• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68579
+
-

رکورد 60ساله شکسته شد ایران در پایین‌ترین حد وابستگی به نفت


معاون سازمان برنامه و بودجه می‌گوید بودجه سال‌جاری براساس فروش روزانه 300 هزار بشکه نفت بسته شده است. به گفته حمید پورمحمدی، بودجه سال 1398 کل کشور به مبلغ 448 هزار میلیارد تومان و براساس فروش 300 هزار بشکه نفت در روز بسته شده است.

به‌گزارش همشهری، دولت با این تصمیم رقم صادرات نفت را 1.2میلیون بشکه در روز، نسبت به پیش‌بینی قبلی کاهش داده است. این خبر نشان می‌دهد سنددخل و خرج سالانه دولت، پس از اعمال اصلاحیه اخیر و کاهش سقف بودجه، نسبت به سال‌های گذشته به‌گونه‌ای تنظیم شده که نشان می‌دهد دولت خود را برای اداره کشور با کمترین حد وابستگی به نفت آماده کرده است. بررسی‌‌های اجمالی همشهری نشان می‌دهد این پایین‌ترین حد وابستگی دولت به دلارهای نفتی، در  60 سال گذشته است.

حمید پورمحمدی روز پنجشنبه تأکید کرد: بودجه پارسال براساس فروش روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه و سال قبل از آن بر مبنای فروش روزانه 2میلیون و 680هزار بشکه نفت بسته شده بود. او تأکید کرد: با اجرای اصلاح ساختار، وابستگی بودجه ایران به نفت بسیار کم و به‌طور تقریبی صفر شده است.

پیش‌تر اعلام خبر بسته شدن بودجه 98، پس از کاهش سقف بودجه، بر مبنای فروش روزانه 300 هزار بشکه نفت، این شائبه را به‌وجودآورده بود که صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا به‌شدت افت کرده است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران بارها گفته آمار فروش نفت جزو اسرار جنگی است. او با همین استدلال از بیان آمار دقیق تولید و صادرات نفت ایران به‌دلیل شرایط تحریم خودداری می‌کند.

 برآوردها نشان می‌دهد صادرات روزانه نفت ایران از مسیرهای خاکستری، بالای یک میلیون بشکه است اما دولت تنها درآمد ارزی حاصل از فروش 300 هزار بشکه نفت در روز را، در بودجه محاسبه و مابقی آن را به‌حساب صندوق توسعه ملی و سایر مصارف ارزی واریز می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید