• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71885
+
-

بربادرفته 5 میلیارد دلاری

اگر فیلم فلمینگ امسال اکران می‌شد، رکورد «انتقام‌جویان: پایان بازی» را می‌شکست

کلاسیک‌های مدرن
بربادرفته 5 میلیارد دلاری


اگر فیلم «برباد رفته» (1939/ ویکتور فلمینگ) امروز اکران می‌شد، بر مبنای قیمت بلیت سینما در سال 2018(9.11دلار) 958/1میلیارد دلار فروش می‌کرد.
 به نوشته نیشن، برآورد کتاب رکوردهای گینس نیز نشان می‌دهد‌ درصورتی که برباد رفته امروز در سراسر جهان اکران می‌شد، 3.44میلیارد دلار فروش می‌کرد. اگر بخواهیم نرخ تورم و قیمت بلیت سینما در سال‌2019 و همچنین افزایش بیش از 2 برابری جمعیت آمریکا نسبت به سال1939- سال اکران برباد رفته- را ملاک قرار دهیم، فیلم برباد رفته درصورت اکران در سال2019، می‌توانست رکورد فیلم‌های «انتقام‌جویان: بازی پایانی» و «آواتار» را پشت سر بگذارد. انتقام‌جویان: بازی پایانی، اخیرا در آمریکا و دیگر نقاط جهان 2.791میلیارد دلار فروش کرده است و با پشت سر گذاشتن آواتار با مجموع فروش 2.790میلیارد دلار، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما لقب گرفته است.
برباد رفته زمانی که اکران شد، در گیشه سینماهای آمریکا 215میلیون دلار فروش کرد که در زمان خود رقمی نجومی بود. میزان فروش این فیلم در باکس آفیس آمریکا به‌دلیل 7نوبت نمایش در فاصله سال‌های 1939تا 1974 بسیار افزایش یافت.
به گفته کاترین استاکت، نویسنده کتاب «کمک» درباره خدمه سیاهپوست در جنوب آمریکا در دهه1960، در فیلم برباد رفته اینطور نشان داده شده که آفریقایی- آمریکایی‌ها در خانه آمریکایی‌های سفیدپوست شاغل بوده‌اند و نه برده؛ به‌گونه‌ای که خودشان کار در خانه سفید‌پوستان را انتخاب کرده‌اند.
داستان برباد رفته بر مبنای رمان مارگارت میچل بود. بر همین اساس بسیاری از مورخان، این فیلم را نمونه‌ای از فیلم‌های جاه‌طلبانه و موفق با رویکردی نوین و تجدید‌نظرگرایانه به ایالت‌های جنوبی آمریکا می‌دانند. با وجود اینکه ایالت‌های جنوبی آمریکا در بیانیه‌های اولیه خود، دلیل جدایی ‌از ایالات شمالی آمریکا (عامل اصلی شروع درگیری‌ها و بروز جنگ داخلی) را پس‌ندادن برده‌هایی که به ایالت‌های شمالی فرار کرده بودند، دانسته بودند، بعد از پایان جنگ داخلی مقامات ایالات‌جنوبی اعلام کردند که به‌منظور حفظ برده‌داری، وارد جنگ با ایالات شمالی نشده بودند؛ بلکه عامل اصلی جنگ، مداخلات ایالات‌شمالی در سیاستگذاری‌های ایالات‌جنوبی بوده که به استقلال سیاسی این مناطق خدشه وارد کرده بود.
رندی اسپارکس، پروفسور تاریخ در دانشگاه تولان نیز می‌گوید: بر باد رفته، نمونه‌ای از فیلم‌هایی است که نشان می‌دهد مردم ایالات جنوبی چگونه می‌توانند نسخه و نگاه خود به حوادث تاریخی را به دیگران تحمیل کنند. ما در تاریخ موارد زیادی نداریم که بازنده‌ها تاریخ‌نگاری کنند یا روایت خود را از تاریخ ارائه دهند.
البته هاتی مک دانیل، که در برباد‌رفته در نقش برده وفادار اسکارلت اوهارا بازی می‌کند، در سال‌1940 توانست به‌عنوان نخستین بازیگر زن سیاهپوست در تاریخ سینما جایزه اسکار را از آن خود کند. در آن زمان همچنان نژاد‌پرستی و تفکیک‌نژادی در هالیوود رواج داشت. حتی در شب اهدای جوایز اسکار مک‌دانیل را دورتر از کلارک گیبل و ویوین لی، ستارگان اصلی فیلم بربادرفته نشانده بودند.
دیوید او‌سلزنیک، تهیه‌کننده این فیلم نیز برای رزرو اتاقی در هتل آمباسادور برای هاتی مک‌دانیل، خود ناگزیر به مداخله مستقیم شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید