• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 تیر 1398
کد مطلب : 66683
+
-

مناسب‌سازی‌ معابر شهر ضروری است

نگاه
مناسب‌سازی‌ معابر شهر ضروری است


زهرا نژاد‌بهرام/ ‌عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران
مناسب‌سازی‌ معابر شهر باید نه‌تنها با محوریت معلولان بلکه برای آسایش تمام شهروندان اعم از شهروندان کم توان، افراد سالمند، ‌کودکان و... انجام شود. الان در کلانشهر تهران اگر چه اقدامات زیادی برای مناسب‌سازی‌ معابر انجام شده با این حال شاهد این هستیم که معابر شهر برای تمام گروه‌ها قابل استفاده نیست. به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد تا ستاد مناسب‌سازی‌ که از ابتدای دهه90 راه‌اندازی شده بود دوباره فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. در این ستاد تمام مدیران ارشد به همراه نمایندگانی از سازمان بهزیستی، جامعه معلولان و ادارات و دستگاه‌های دولتی حضور دارند که قرار است نسبت به تمام معابر بازنگری کرده و رویکرد عمومی نسبت به بهسازی متناسب برای شهر تهران برای تمام گروه‌های سنی و جنسی داشته باشند چراکه شهر نه‌فقط برای تعدادی از افراد بلکه متعلق به تمام افراد جامعه است.

زمانی که صحبت از بحث مناسب‌سازی‌ می‌شود عده‌ای تصور می‌کنند مناسب‌سازی‌ یک کار فانتزی و شیک است اما واقعیت ماجرا این است که درخصوص بحث مناسب‌سازی‌ با همه افراد جامعه سروکار داریم. تا پیش از این در کلانشهر تهران عینکی که با آن به شهروندان نگاه می‌شد عینکی بود که به همه‌‌چیز به‌صورت کلی نگاه می‌شد و این تصور وجود داشت که وقتی افراد سالم می‌توانند از معابر به‌راحتی عبور کنند پس مشکلی وجود ندارد درحالی‌که در توسعه شهری باید به تمام جوانب ازجمله مناسب‌سازی‌ توجه داشت. شهر تهران قدمتی بیش از 200سال دارد و معابر آن طی سالیان طولانی بدون توجه به نیاز همه افراد جامعه ساخته شده است. با این نوع شهر‌سازی‌ بدون ضابطه به مرور زمان این مسئله به‌وجود می‌آید که تغییر ایجاد کردن هزینه‌های زیادی را به‌دنبال دارد مسئله‌ای که شاید اگر از همان ابتدای ساخت و سازها به آن ‌توجه می‌شد مشکلات کمتری این روزها گریبانگیر شهروندان می‌شد.

حدود 5سال قبل بود که ستاد مناسب‌سازی‌ در شهرداری تهران ایجاد شد و باور اصلی بر این بود که شهر نیازمند رعایت حقوق همه شهروندان فارغ از جنسیت، سلامت و گروه سنی است.

از سال96 کمیته‌های ستاد مناسب‌سازی‌ شهر تهران فعالیت خود را به‌صورت جدی‌تر آغاز کرد و رویکرد مناسب‌سازی‌ از یک موضوع فانتزی به موضوعی ضروری و الزام‌آور تغییر پیدا کرد. بر این اساس قرار شده تا پایان سال98 حداقل 2معبر، 88بوستان و حداقل 44ساختمان شهرداری مناسب‌سازی‌ شود. از سال97 نیز از معاونت شهرسازی درخواست داشته‌ایم که هیچ پروژه‌ای آغاز نشود و پایان کار هم داده نشود مگر اینکه مناسب‌سازی‌ شده باشد. در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نیز اگرچه تمام اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی برای معلولان مناسب‌سازی‌ شده اما تمام ایستگاه‌های این اتوبوس‌ها مناسب‌سازی‌ نشده و قرار شده تا به مرور زمان حداقل 2 ایستگاه اتوبوس در هر خط تا پایان سال مناسب‌سازی‌ شود. همچنین نقشه ایستگاه‌های مترو و اتوبوس مناسب‌سازی‌ شده نیز درسایت شهرداری تهران بارگذاری شده تا شهروندان با مراجعه به این سایت بتوانند اطلاعات ایستگاه‌های مناسب‌سازی‌ شده را دریافت کنند. در نهایت اینکه امیدواریم در پایان کار شورای شهر پنجم بتوانیم با 3برابر شدن بودجه مناسب‌سازی‌ شده‌ای که در اختیار داریم 20 تا 25درصد مناسب‌سازی‌‌ها را در تهران انجام دهیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید