• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 72947
+
-

محصول ریگانی ها در خرماپزان سوخت

کشاورزی
محصول ریگانی ها در خرماپزان سوخت

به گفته فرماندار شهرستان ریگان بر اثر نوسانات دمایی و طوفان شدید ۳۰۰ میلیارد تومان به نخلداران این شهرستان خسارت وارد شده که کم‌سابقه و نگران‌کننده است. 
«امین باقری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: طوفان شدید و گرما موجب انجام نگرفتن تلقیح و همچنین خشکیدگی خوشه‌های خرما در مناطق شرقی استان کرمان شده، به طوری که در ریگان شاهد کاهش ۵۰ درصد محصول خرما بوده‌ایم. 

وی با اشاره به این‌که شهرستان ریگان یکی از مناطق شرقی استان کرمان است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و محصول خرماست، افزود: امسال بیش از ۲۰ هزار تن از محصول خرمای ریگان دچار خسارت و خشکیدگی شده که خسارت جبران‌ناپذیری است. 
باقری گفت: اگرچه در این ارتباط ستاد بحران با حضور کارشناسان در محل فرمانداری ریگان برگزار شده و میزان خسارت نخلداران نیز به استان اعلام شده، صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید از حالت حمایتی به خسارتی تبدیل شود. چراکه بیمه کنونی جواب‌گوی خسارت به نخلداران نیست. 

فرماندار ریگان با بیان این مطلب که بیش از ۲۰ سال است خسارت به نخلدان ریگانی وارد می‌شود، اما مرکز تحقیقات تاکنون اقدامی برای نخلداران ریگانی انجام نداده‌اند، خواستار راه‌اندازی مرکز تحقیقات کشاورزی در این شهرستان شد. 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ریگان کار برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان ریگان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار تن محصول از نخلستان‌های منطقه برداشت شود.   «حمید فرامرزی» افزود: با توجه به نوسانات دمایی خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی به نخلداران ریگانی وارد شد. 

وی گفت: کشاورزان با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نیز می‌توانند در کاهش خشکیدگی خوشه‌های خرما نقش بسزایی ایفا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید