• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 25 تیر 1398
کد مطلب : 66359
+
-

رویای آمریکایی در قفس

دولت دونالد ترامپ، در ادامه سیاست‌های افراطی خود علیه مهاجران، دستگیری و اخراج 2 هزار مهاجر را آغاز کرده است

آمریکا
رویای آمریکایی در قفس


 پناهندگی در آمریکا در دوران دونالد ترامپ، به یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا تبدیل شده است؛ مهاجران، یا در کمپ‌های مرزی که اردوگاه‌های نازی‌ها را به یاد می‌آورند روی هم انباشته می‌شوند و یا توسط تیم‌های ویژه اداره مهاجرت، دستگیر و اخراج می‌شوند.
این رویکرد بسیار افراطی و سختگیرانه دولت ترامپ که شعار انتخاباتی او بوده، با انتقادهای تندی در جامعه آمریکایی و در میان منتقدان دمکرات مواجه است اما این مخالفت‌ها، کوچک‌ترین تأثیری بر عزم بسیار راسخ رئیس‌جمهور ضدمهاجرت آمریکا نداشته است.
در ادامه این سختگیری‌ها، دولت، با وجود مخالفت شدید منتقدان، بعد از وقفه‌ای یک ماهه پروژه دستگیری پناهجویان بدون مدرک را در تعدادی از ایالات آمریکا شروع کرد.
این حملات که زیرنظر اداره مهاجرت آمریکا انجام می‌شوند، 2هزار پناهجو و خانواده‌هایشان را هدف قرار می‌دهد که بعد از ناکامی در اخذ مجوز، حالا به دستور دادگاه باید کشور را ترک کنند.
به گزارش نیویورک تایمز، در برنامه پیشین که قرار بود‌ماه گذشته برگزار شود، دولت قصد داشت با حملاتی سراسری، قاطعیت در برخورد با پناهجویان را به نمایش بگذارد اما پروسه جدید، ‌به‌صورت محدود شروع شده و قرار است دستگیری‌های بیشتر در روزهای آینده انجام شود. این برنامه، تنها برخی ایالات را در بر می‌گیرد.

زندگی طاقت‌فرسای مهاجران
این حملات، تنها 2 روز بعد از آن صورت گرفت که بازدید مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از یک کمپ نگهداری مهاجران، جامعه آمریکا را شوکه کرد. از مدت‌ها قبل، برخی نمایندگان و سناتورها در بازدید از اردوگاه‌های نگهداری پناهجویان، درباره شرایط بسیار غیرانسانی و رقت‌بار آنها هشدار داده بودند. الکساندریا اوکازیو کورتس یکی از نمایندگان پیشروی کنگره، این کمپ‌ها را با اردوگاه‌های نازی‌ها مقایسه کرده بود.
با این حال پنس، روز جمعه به امید پاسخگویی به این انتقادها به 2 مرکز سفر کرد. در یکی از این 2 کمپ در مرز مکزیک در تگزاس، روزنامه‌نگاران برای 90ثانیه موفق شدند به کمپ بروند. تصاویر و توصیفاتی که از این اردوگاه مخابره شده، با وجود دفاع پنس از سیستم نگهداری پناهجویان در کمپ‌ها، بسیاری را شوکه کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز، در این کمپ، نزدیک به 400پناهجوی مرد بدون اینکه فضایی برای دراز کشیدن داشته باشند روی هم انباشته شده بودند. پیش از اینکه خبرنگاران به بیرون هدایت شوند، یکی از آنها فریاد زده و گفته بود که 40روز است در این شرایط نگهداری می‌شود، ‌بسیار گرسنه است و حتی یک‌بار هم نتوانسته مسواک بزند. یک خبرنگار شرایط این کمپ را «هولناک» توصیف کرده و گفته بود: دما به‌شدت در آن بالا بوده است.
در بازدید از یک کمپ دیگر، ‌تعدادی از کودکان پناهجو به معاون اول رئیس‌جمهور گفته بودند که جایی برای تمیز کردن خود ندارند.
بازدید پنس از این 2کمپ، هرچند با هدف فروکاستن انتقادها انجام شد اما باعث انتقادهای بیشتری از سیاست‌های مهاجرتی دولت دونالد ترامپ شد.
بیشتر این پناهجویان افرادی هستند که از هندوراس و گواتمالا خود را به امید زندگی بهتر به آمریکا رسانده‌اند.
پنس البته بعد از این بازدیدها گفته بود آمریکایی‌ها باید به وضعیت نگهداری از پناهجویان افتخار کنند؛ «درحالی‌که برخی دمکرات‌ها در واشنگتن کمپ‌های اداره مهاجرت را با کمپ‌های نازی‌ها مقایسه می‌کنند، چیزی که ما دیدیم تاسیساتی بود و مراقبت‌هایی ارائه می‌داد که هر آمریکایی به آن افتخار خواهد کرد.»

حملات غیرانسانی به پناهجویان
حالا دولت ترامپ، بعد از شروع پروژه دستگیری مهاجران بدون مدرک، هدف انتقادهای جدیدی قرار گرفته و چهره‌های شاخص دمکرات، این برنامه را «غیرانسانی» خوانده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، در توییتر از دونالد ترامپ خواست تا این حملات را متوقف کند و «سیاست‌های مهاجرتی انسانی‌ای که بازتابی از ارزش‌های آمریکایی باشد» را توصیه کرد. پیت بوتیجیج، شهردار ساوث بند و یکی از نامزدهای دمکرات‌ها در انتخابات سال 2020هم در توییتر نوشت: «امروز، درحالی‌که بسیاری گرد هم آمده‌اند تا وعظ روز یکشنبه را درباره مسئولیت ما برای خوشامدگویی به غریبه‌ها بشنوند، رئیس‌جمهور حملاتی را شروع کرده است که باعث جدایی خانواده‌ها و شکاف در جامعه می‌شود.» دیگر نامزدهای دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ازجمله کامالا هریس و جو بایدن هم این حملات را به‌شدت محکوم کردند. بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، آنها را «غیرانسانی» خواند و گفت که دولت آمریکا باید امکانی را فراهم کند تا این پناهجویان تابعیت آمریکا را بگیرند؛ «تاکتیک‌های ترسناک او (ترامپ) هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. ما نباید جامعه را دچار وحشت و خانواده‌ها را از هم جدا کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید