• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69454
+
-

برای سر و سامان دادن یک کافه، باید چه گام‌هایی بردارید؟

کافه می‌زنم پس هستم

عیسی محمدی

کافه‌داری هم از آن شغل‌های لوکس و باکلاس است که هر کسی، دوست دارد درگیرش باشد. هرچند از ایده تا اجرا، سختی‌ها و موانع زیادی وجود دارد و قرار نیست هر چیزی را که تصور کردیم، اتفاق بیفتد.  چه موانعی را باید پشت سر بگذارید تا کافه به بهره‌برداری برسد؟ با هم، بخشی از این فرایند را مرور می‌کنیم.

گام اول؛ مجوزها را جارو کن
برای کافه ایجاد کردن، ابتدا باید سری به اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ بزنید. آنجا مراحل کار تشریح شده و باید بروید و مدارک مورد نیاز را بیاورید. همچنین شما نیاز به مراجعه به جاهایی چون اداره اماکن، مراکز بهداشتی، آزمایشگاه عدم‌اعتیاد، شهرداری، بیمه تأمین اجتماعی و اداره مالیات و پلیس + 10هم خواهید داشت که آدرس‌های مربوطه در اختیارتان قرار داده خواهد شد. وقتی فرایند اخذ مجوز با موفقیت طی بشود، جواز و پروانه کسب تحویل‌تان داده می‌شود. کمترین زمان برای دریافت مجوز 2‌ماه اعلام شده است.

گام بعدی؛ برآورد هزینه‌ها
مرحله بعدی، برآورد هزینه راه‌اندازی یک کافه است. البته با توجه به اینکه اخذ مجوز از اتحادیه و جاهای دیگر، منوط به بازدید از محل شما هم هست، این مرحله حتی باید در ابتدای امر قرار بگیرد. قابل توجه‌ترین هزینه شما، اجاره یا خرید یک مکان مناسب می‌تواند باشد. این مکان، باید استانداردهای خاص خودش را داشته باشد و قاعدتا کمتر از 20 متر نباشد. تجهیزات کافه، استخدام و آموزش نیرو و... از دیگر هزینه‌های شما در این مسیر خواهد بود.

دستگاه‌هایی که باید داشته باشید
دستگاه‌هایی چون دستگاه اسپرسو، قهوه‌جوش، آبمیوه‌گیری و مخلوط‌کن، یخچال، ساندویچ‌ساز، بشقاب، لیوان، فنجان، قاشق، فنجان‌های مختلف، میز و صندلی، گلدان‌های شیک، دکور و وسایل مرتبط با آن، رومیزی‌های متنوع و... ازجمله مواردی هستند که برای کافه‌تان نیاز خواهید داشت. در مورد انتخاب این وسایل دکوری و زینتی خلاقیت هنری شما نخستین حرف را می‌زند. حتماً نیاز نیست زیادی خرج کنید؛ کافی است خاص خرید و خاص چیدمان کنید.

حضور در کافه، مهم‌‌تر از قهوه و نوشیدنی‌های دیگر
در کسب و کار، به آن می‌گویند مزیت نسبی؛ برتری خاصی که نسبت به رقبا داشته یا می‌توانید داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که در کافه‌داری می‌توانید داشته باشید، بحث دکوراسیون است. بحث میل کردن قهوه و آبمیوه و... یک طرف قضیه است؛ اما ماجرای اصلی حضور در کافه است. به واقع بیشتر کافه‌بازها، برای حضور و دورهمی است که راهی این مکان‌ها می‌شوند.

گام بعدتر؛ آموزش کافه‌من‌ها
یک اصل مهم کسب و کار را یادتان باشد: سرمایه شما دارایی‌های شما نیستند، منابع انسانی شما سرمایه اصلی هستند. به واقع این منابع انسانی شما هستند که در تقابل و تعامل با مشتری‌ها هستند. هرقدر این نیروهای انسانی بیشتر تعلیم ببینند، می‌توانند مشتریان را بیشتر جذب خودشان کنند. نحوه برخورد با مشتری، آموزش آداب معاشرت حرفه‌ای، آشنایی با انواع قهوه و نوشیدنی، داشتن حافظه خوب برای به یاد سپردن ویژگی‌های مشتریان و... می‌تواند حسابی به کافه شما رونق ببخشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید