• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 2 مرداد 1398
کد مطلب : 68097
+
-

درختان دانشگاه خلیج فارس؛ قطع یا هرس؟

در استان
درختان دانشگاه خلیج فارس؛ قطع یا هرس؟

در روزهای اخیر، اخبار و تصاویری از قطع درختان دانشگاه خلیج فارس منتشر شد. به گزارش ایسنا، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه با اعتراض به شیوه هرس درختان گفتند: دلخوشی دانشجویان به این درختان و سایه‌های پر و پیمان آن بود، در حالی که الان چیزی از سایه و سرسبزی آن باقی نگذاشته‌اند. 

از هفته پیش، چند نفر کارگر با اره برقی اقدام به بریدن و قطع شاخه‌های درختان سطح دانشگاه کردند که این کار باعث شد انتهای برخی از شاخه‌های تنومند قطع شود و درختان حتی تا نزدیکی زمین هم برسند. ما از هرس و شیوه‌های صحیح آن اطلاع چندانی نداریم، اما می‌دانیم که ظاهر جدید درختان دانشگاه نمی‌تواند حاصل یک اقدام کارشناسی باشد. مقایسه فضای دانشگاه قبل از هرس و بعد از آن نشان می‌دهد که هرس انجام‌شده تا چه حد کارشناسانه و یا طبق اصول بوده است. 


ماجرا چیست؟ 

مدیر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این خصوص گفت: دانشگاه اقدام به هرس درختان کنوکارپوس کرده است، چراکه ارتفاع این درختان به بیش از ۲۰ متر رسیده بود و در فصل پاییز و همزمان با شروع باد و باران اغلب شکسته می‌شوند. 
«رضا نکیسا» عنوان کرد: اکنون برنامه دانشگاه هرس این درختان است؛ کاری که معمولا شهرداری در خیابان‌ها انجام می‌دهد. برای بخشی از این درختان که در مسیر تردد دانشجو، استاد و یا کارکنان هستند، برنامه هرس داریم که چند سال انجام نشده بود.
 

درختان هرس شده‌اند، نه قطع

وی درباره قطع درختان و تصاویر این اقدام در دانشگاه خلیج فارس گفت: درختی قطع نشده است و فقط کنوکارپوس‎ها در ارتفاع ۴ متر هرس شده‌اند. مدیر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس با بیان این‌که هرس درختان جزئی از برنامه‌های خدمات دانشگاه است که به طور معمول انجام می‌شود توضیح داد: ارتفاع این درختان بین 10 تا 30 متر و چوب‌ها نیز مربوط به شاخه‌های اضافی است. نکیسا در خصوص نحوه هرس درختان دانشگاه ادامه داد: این کار به یک شرکت از بیرون دانشگاه سپرده شده است و کارکنان خدمات دانشگاه متولی آن نبوده‌اند.


موضوع از حدود 2 ماه پیش شروع شد

دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیج فارس بوشهر می‌گوید: موضوع حدوداً از 2 ماه پیش شروع شده و ظاهرا در قسمت‌هایی از دانشگاه به دلیل بالا بودن سن درختان و آسیبی که ریشه‌ها به محیط اطراف وارد می‌کنند اقدام به قطع درختان شده است. این دلیلی است که در این باره عنوان شده. دیگر پیگیر نشده‌ایم ‌که چقدر زیاده‌روی شده است و آمار دقیقی هم از قطع درختان نداریم. 


به نام هرس!

«علی صفری» با بیان این‌که قرار باشد این کار به نام هرس تمام شود موضوع دیگری است ادامه داد: از 2 ماه پیش، بخش‌هایی از درختان پشت سلف‌‌سرویس دانشگاه را تقریبا قطع کرده بودند. در عملیات هرس معمولا با اره‌های بلند تنها تاج بالایی درخت قطع می‌شود و در واقع پیرایش صورت می‌گیرد، ولی چیزی که من دیدم هرس نبود. در خصوص نوع درختان نیز اطلاعی ندارم، اما در قسمت‌هایی از دانشگاه اقدام به کاشت درختان لیمو و نارنج کرده‌اند که فکر می‌کنم جایگزینی برای درخت‌های قطع‌شده است.

گفتنی است هرس به‌موقع و اصولی درختان موجب قوی شدن درخت در سال‌های اولیه رشد می‌شود، اما عملیات هرس درختان و درختچه‌ها متفاوت است و باید به شکل اصولی و توسط نیروهای آموزش‌دیده انجام ‌شود، چراکه هرس کردن کار نسبتاً حساسی است و نباید حین این کار به شاخه‌های اصلی آسیبی برسد، چون با هر اشتباه ممکن است به گیاه صدمه‌ای جدی وارد و یا عمر آن کوتاه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید