالعه مقاله‌هاى متعدد با مشکل قطعى اینترنت روبه‌رو شده‌ایم. هر بار هم براى پیگیرى این مشکل مراجعه کردیم، پاسخ‌هاى مختلفى گرفتیم. وی اضافه می‌کند: گویا مسئولان دانشگاه وجود اینترنت در خوابگاه را امرى بیهوده مى‌شمارند، چراکه در غیر این صورت کارى که تنها در چند ساعت رفع مى‌شود به مشکلى چندین ساله تبدیل نمى‌شد.
وى همچنین مى‌گوید: اگر بخواهیم به این موضوع مثبت نگاه کنیم و فکر کنیم که نادیده گرفتن این موضوع و عدم رسیدگى به آن در جهت پیشرفت دانشجویان بوده و براى کاهش آسیب‌هاى احتمالى و استفاده بى‌رویه از اینترنت و فضاى مجازى بوده هم غیرقابل باور است.
احمدى مى‌افزاید: کمبود و درواقع نبود سالن ورزشى که حداقل دانشجویان ساعاتى از اوقات خود را در آن بگذرانند نمایانگر بى‌توجهى مسئولان به افزایش آسیب‌هایى است که با فراهم کردن حداقل امکانات رفع خواهند شد.


 عدم پذیرش دانشجویان کرجى در خوابگاه

دیگر دانشجوى این دانشگاه که ساکن کرج است، با اشاره به رفتار نامناسب مسئولان خوابگاه دانشگاه خوارزمى مى‌گوید: در زمستان ترم گذشته، به دلایل مشکلات خانوادگی و سفر نابهنگام خانواده‌ام به شهرستان برای این‌که بتوانم با سهولت بیشتری به دانشگاه رفت و آمد داشته باشم، تصمیم گرفتم درخواست دهم که به صورت میهمان چند شب از خوابگاه استفاده کنم.
«ندا شهبازى» ادامه مى‌دهد: وقتى با مسئولان خوابگاه براى ماندن در دانشگاه صحبت کردم، نه‌تنها اجازه ماندن در خوابگاه را به من ندادند، بلکه گفتند ما نمى‌توانیم مسئولیت حضور دانشجوهاى کرجی را قبول کنیم.
این دانشجوى دانشگاه خوارزمى همچنین مى‌گوید: از آنها خواستم با خانواده‌ام صحبت کنند اما آنها قبول نکردند و اعلام کردند که 2 شب را تا بازگشت خانواده‌ام نمى‌توانم در آنجا بمانم. درواقع اگر مسئول حراست دانشگاه نبود، مشخص نبود که شب را کجا مى‌ماندم.
وى مى‌افزاید: خانواده‌ام به امید خوابگاه دانشگاه اجازه ماندن به من داده بودند. اگر از طریق حراست دانشگاه امکان حضور در خوابگاه را نداشتم و مشکلى براى من پیش مى‌آمد، معلوم نبود که چه کسى پاسخ مى‌داد.
شهبازى در ادامه مى‌گوید: پس از پیگیرى‌هاى فراوان متوجه شدم برخى مسئولان خوابگاه این رفتار نامناسب را با برخی از دانشجویان دارند و مدعى هستند که براى امنیت دانشجویان این‌گونه رفتار مى‌کنند، اما این در حالى است که درواقع عاملى برای افزایش آسیب‌هاى رفتارى و روانى مختلف براى دانشجویان به‌ویژه دختران محسوب مى‌شود.
 

نادیده گرفتن اوقات فراغت دانشجویان

دیگر دانشجویى که براى دومین سال متوالى در خوابگاه دانشگاه ساکن است، مى‌گوید: تمامى دانشجویان وقتى براى ثبت‌نام به دانشگاه مراجعه مى‌کنند و براى هر اتاق خوابگاه مبلغ بالایی پرداخت مى‌کنند، انتظار دارند که با امکانات ویژه‌اى روبه‌رو شوند.
«زهره کوهى» ادامه مى‌دهد: متاسفانه در کنار مشکلات کیفى امکانات و تجهیزات، بی‌توجهی به اوقات فراغت دانشجویان از مهم‌ترین مسائلى است که بخش عمده‌اى از دانشجویان در مورد آن منتقد هستند.
دانشجوى کارشناسى دانشگاه خوارزمى مى‌افزاید: در دانشگاه معاونتى با عنوان معاونت فرهنگى گذاشته شده است، اما در یک سالى که در این خوابگاه بودم، شاهد هیچ‌گونه برنامه فرهنگى در اوقات فراغت دانشجوها نبودم.
وى ادامه مى‌دهد: متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها همواره مى‌توانند با برنامه‌هایى جدید بیشترین تاثیر را در کاهش آسیب‌هاى اجتماعى داشته باشند، اما این درحالى است که به اجرای برنامه‌هایى یکنواخت همچون اکران فیلم‌هاى مختلف یا اختصاص بودجه به برنامه‌هایى نامناسب براى دانشجویان و یا جذب دانشجوها به کلاس‌هاى متفرقه و دریافت مبالغى، بسنده مى‌کنند.


افزایش سرقت

یک دانشجوی دختر 20 ساله که او هم دانشجوى مقطع کارشناسى است مى‌گوید: بارها در دانشگاه وسایل مهمى از جمله تلفن همراه از دانشجویان دزدیده شده است.
«فاطمه یحیی‌پور» ادامه مى‌دهد: هر بار که در نشست‌هاى مختلف معاونان با دانشجوها این بحث مطرح شد، تاکید کردند که از این پس اقدامات دیگرى صورت مى‌پذیرد، اما بااین حال همچنان سلف و خوابگاه به شیوه سنتى و بدون نصب دوربین مداربسته به کار خود ادامه مى‌دهد.
وى مى‌افزاید: قفل کمدهاى اتاق‌ها خراب هستند و علاوه بر آن کلید برخى اتاق‌ها به یکدیگر مى‌خورند و همین موضوع باعث مى‌شود که آمار سرقت وسایل بیشتر شود.
این دانشجوى رشته علوم تربیتى ادامه مى‌دهد: کم بودن نور در سالن‌ها و اتاق‌هاى خوابگاه، شرایط نامناسب و فرسوده اتاق تلویزیون و اتاق مطالعه از دیگر مشکلاتى است که همواره مورد گلایه دانشجویان
 بوده است.


افزایش آسیب‌هاى اجتماعى

رئیس شوراى صنفى دانشگاه خوارزمى که دانشجوى دکترى در این دانشگاه نیز است، مى‌گوید: متاسفانه با وجود تدابیرى که از سوى مسئولان دانشگاه‌ها صورت مى‌گیرد، باز هم شاهد افزایش آسیب‌هاى اجتماعى در میان دانشجویان هستیم.
«حمید بیرانوند» ادامه مى‌دهد: مصرف موادمخدر و اعتیاد به استفاده از فضاى مجازى از بیشترین آسیب‌هاى شناخته‌شده در خوابگاه‌هاى دانشجویى هستند.
وی با اشاره به این‌که زندگى دانشجویى آسیب‌زاست و درصورت بى‌توجهى به آن، اتفاقات ناگوارى رخ مى‌دهد، اضافه مى‌کند: بارها بر افزایش برنامه‌هاى شاد در راستاى ایجاد نشاط اجتماعى در دانشگاه‌ها تاکید کرده‌‌ایم و از مسئولان درخواست برنامه‌ریزى براى اجرای برنامه‌هایى شاد براى دانشجویان و به‌ویژه دختران ساکن در خوابگاه را داشتیم، اما همواره با کم‌توجهى آنها روبه‌رو شدیم.
وى ادامه مى‌دهد: شوراى صنفى دانشگاه با آسیب‌شناسى، مسائل را براساس اهمیتى که دارند اولویت‌بندى مى‌کند و به مسئولان پیشنهاد مى‌دهد، اما باز هم مسئولان به اولویت‌بندى‌ها بى‌توجه بوده و براساس نظر شخصى خود عمل مى‌کنند.
بیرانوند با بیان این‌که در 3 ماه گذشته تغییراتى در عملکرد دانشگاه به‌ویژه در خصوص توجه به دانشجویان ساکن در خوابگاه اعمال شده است، مى‌گوید: خوشبختانه با تغییر مدیریت امور خوابگاه‌ها، شاهد تحولاتى هستیم که تا پیش از این هیچ توجهى به آنها نشده بود.
رئیس شوراى صنفى دانشگاه خوارزمى مى‌گوید: متاسفانه در دانشگاه خوارزمى بیشتر اوقات سالن‌هاى مطالعه خالى هستند. فضاى علمى و رقابتى میان دانشجویان دیده نمى‌شود و همه این موضوعات هم به عدم سرمایه‌گذارى در بخش پویایى و اوقات فراغت دانشجوها باز مى‌گردد.
وى ادامه مى‌دهد: زندگى دانشجویى با تدابیر مسئولان دانشگاه‌ها مى‌تواند آینده‌ساز زندگى افراد باشد که امیدواریم مسئولان دانشگاه خوارزمى با آینده‌نگرى در مورد این موضوع با حساسیت بیشترى گام بردارند.


پیگیری مشکلات دانشجویان 

مدیر امور خوابگاه‌هاى دانشجویى در دانشگاه خوارزمى درباره مشکلات موجود در خوابگاه می‌گوید: با توجه به منابعى که در اختیار داریم، مى‌توان گفت خوابگاه دانشگاه خوارزمى از نمره قابل قبولى برخوردار است.
به گزارش همشهری «آزاد آهنگران» می‌افزاید: از زمانى که کار خود را در این سمت آغاز کردم در نشست و صحبت متعدد با کارکنان همواره تکریم ارباب رجوع که درواقع دانشجویان هستند، از مباحثى بوده که مورد توجه و تاکید بوده است.
وى ادامه می‌دهد: اکنون نیز با کارکنانى که با دانشجویان برخورد نامناسبى داشته باشند و یا به هر دلیلى توهین کنند، به صورت جدى مقابله خواهد شد.
مدیر امور خوابگاه‌هاى دانشگاه خوارزمى در پاسخ به مشکلات مطرح‌شده از سوى دانشجویان، مى‌گوید: مباحث گفته‌شده همواره در اولویت امور قرار خواهند گرفت، اما براى تحقق هر یک از موارد، همکارى دانشجویان ضرورى است.
وى اضافه مى‌کند: تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها از اقداماتى است که در اولویت است، اما بخش اعظمى از نگهدارى امکانات به دانشجویان بستگى دارد که درصورت آسیب به هریک از امکانات مجبور به دریافت خسارت از آنها خواهیم شد.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که فضاى انتقاد از سوى دانشجویان فراهم شده است، ادامه مى‌دهد: تاکنون با مراجعاتى که داشته‌ایم، موفق به افزایش سطح رضایتمندى دانشجویان شده‌ایم.

وى همچنین مى‌گوید: خوابگاه‌هاى دانشگاه خوارزمى در ارزیابى وزارت علوم در سطح دوم قرار گرفته و از لحاظ کیفى تفاوت بسیارى با خوابگاه‌هاى سطح یک دارند، بنابراین نباید دانشجویان ملاک مقایسه را با این نوع از خوابگاه‌ها قرار دهند. آهنگران همچنین درباره محدودیت ساعت تردد دانشجویان دختر و پسر اضافه می‌کند: براى ایجاد امنیت بیشتر این محدودیت اعمال شده که هم براى پسران و هم دختران بدون هیچ چشم‌پوشى انجام خواهد شد.
مدیر امور خوابگاه‌هاى دانشگاه خوارزمى با بیان این‌که از تمامى ظرفیت خوابگاه‌ها استفاده مى‌کنیم، مى‌گوید: براى دانشجویان ساکن تهران و کرج بلوکى در نظر گرفته شده و همواره در شرایط خاصى که براى این دانشجویان پیش مى‌آید و تقاضاى خوابگاه به صورت میهمان را داشته باشند با آنها همکارى خواهیم کرد.
وى خطاب به ٢٥٠٠ دانشجوى مستقر در خوابگاه و همچنین تمامى دانشجویان می‌افزاید: از دانشجویان انتظار داریم ضمن همکارى با همه مجموعه‌هاى دانشگاه، تمامى مسائل و مشکلات را بدون واسطه با ما در میان بگذارند و ما نیز در تلاش خواهیم بود تا هرچه سریع‌تر به مباحث و مشکلات رسیدگى کنیم.
معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی با اشاره به راه‌اندازى، تشکیل، ساماندهی و تثبیت ستاد نشاط دانشجویان سراهای دانشجویی در راستای برگزاری گل‌گشت‌های نشاط‌محور، مى‌گوید: بسته متنوعی از مجموعه گل‌گشت‌ها، کارگاه‌های مشاوره و فضاسازی‌ در خوابگاه‌ها در نظر داریم که البته در تامین بودجه آن با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید