• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 31 تیر 1398
کد مطلب : 67620
+
-

جهنم آمریکایی

گرمای بی‌سابقه در آمریکا، دست‌کم 6قربانی گرفته و زندگی 150میلیون نفر را مختل کرده است

آمریکا
جهنم آمریکایی


 گرمای بی‌سابقه در نیمکره غربی، بعد از داغ‌ترین‌ماه ژوئن ثبت شده در تاریخ، بر تن ده‌ها میلیون آمریکایی شلاق زد و زندگی در شهرهای بزرگ را به یک کابوس سوزان تبدیل کرد.
براساس گزارش‌های رسانه‌ای، این گرمای بی‌سابقه که براساس پیش‌بینی دانشمندان این روزهای جهنمی را به داغ‌ترین‌ماه جولای تاریخ آمریکا تبدیل خواهد کرد، تا عصر دیروز 6قربانی گرفت و زندگی عادی در شهرهای بزرگی مانند نیویورک، واشنگتن و فیلادلفیا را دچار اختلال کرد.
تجربه چنین گرمای سوزانی در آمریکا، بعد از گرم‌ترین ژوئن تاریخ، بار دیگر جدی بودن پیامدهای تغییرات اقلیمی را یادآور شده است.
گرمای آمریکا، از غرب‌میانه تا ساحل شرقی را در بر گرفته و 150میلیون نفر را دچار دردسر کرد. سازمان ملی هواشناسی آمریکا در هشدارهایی گفته بود که ترکیب این هوای داغ و رطوبت می‌تواند به افراد شوک بدهد. به گزارش سی‌بی‌اس، 4نفر در مریلند، یک نفر در آریزونا و یک نفر در آرکانزاس به‌خاطر این شرایط جان خود را از دست دادند.
دمای هوا در واشنگتن، ‌نیویورک و فیلادلفیا تا 38درجه بالا رفت؛ با این حال براساس برخی گزارش‌ها، ‌احساس واقعی هوا 43درجه بوده است. در نیویورک شرایط چنان بحرانی بود که شهردار این شهر شرایط اضطراری گرما را اعلام کرد و مقامات نزدیک به 500ایستگاه خنک‌کننده در سطح شهر راه‌اندازی کردند. گرما در این شهر، باعث شد تا برخی رویدادها مانند سه‌گانه نیویورک هم لغو شود. در شیکاگو و واشنگتن هم برخی رقابت‌های ورزشی به‌خاطر گرما لغو شدند. در موج گرمایی شدید در شیکاگو در سال 1995میلادی، بیش از 700نفر جان خود را از دست دادند؛ بیشتر آنها فقرا، سالمندان و افرادی بودند که تنها زندگی می‌کردند.
در بوستن که در ساحل شرقی قرار دارد، ‌مقامات شهری استفاده از استخرهای شهر را رایگان کردند تا مردم به این صورت از گرمای هوا در امان باشند.

موج گرما، میهمان جدید زمین
موج گرما در حالی این روزها آمریکا را سوزان کرده که انتظار می‌رود دمای زیاد، به‌خاطر گرمایش جهانی، به میهمان هر ساله دنیا تبدیل شود. آهیرا سانچز، یکی از دانشمندان اداره ملی اقیانوس‌شناسی و اتمسفری آمریکا در این‌باره به تایم گفته است: «اقیلم ما در حال گرم شدن است و ما در یک اقلیم گرم‌تر (نسبت به گذشته) قرار داریم. ما در قرن بیست و یکم، بارها رکورد گرم شدن هوا را تجربه کرده‌ایم.»
یکی از این موارد، داغ‌ترین‌ماه ژوئن در اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا بوده است. میانگین جهانی دمای هوا در این ماه، 16.4درجه سانتی‌گراد اعلام شده است.
در اروپا، افزایش دما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد؛ سالمندان در مناطقی که به گرمای هوا عادت ندارند، بسیار آسیب‌پذیر هستند. پیرس فاستر اقلیم-فیزیک‌شناس مرکز اقلیم‌شناسی پریستلی در دانشگاه لیدز در این‌باره می‌گوید: «موج‌های گرمایی در اروپا مشخصا می‌توانند بسیار مخرب باشند. گرما در اروپا، به کشاورزی آسیب می‌زند و باعث بروز آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها می‌شود. این آتش‌سوزی‌ها، نه‌تنها باعث از بین رفتن مناطق زندگی مردم می‌شود که در نهایت، آلودگی هوا را هم تشدید می‌کند.»
براساس گزارش اداره ملی اقیانوس‌شناسی و اتمسفری آمریکا 9مورد از 10مورد داغ‌ترین ماه‌های ژوئن تاریخ در 9سال گذشته روی داده است. چنین گرمای بی‌سابقه‌ای در دوران ما، پیامدهای مخربی هم برای زندگی میلیاردها انسان خواهد داشت. سانچز می‌گوید: «خشکسالی‌ها و موج‌های گرما شدیدتر و پرتکرارتر خواهند شد. خشکسالی می‌تواند بر کیفیت و کمیت آب و محصولات کشاورزی تأثیر بگذارد و در نتیجه غذا گران‌تر خواهد شد.»
و البته مسئله فقط گرما نیست؛ در‌ماه ژوئن که اروپا در گرما می‌سوخت، بارش‌های عجیب باران در غرب‌میانه در آمریکا مانع کشت محصولات کشاورزی شد.
در دراز مدت، تغییرات اقلیمی باعث ذوب شدن بیشتر یخ‌های قطبی خواهد شد و در نتیجه سطح دریاها بالاتر خواهد رفت.

چه باید کرد؟
سانچر معتقد است که دنیا برای جلوگیری از موج‌های گرما، باید از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند؛ «اگر می‌خواهیم جلوی افزایش دما را بگیریم، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانیم.»



 کولرها، هیزم آتش شهرها

زندگی بدون کولردر موج‌ گرما در شهرهای بزرگ غیرقابل تصور است اما میلیون‌ها کولر در خانه‌ها و خودروها، در نهایت باعث افزایش گرما می‌شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، استفاده گسترده از کولرها، نه‌تنها می‌تواند باعث قطع شدن گسترده برق در شهرها در روزهای داغ تابستان شود، که اثر عکس در محیط بیرونی دارد. براساس تحقیقات انجام شده، گرمای خارج شده از کولرها گاهی می‌تواند دمای شهرها را تا 2درجه سانتی گراد بالا ببرد. وقتی هوا گرم‌تر است، کولرها با شدت بیشتری برای خنک کردن محیط‌های داخلی کار می‌کنند و گرمای بیشتری به بیرون می‌دهند. این چرخه در محیط‌های شهری با کمک آسفالت، فولاد و شیشه تقویت می‌شود و در نهایت یک جزیره حرارتی شهری ایجاد می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید