• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 66124
+
-

جشنواره مریم میرزاخانی که وزارت علوم در اردیبهشت برگزار کرد چه ویژگی‌هایی دارد؟

جایزه مریم، بین‌المللی می‌شود

گفت‌وگو با مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

عیسی محمدی

پس از درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی و با توجه به ایرانی‌بودن این نابغه ریاضیات جهان، مراسم و جشنواره‌ها و رقابت‌های مختلفی با موضوع ریاضیات و علم و با نیت احترام به او برگزار شده است. یکی از این نشست‌های مهم، اردیبهشت‌ماه امسال بود که اتفاق افتاد. دومین جشنواره ملی زن و علم با عنوان جایزه مریم میرزاخانی برگزار شد و در آن از نخبگان علمی و فرهنگی حوزه زنان تقدیر به عمل آمد. با محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره این جایزه و اهدافی که دنبال می‌کند، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

چطور شد که به فکر ایجاد چنین جایزه‌ای افتادید؟
زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه می‌توانند نقش مؤثری در فرایند توسعه ایفا کنند. به بیان دیگر دستیابی به اهداف توسعه‌ای جامعه بدون درنظر گرفتن نقش بانوان میسر نخواهدشد. در این راستا با ایجاد بسترها و زمینه‌سازی صورت گرفته در سال‌های اخیر، سهم آنان در آموزش عالی کشور افزایش یافته تا جایی که در برخی شاخص‌ها از مردان پیشی گرفته‌اند. از این‌رو ضرورت داشت تا به‌منظور پاسداشت این تلاش و نقش‌آفرینی مؤثر در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، رویدادی در خور‌ شأن بانوان نخبه و فرهیخته دانشگاهی برنامه‌ریزی و اجرا شود. لذا از آنجا که راهبرد اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره کنونی، «دانشگاه اجتماعی» یا همان دانشگاه مؤثر است، این برنامه به‌عنوان یکی از اقدامات اجرایی این راهبرد برگزار شد.

این جایزه قرار است چه اهدافی را دنبال کند؟
همانطور که عرض کردم، هدف اصلی این رویداد، پاسداشت تلاش‌های ارزنده بانوان نخبه و فعال دانشگاهی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی خود، در راستای حل مسائل جامعه گام برداشته‌اند. ولی در کنار این هدف اصلی، اهداف دیگری همچون تقویت مسئولیت‌پذیری بانوان دانشگاهی، تقویت روحیه امید و انگیزه تلاشگران زن دانشگاهی، افزایش خودباوری زنان در برگزاری این رویداد دنبال می‌شود.

آیا چنین جایزه‌ای قرار است جنبه و وجهه بین‌المللی هم پیدا کند؟
بله، حتماً. با توجه به نامگذاری جایزه این جشنواره به نام زنده‌یاد مریم میرزاخانی و با عنایت به وجهه بین‌المللی این بانوی نخبه، وجوه بین‌المللی کار در ادوار بعد جشنواره دنبال خواهد شد. اگر‌چه در همین دوره دوم شماری از بانوان نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور هم در جشنواره مشارکت داشتند ولی درنظر داریم در آینده و با ایجاد زیرساخت‌های لازم زمینه برگزاری این جشنواره در بعد بین‌المللی ایجاد شود.

با خانواده مریم میرزاخانی هم در مورد برگزاری این جایزه در ارتباط بودید؟
بله، در ابتدا، طی تماسی با پدر زنده‌یاد مریم میرزاخانی از ایشان کسب اجازه شد و بنابه توصیه وی هماهنگی‌هایی نیز از طریق دبیرخانه این جشنواره با بنیاد مریم انجام شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید