• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223351
+
-

روز دوم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان؛ ادای احترام به علامه اقبال

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر رسمی خود به پاکستان، به شهر لاهور، مرکز ایالت پنجاب سفر کرد. مسئولان دولت ایالتی پنجاب برای تسهیل تردد هیئت بلندپایه کشورمان، همزمان فعالیت تمامی مراکز آموزشی، ادارات‌ دولتی و خصوصی را تعطیل اعلام کردند.
 
مهم‌ترین اظهارات رئیس‌جمهور در دانشگاه لاهور
باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق‌زمین، به‌ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.
آنچه در عمل می‌بینیم این است که تعداد زیادی دانشجو را فقط به‌خاطر حمایت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج می‌کنند. این مسئله با کدام منطق سازگاری دارد و آیا نام آن آزادی اندیشه است؟
هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده‌اند و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد.
اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
برخی کشورها تلاش زیادی کردند تا به روابط دوستانه ایران و پاکستان خدشه وارد کنند، اما پیوند قلبی دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.

ادای احترام به اقبال لاهوری
 سیدابراهیم رئیسی همچنین با مریم نوازشریف، سروزیر ایالت پنجاب دیدار و تأکید کرد: هدف از سفر به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند.
دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام‌رضا(ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.
ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفا یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به‌سرعت در حال پیشرفت است.
مریم نواز‌شریف نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان گفت: تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به‌ کار خواهم گرفت.
  
در این دیدار دوطرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس‌جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.

 دیدار با فرمانده ارتش و سفر به قلب اقتصادی پاکستان
   ژنرال سیدعاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، در حاشیه سفر رسمی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار سیدابراهیم رئیسی رفت. رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی- اقتصادی و در سومین مرحله از سفر رسمی خود به پاکستان، به کراچی، قلب اقتصادی این کشور سفر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید