• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 21 بهمن 1396
کد مطلب : 6674
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

 

مردم در انقلاب چه شعارهایی می‌دادند؟

نشریه کتاب جمعه در شماره 24(4بهمن 1358)، در مقاله‌ای،800 شعارموزون دوره انقلاب را فهرست کرده و تحلیل مفصلی درباره آنها نوشته است. این مقاله، یکی از چند مقاله‌ای است که به‌صورت دنباله‌دار در همین رابطه در این نشریه منتشر شده است. نویسنده در مقاله اول، شعارهای این مقاله را از منظر روانشناسی اجتماعی بررسی و طبقه‌بندی کرده، همچنین تعداد و محتوای آنها را به تفصیل شرح داده است. در این مقاله نوشته شده است که 400شعار یعنی 50درصد شعارهای ثبت شده توسط این نویسنده، مشخصا شعارهای ضد‌شاه بوده‌اند. شعار علیه شخص شاه که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین آنها بر محور«مرگ بر شاه» بوده، چکیده‌ای از دیدگاه انقلابیون به نظام شاهنشاهی است. با این حال، شعارها علیه شاه و خانواده او، ‌طیف وسیعی از عبارات و صفت‌ها را در برمی‌گیرد؛ از جمله سیه‌روز، حیله‌گر، بد‌قواره، آدم‌کش، دزد، سلاخ، جنایتکار و... . در همین دسته از شعارها علیه شاه و نزدیکانش، این شعار خطاب به فرزند او که همچنان ادعای ولیعهدی می‌کند بوده است: «ولیعهد، سلطنت محال است/ ... برادر شغال است».

در این بررسی از بین 800 شعار موزون در نظر گرفته شده شعارهای مذهبی (280شعار معادل 35درصد)، شعارهای مربوط به امام خمینی(ره) (160شعار معادل 20درصد) و شعارهای مربوط به ایران، ‌ملت و مردم (120شعار معادل 15درصد)بوده است..

 

هشدار به رانندگان وسایل ایمنی همراه داشته باشید

اگر قرار است این هفته به هر دلیلی به جاده بزنید، بهتر است حسابی وضعیت جاده‌ها و آب و هوا را چک کنید. بارش برف، همین آخر هفته جاده‌های زیادی را در کشور بست و پلیس هشدار داده است که رانندگان، در طول هفته هم بدون وسایل ایمنی به جاده نزنند.  به گزارش ایسنا، پلیس دیروز اعلام کرد: محور اولنگ -شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، محور دیزین-شمشک در استان‌های تهران و البرز، محور فرعی گنجنامه-تویسرکان در استان همدان و محور یاسوج-پادنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌علت بارش برف مسدود هستند. در استان‌های اردبیل و گیلان هم محور پونل -خلخال به‌علت بارش شدید برف و عدم‌ایمنی کافی مسدود شد. سرهنگ رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین به رانندگانی که در روزهای پیش رو قصد سفر دارند توصیه کرد که حتما وسایل ایمنی همچون زنجیر چرخ به همراه داشته باشند. هواشناسی برای روزهای پیش رو بارش برف و باران پیش‌بینی کرده است و همین جاده‌ها را لغزان و خطرناک می‌کند.

 

همبستگی ملی به‌خاطر گوشی موبایل و سیب

این روزها رفتار نادرست با ورزشکاران ایرانی در دهکده المپیک زمستانی، موجی را علیه شرکت سامسونگ راه انداخته است. ایرانی‌های زیادی خواستار تحریم محصولات این شرکت کره‌ای هستند و موجی همگرایانه در جامعه و به‌خصوص فضای مجازی ایجاد شده است. این البته نخستین بار نیست که چنین موضوعی، وحدت ملی ایجاد می‌کند. لهستانی‌ها هم 4سال پیش در شرایطی تقریبا مشابه، ‌در کنار هم قرار گرفتند. آنجا مسئله، وارونه بود؛ روسیه در ظاهر به خاطر مسائل بهداشتی اما به گمان لهستانی‌ها به دلایل سیاسی، واردات سیب از لهستان را ممنوع کرد. لهستانی‌ها هم که حسابی از این رفتار روسیه به خشم آمدند، کارزاری را با نام «سیب بخور» راه انداختند و با انتشار عکس‌هایی از خود در حال گاززدن سیب، مردم را تشویق کردند تا بیشتر سیب بخرند.  این کارزار با استقبال بسیار زیادی هم مواجه شد. موج همراهی به جایی رسید که رئیس سازمان اطلاعات لهستان هم در این کارزار شرکت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید