• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7455
+
-

طرح سؤال از روحانی و استیضاح 2 وزیر به هیأت رئیسه رسید

چرخش طراحان سؤال از رئیس‌جمهور به سمت استعفای وزیران

بعد از جلسه‌ای که طراحان سؤال از رئیس‌جمهور با 3چهره اقتصادی دولت درباره مؤسسات غیرمجاز گذاشتند، موضوع سؤال از رئیس‌جمهورتقریبا منتفی شد اما حالا بهانه‌های جدیدی برای تحت فشار قرار دادن دولت پیدا شده است؛ برخی نمایندگان مجلس با نگارش نامه‌ای به حسن روحانی از وی خواسته‌اند 2وزیر کار و راه و شهرسازی خود را ترغیب به استعفا کند. اوایل هفته جاری محمد نهاوندیان معاون اقتصادی روحانی، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و همچنین ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی به مجلس رفتند و در 2جلسه مفصل به سؤالات 76نماینده مشتاق سؤال از رئیس‌جمهور پاسخ دادند. بعد از آن جلسه محمدرضا پورابراهیمی، یکی از نمایندگان طراح سؤال گفت که کمیسیون اقتصادی مجلس ظرف مدت یک هفته گزارش خود را درباره سؤال از رئیس‌جمهور تنظیم و به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال می‌کند و درصورتی که تعداد نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور از حد نصاب قانونی برخوردار باشد هیأت‌رئیسه موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کند در غیراین صورت بحث سؤال از رئیس‌جمهور منتفی می‌شود و تنها دراین رابطه گزارش کمیسیون اقتصادی به هیأت‌رئیسه مجلس ارائه می‌شود.

نیمه دوم سال‌جاری برای دولت خوش‌یمن نبوده است و رویدادهای بسیاری همچون اعتراضات مردمی، سانحه سانچی، افزایش قیمت ارز و سقوط هواپیمای ATR تهران- یاسوج و... عملکرد دولت به‌ویژه وزرای مربوطه را زیر ذره‌بین نظارتی مجلس کشانده است. تمام این اتفاقات بهانه‌ای به دست برخی نمایندگان داده و برای  رساندن انتقاداتشان به حسن روحانی در رأس قوه مجریه تقاضای طرح سؤال از رئیس‌جمهور را برای دومین بار متوالی با 74امضا جریان انداخته‌اند و خواستار برکناری و استیضاح وزرای کار و راه شده‌اند. محمد نجفی، نماینده تهران که ازجمله امضا کنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور است، درباره چرایی به جریان افتادن مجدد طرح سؤال از رئیس‌جمهور، عدم پاسخگویی بموقع رئیس بانک مرکزی را بهانه کرده و به همشهری می‌گوید: عدم‌پاسخگویی به‌موقع و مناسب دولتمردان به ویژه رئیس بانک مرکزی به سؤالات نمایندگان در مورد مؤسسات مالی و اعتباری، افزایش نوسانات شدید بازار ارزی و نبود رونق اقتصادی محسوس در کشور مهم‌ترین فاکتورهایی است که نمایندگان مجلس را در طرح سؤال مجدد از رئیس‌جمهور متحد کرده است. 

 

طرح سؤال از رئیس‌جمهور در سال 97

عزم نمایندگان برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور آنچنان است علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس نیز در این راستا خبر داده است که اگر تعداد امضای 74نفر تا هفته آینده حفظ شود احتمالا طرح سؤال از رئیس‌جمهور در صحن به سال 97موکول می‌شود. او به خانه ملت می‌گوید: پس از اینکه نمایندگان رئیس‌جمهور در کمیسیون تخصصی حضور می‌یابند و در برابر نمایندگان سؤال‌کننده توضیحات خود را ارائه می‌دهند اگر پس از یک هفته تعداد امضاها حد نصاب خود را داشت رئیس‌جمهور یک‌ماه فرصت دارد در صحن علنی مجلس حضور یابد و توضیحات خود را ارائه دهد.

 

قوت گرفتن استیضاح 2وزیر در مجلس 

در همین راستا هم دوشنبه‌ای که گذشت جلسه علنی مجلس به محفلی برای اتمام حجت بهارستان با دولت بدل شد و جمعی از نمایندگان در طرح‌های جداگانه‌ای استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهر‌سازی‌ را کلید زدند. جمع‌آوری امضا ذیل طرح استیضاح ربیعی نخستین اقدام رسمی مجلسی‌ها برای ابراز گلایه‌شان از دولت در جلسه علنی گذشته مجلس بود که با 55امضا و در 5محور به هیأت‌رئیسه ارائه شد. 

 

بی‌انگیزگی در اداره وزارتخانه، عدم‌توانایی در مواجهه با بحران‌ها، عدم‌نظارت و رسیدگی به ناوگان حمل‌ونقل، عدم‌اجرای وعده‌ها و برنامه‌های ارائه شده به مجلس در زمان اخذ رأی اعتماد و عدم‌ پاسخگویی به نمایندگان 5محور طرح استیضاح ربیعی است که به امضای نمایندگانی چون غلامرضا تاجگردون، احمد امیرآبادی، محمد قسیم عثمانی، شهروز برزگر و داریوش اسماعیلی رسیده است. گنجاندن موارد مربوط به حمل و‌نقل در طرح استیضاح  وزیر کار به آن دلیل صورت گرفته که هواپیمایی آسمان زیر نظر سازمان بازنشستگی کشوری است.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران معتقد است: با توجه به شرایطی که در مجلس وجود دارد حتما به نسبت شرایط قبل جدی‌تر رفتار می‌کند و اگر بحث استیضاح وزرای راه و کار مطرح شود، حتما رأی می‌آورد. استیضاح وزرا جدی است و مجلس جدی‌تر از قبل عمل می‌کند. در جریان جلسه علنی دوشنبه گذشته مجلس طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز با امضای 16تن از نمایندگان به هیأت رئیسه ارائه شد، عدم‌توانایی در رابطه با بحث بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور، عدم‌نظارت بر سیستم ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور، عدم‌اجرای برنامه درخصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذیربط و همچنین عدم‌پاسخگویی به وکلای ملت ازجمله محور‌های طرح استیضاح وزیر راه است. به‌گفته احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس، طرح استیضاح عباس آخوندی پس از بررسی بودجه و پس از طی مراحل قانونی در دستورکار صحن علنی پارلمان قرار می‌گیرد.

 

نامه‌ای به روحانی 

در اقدامی دیگر، در جلسه گذشته مجلس، جمعی از نمایندگانی که طرح‌های استیضاح ربیعی و آخوندی را امضا کرده بودند، مشغول جمع‌آوری امضا ذیل نامه خطاب به حسن روحانی بودند که در آن بر لزوم استعفای وزرای کار و راه از سوی مجلس تأکید شده بود. محمدجواد فتحی، محمدرضا پور‌ابراهیمی، غلامرضا تاجگردون، محمدعلی وکیلی و فاطمه حسینی ازجمله امضا‌کنندگان این نامه هستند.‌ در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی به تسنیم خبر داده است که هدف نمایندگان از درخواست استعفا برای وزرای تعاون و راه، اصلاح و ساماندهی مسائل اقتصادی است. او می‌گوید: به‌دلیل مشکلات ایجاد شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی و اتفاقاتی که اخیرا در این حوزه‌ها روی داده، آقای آخوندی نیز باید استعفا دهد. عزم مجلس در استیضاح وزرای مذکور و طرح سؤال از رئیس‌جمهور شاید قطعی نباشد اما به‌دلیل خودنمایی اسامی چهره‌هایی چون غلامرضا تاجگردون و احمد امیرآبادی فراهانی که رابطه نزدیکی با هیأت‌رئیسه و رئیس مجلس دارند در لابه‌لای امضاهای دیگر نمایندگان به‌نظر می‌رسد که هیأت‌رئیسه مجلس نیز این‌بار مخالفتی با به جریان افتادن طرح‌های مذکور ندارد و حداقل یکی از آنها به ثمر خواهد نشست.

این خبر را به اشتراک بگذارید