• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66869
+
-

درس خواندن زیر سقف‌های لرزان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مدارس خشت و گلی در این استان با تنه درخت خرما ساخته شده‌ که با کوچک‌ترین باد و باران احتمال ریزش دارند

گزارش
درس خواندن زیر سقف‌های لرزان

هنوز خاطره تلخ از دست دادن معلم فداکار خاشی «حمیدرضا گنگوزهی» که برای نجات جان دانش‌آموزان از زیر آوار دیوار فرسوده یک مدرسه جان خود را از دست داد یا «فریبا چاردیواری» کودک چابهاری که برای گرفتن کتاب‌های درسی خود به مدرسه رفت اما زیر آوار دیوار فرسوده مدرسه گرفتار شد و جان باخت در یادها مانده است. 

به گزارش عصر هامون، مدارس خشت و گلی، کپری، فرسوده یا کانکسی همواره یکی از دغدغه‌های مهم والدین و البته دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان است.  به گفته مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان بیش از 770 هزار دانش‌آموز در اقصی‌نقاط استان مشغول به تحصیل هستند. وجود مدارس خشت و گلی و عدم برخورداری از استاندارد و ایمنی‌های لازم جان بسیاری از این دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. 


44 مدرسه تخریبی 

 «خالد کرد»، مدیر آموزش و پرورش شهرستان خاش، گفت: در این شهرستان 44 مدرسه تخریبی، 12 مدرسه خشت و گلی و کپری، 29 کانکس و 5 مدرسه بدون فضا وجود دارد که نیازمند مرمت و بازسازی است. 

معاون پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش نیکشهر نیز مرداد 96 از وجود 17 مدرسه با 79 کلاس درس فرسوده، خشتی و چوبی در این شهرستان خبر داد. 

به گفته «عبدالستار امیرفر» این تعداد کلاس درس نیازمند توجه خیران و دولت برای بازسازی و مرمت است تا دانش‌آموزان از مدارس استاندارد و ایمن بهره‌مند شوند. 


۲۹۳ کلاس درس خطرساز در زابل

فرماندار زابل هم در این خصوص از وجود ۲۹۳ کلاس درس غیراستاندارد و خطرساز در این شهرستان خبر داد و گفت: ۹۲۵ کلاس درس به دلیل مشکلات فنی و مهندسی شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۹۳ کلاس به دلیل غیراستاندارد و خطرآفرین بودن برای دانش‌آموزان باید تخریب، ۳۸۶ کلاس مستحکم‌سازی و ۲۴۶ کلاس مقاوم‌سازی شوند. 

به گفته «غلامرضا گنجی» در سال‌های اخیر گام‌هایی نیز از سوی خیران مدرسه‌ساز این استان برداشته شده و ۱۵ مدرسه در شهرستان هیرمند از سوی یکی از خیران احداث شده است. 

 «نادر محمدی»، مدیر آموزش و پرورش کنارک، هم مهر سال گذشته از وجود 50 کلاس تخریبی و فرسوده و 20 مدرسه دوشیفته در این شهرستان خبر داد و گفت: برای جایگزینی این تعداد کلاس فرسوده نیازمند ساخت فضای جدید و استاندارد هستیم. 


مدارس خشت و گلی 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که برخی مدارس خشت و گلی با تنه درخت خرما در شرایطی ساخته شده‌اند که با کوچک‌ترین باد و باران احتمال دارد ریزش کنند، تصریح کرد: تغییر وضعیت نابسامان مدارس عمرانی در استان سیستان و بلوچستان نیازمند تزریق اعتبارات و اقدامات بنیادی است. 

 «محمدباسط ‌درازهی» افزود: جلوگیری از گسترش بازماندگان از تحصیل نیازمند تاسیس خوابگاه‌های شبانه‌روزی است؛ زیرا دانش‌آموزان در برخی مناطق باید 200کیلومتر را طی کنند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که بیش از 100هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند، بیان کرد: بسیاری از مدارس استان سیستان و بلوچستان با مشکلات گرمایشی و سرمایشی روبه‌رو هستند. 

در چنین شرایطی اضطراب، دلواپسی و دلهره تحصیل زیر سقف‌های لرزان کابوس هر شب دانش‌آموزان و والدین این خطه از کشور شده است. امید است نهضت مدرسه‌سازی و حضور خیران در این منطقه بیش از پیش محقق شود تا دانش‌آموزان این استان نیز از حداقل امکانات اولیه مورد نیاز مانند بنای مقاوم، میز و نیمکت مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، امکانات ورزشی و کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند.


جشن کپرزدایی

 «محمدباسط درازهی»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره وضعیت عمرانی بافت‌های فرسوده مدارس در این استان گفت: با وجود این‌که جشن کپرزدایی مدارس در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده است، متاسفانه بسیاری از دانش‌‌آموزان در این حوزه انتخابیه همچنان در کپرها مشغول به تحصیل هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید