• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223429
+
-

جشنواره‌ بادام در ماسوله فارس

جشنواره‌ بادام در ماسوله فارس

جشنواره یک روزه «شکوفه‌های بادام» امروز پنجشنبه (6اردیبهشت) در دژکرد استان فارس برگزار می‌شود. به گزارش همشهری، آغاز اردیبهشت با شکوفه دادن درختان بادام در استان فارس همراه است. شهر دژکرد این روزها به رنگ شکوفه‌های بادام درآمده؛ شهری پر باران که حالا قطب تولید بادام در استان فارس است.
جشنواره شکوفه‌ها نخستین بار قبل از شیوع کرونا برگزار و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. به‌گفته محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس هدف از برپایی این جشنواره برندسازی بادام دژکرد، معرفی جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی، تولیدات محصولات کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار در زمینه‌های صنایع‌دستی و تبدیلی و گردشگری است.
این جشنواره با برنامه‌های متنوعی امروز میزبان مهمانانی است که برای تماشای شکوفه‌های بادام به دژکرد می‌آیند. اجرای برنامه‌های شاد و متنوع شامل مسابقات، بازی‌های بومی و محلی، موسیقی محلی، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، نمایش آداب‌ورسوم، پخت نان و غذاهای محلی، نمایش محصولات کشاورزی ازجمله برنامه‌هایی است که در ‌ این جشنواره درنظر گرفته‌شده است.
شهر دژکرد که به‌دلیل معماری چشم‌نواز آن به ماسوله شمال فارس معروف است، علاوه بر داشتن حدود 13هزار هکتار باغ بادام، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد. سیب، هلو و بادام ازجمله محصولات عمده کشاورزی دژکرد است که در سال‌های اخیر رونق زیادی به اقتصاد این شهر داده است.  دژکرد شهری است که هیچ چاه آبی در آن وجود ندارد و همه آب آن در بخش آشامیدنی و کشاورزی از چشمه‌سارها تامین می‌شود. کشت بادام دژکرد دیم است و از کود شیمیایی برای پرورش آن استفاده نمی‌شود و کاملا ارگانیک است. درختان بادام در دامنه کوه‌های این منطقه واقع شده‌اند. در استان فارس بیش از 33هزار و 400باغ بادام وجود دارد و این استان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان بادام کشور محسوب می‌شود. شهرستان اقلید با 13هزار هکتار باغ بادام قطب تولید استان است و بیش از 90درصد از این باغات در شهر دژکرد واقع است. آمار نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تن بادام در شهرستان اقلید که صاحب بزرگ‌ترین بادامستان دیم کشور است، تولید و راهی بازار مصرف شده‌است. بادام این شهرستان به یزد، تهران و اصفهان ارسال و در ادامه بخشي از آن به خارج از کشور صادر می‌شود. در جشنواره شکوفه‌های بادام دژکرد با برپایی غرفه‌های متنوع، صنایع‌دستی این شهرستان نیز به نمایش گذاشته می‌شود. رشته‌های صنایع‌دستی شهر دژکرد، کیسه‌بافی، قالي‌بافی، گلیم، جاجیم، گبه، چنته، نمکدان، رودوزی سنتی و قلاب‌بافی است. دژکرد در شمال غرب استان فارس واقع شده‌است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید