• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72187
+
-

نقاط حادثه‌خیز منطقه زیر ذره‌بین همشهری محله

تصادف در مسیر سهل انگاری

تصادف در مسیر سهل انگاری

ثریا روزبهانی_ خبرنگار

  تصادفات رانندگی و به وجود آمدن ترافیک‌های سنگین یکی از مشکلات و گرفتاری‌های پایتخت‌نشینان است که مانند کلاف سر در گم، روز به روز پیچیده‌تر و گره‌اش کور‌تر می‌شود. منطقه22 شهر تهران هم از این موضوع منفک نیست و اهالی به دلیل داشتن شبکه معابر بزرگراهی که اطراف منطقه را احاطه کرده و نیز خیابان‌های پر‌ تردد‌ش، با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته بر اساس اطلاعات و صحبت‌های پلیس راهور و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، خود اهالی در به وجود آمدن این مشکل نقش غیر‌قابل انکاری دارند. از بی‌دقتی در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها گرفته تا رعایت نکردن سرعت مطمئنه در خیابان دانشگاه «علوم و فنون». در این گزارش نقاط حادثه‌خیز منطقه را شناسایی و علت وقوع تصادفات را بررسی کردیم. همچنین درباره ایمن‌سازی و راهکار کاهش تصادفات منطقه‌ای هم با «سرهنگ جعفری» پلیس راهور منطقه 22 و «مریم نخعی‌پور» معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه همصحبت شدیم. 

 تقاطع هوانیروز
از تقاطع هوانیروز هم به‌عنوان یکی از تقاطع‌های حادثه‌خیز منطقه یاد می‌شود و دلیل حادثه‌خیز بودن آن هم به نداشتن دید کافی رانندگان در هنگام عبور از این تقاطع بر می‌گردد.
علت حادثه: دید کم رانندگان

بلوار امیرکبیر
خیابان «امیرکبیر» تقاطع و چراغ‌های متعددی دارد. از سوی دیگر حجم‌‌ تردد خودرو در این خیابان زیاد است. برخی از رانندگان به علائم هشدار‌دهنده توجهی ندارند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند. برای همین در این خیابان شاهد تصادف بسیاری هستیم.
علت حادثه: عبور از چراغ و رعایت نکردن علائم راهنمایی و رانندگی

میدان اتریش
میدان «اتریش» از نظر راهنمایی و رانندگی و شهرسازی استاندارد نیست. برای همین از نظر ترافیکی و تصادف‌ها، نقطه حادثه‌خیز شناخته شده است. از این‌رو برای کاهش تصادف‌ها در این محدوده بازسازی آن در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته است. در این میدان مانند دیگر میدان‌های حادثه‌خیز، دید راننده کم است. 
علت حادثه: نامناسب بودن میدانگاه

زیرگذرجنوبی شهرک آزادشهر
خودروهایی که از خیابان «مجتبی تهرانی» از شمال به جنوب می‌آیند، وارد سرازیری تندی می‌شوند که اگر سرعت خودرو خود را کاهش ندهند هدایت وسیله نقلیه برای آنها دشوار خواهد شد. از این‌رو در این زیرگذر هم تصادف‌هایی رخ می‌دهد. همچنین باریک شدن مسیر‌‌ تردد هم از دیگر دلایل تصادف‌ها در این زیرگذر است. البته با اجرا شدن طرح تفصیلی این محله، این مشکل نیز رفع خواهد شد.
علت حادثه: شیب تند و غیر‌استاندارد 

بلوار علوم و فنون
یکی از مهم‌ترین عوامل تصادف در منطقه رعایت نکردن سرعت مطمئنه است. شاید این موضوع دلیل ساده و پیش پا افتاده‌ای برای تصادف‌های منجر به فوت آن هم در محدوده محلی باشد، اما بر اساس آمار و اطلاعات پلیس راهور منطقه تخطی از سرعت مجاز از دلایل تصادف در بلوار علوم و فنون به شمار می‌رود و برخی از هم‌محله‌ای‌ها به دلیل رعایت نکردن این سرعت در این محدوده، جان خود را از دست داده‌اند. 
علت حادثه: تخطی از سرعت مجاز

خیابان ساحل
نبود پارکینگ و شلوغی خیابان‌های اطراف دریاچه «شهدای خلیج‌فارس» از جمله دلایل ایجاد ترافیک و تصادف در محله خلیج‌فارس به شمار می‌رود. گاهی این حجم ترافیک به‌ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه به محله‌های همجوار مانند قائم، هوانیروز و حتی خیابان اقاقیا هم کشیده شده و رانندگانی که هنگام رانندگی فاصله مجاز را با خودرو جلویی حفظ نمی‌کنند، موجب تصادف در این محدوده می‌شوند. 
علت حادثه: نبود پارکینگ عمومی، ترافیک و شلوغی معبر به‌ویژه ایام تعطیل

میدان موج
در محوطه این میدان به دلیل عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی تصادف‌های بسیاری رخ می‌دهد. به گفته رانندگان مسیر شمال به جنوب یا شرق به غرب، میدان «موج» از جمله نقاط حادثه‌خیز است و رانندگان بی‌دقت با تغییر یکباره مسیر حرکتشان، موجب تصادف می‌شوند. اغلب آنها نسبت به تابلوها و علائم رانندگی بی‌توجه‌اند.
علت حادثه: عدم رعایت موارد ایمنی و علائم راهنمایی و رانندگی


 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه خبر داد
رصد مداوم نقاط حادثه‌خیز 
نقاط حادثه‌خیز منطقه، 3 ماه به 3 ماه از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۲ شناسایی می‌شود. «مریم نخعی‌پور» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «هر 3 ماه یک‌بار نقاط حادثه‌خیز منطقه شناسایی می‌شود. این نقاط صورت جلسه شده و عملیات ایمن‌سازی آنها در دستورکار قرار می‌گیرد. یکی از عمده‌ترین نقاط حادثه‌خیز منطقه محور همدانی، تقاطع پژوهش، محور همدانی، محدوده بلوار کاج یا زینعلی بود که در این نقاط دوربین کنترل سرعت نصب کردیم. همچنین در طول بزرگراه شهید «خرازی» در محدوده شهرک شهید «باقری» که از نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شود، به تازگی در این محدوده برای کاهش تصادف‌ها رمپ و لوپ‌هایی ایجاد و دوربین‌های کنترل سرعت نصب کردیم.» وی در ادامه به یکی دیگر از خیابان‌های حادثه‌خیز منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «خیابان «جدی اردبیلی» هم از جمله نقاط حادثه‌خیز منطقه است که عملیات ایمن‌سازی برای این محدوده آغاز و آرام‌گیر هم نصب شده است. در مقاطع مختلف هرجا که تصادف «خسارتی» یا «جرحی» گزارش شود، نقطه حادثه‌خیز را رفع و حادثه‌ها در آن نقطه کم می‌شود، ولی متأسفانه نقاط جدیدی پیدا می‌شود.
یعنی باید دائم در طول مسیرهایمان از عوامل بازدارنده استفاده کنیم که راننده متوجه وخامت موضوع شود و رعایت کند. همچنین اگر آمار تصادفات محوری افزایش پیدا کند، پلیس راهور منطقه به ما اعلام می‌کند که این محور تصادفاتش در فلان مقطع افزایش پیدا کرده و اکنون باید رفع ایراد شود. محور به محور با پلیس مکاتبه و آمار دریافت می‌کنیم. برای مثال پلیس، نقطه حادثه‌خیز منطقه را اعلام می‌کند و ما براساس ضریب اهمیت آماری اولویت 1 تا 10 این نقاط را مشخص کنیم و به برطرف کردن نقص می‌پردازیم، البته با توجه به بودجه و اعتباری که برای این کار در نظر گرفته شده، تلاش می‌کنیم همه نقاط را بررسی و رفع مشکل کنیم.» نخعی از میدان دستواره به‌عنوان نقطه پرحادثه یاد می‌کند و می‌گوید: «اقدامات ایمن‌سازی در میدان دستواره، محورهای بزرگراهی شهید همدانی و شهید خرازی، بلوار کاشان و محورهای شمالی‌ـ‌ جنوبی در دستور کار قرار گرفته و برخی از اقدامات از جمله ‌آرام‌سازی، نصب و تکمیل علائم راهنمایی و رانندگی آنها در حال انجام است. اما کارها به این مرحله ختم نمی‌شود و پس از آنکه علائم آن تکمیل شد، در یک فاز چند ماهه، بازخورد علائم ایمنی را می‌بینیم اگر رضایت‌بخش نبود و دوباره آمار تصادفات بالاتر رفت یا همان عدد قبلی بود، فاز بعدی یعنی عملیات آرام‌سازی را آغاز می‌کنیم.
چون در آرام‌سازی 3 فاز داریم. فاز 1، 2 و 3. در فاز 1 علائم و تابلوها را کامل می‌کنیم، اگر بازخورد خوب نبود یا خنثی بود یعنی به سمت مثبت نرفت سراغ فاز 2 می‌رویم، باز هم مدتی این عملیات را بررسی و اثر آن را رصد می‌کنیم و در فاز 3 تغییرات فیزیکی انجام می‌شود.» به گفته وی دلیل تصادفات میدان موج و دریاچه نقص راه نیست، بلکه بی‌احتیاطی راننده و خستگی او به سبب ماندن طولانی در ترافیک است. در بلوار علوم و فنون نیز تابلوهای هشدار‌دهنده و ایمنی تکمیل شده و سرعتکاه نیز در حال نصب است. 

 پلیس راهورمنطقه ۲۲
موتورسواران در صدر آمار تصادفات منجر به فوت
سرهنگ«‌علی جعفری» رئیس پلیس راهور منطقه ۲۲ درباره معبر و بزرگراه‌های حادثه‌خیز منطقه می‌گوید: «بزرگراه آزادگان از پل بزرگراه تا بزرگراه شهید خرازی که حوزه پلیس راهور منطقه ۲۲ را تشکیل می‌دهد، از جمله نقاط حادثه‌خیز منطقه به شمار می‌رود. بلوار علوم و فنون مقابل مجتمع فرهنگی ـ ورزشی امام رضا(ع) و همچنین بلوار جدی اردبیلی هم از دیگر نقاط حادثه‌خیز و ناایمن هستند. در محور جدی اردبیلی در ماه گذشته ۲مورد تصادف منجر به فوت و واژگونی خودرو داشتیم.
همچنین بلوار شیخ بنیاد به اصلاح هندسی نیاز دارد. اما نباید از آمار تصادفات موتورسیکلت‌سواران در این منطقه غافل شد. درست است که منطقه ۲۲ با توجه به جاذبه‌های گردشگری‌اش منطقه پرترافیکی است، اما متأسفانه بالای 60 ـ70‌درصد فوتی‌های ما موتورسیکلت‌سوارها هستند. اغلب به دلیل عدم توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی و نداشتن کلاه ایمنی و سرعت این حوادث ناگوار رخ می‌دهد. برای کاهش این آمار پلیس راهور منطقه در زمینه فرهنگسازی فعالیت‌های مختلفی را انجام داده‌است که می‌توان به برپایی کلاس‌های آموزشی در زمینه مقررات و هشدارهای راهنمایی و رانندگی در مساجد و ‌سرای محله‌ها و همچنین برای پیک‌های موتوری آنلاین اشاره کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید