• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6389
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

تنهایی ابدی آقای فرزانه

برای اهل مطالعه زبان فارسی، رمان «صد سال تنهایی» به همان اندازه که یادآور نام نویسنده سرشناس آن گابریل گارسیا مارکز است، زنده‌کننده نام مترجم مرحوم آن هم هست؛ بهمن فرزانه. بهمن فرزانه چندین زبان اروپایی را به‌خوبی می‌دانست اما او را بیشتر از هر چیزی یک مترجم زبان ایتالیایی می‌دانند. همین کتاب صد سال تنهایی هم که در سال 1353برای نخستین‌بار به زبان فارسی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد، از زبان ایتالیایی برگردانده شد اما این استادی و مهارت بی‌بدیل فرزانه بود که روح کتاب را از طریق یک زبان واسط، به‌خوبی به خوانندگان فارسی‌زبان منتقل کرد. فرزانه در این ترجمه درخشان که همچنان خواندنی و گیراست، فارسی‌زبانان را با رئالیسم جادویی جادوگری به نام مارکز آشنا کرد. این کتاب، بعدها توسط چند مترجم دیگر هم به فارسی برگردانده شد. با این حال ترجمه فرزانه، همچنان یکی از بهترین برگردان‌های کارهای مارکز به زبان فارسی است. خود فرزانه گفته است که ترجمه ایتالیایی این کتاب توسط دوست او و با نظارت شخص مارکز انجام شده و همین به‌خوبی نشان می‌دهد که متن ایتالیایی به متن اصلی وفادار بوده است. فرزانه هم همین متن را به فارسی برگردانده است.

بهمن فرزانه بعد از نزدیک به 50سال زندگی در ایتالیا، بهار سال 92به تهران برگشت و اعلام کرد که دیگر کار نمی‌کند و می‌خواهد در ایران بماند و استراحت کند. استراحت او در وطن اما چندان طولی نکشید و چند‌ماه بعد، در بهمن‌ماه همان سال، بعد از یک دوره تحمل بیماری درگذشت.

وقتی برف، مسکو را هم فلج می‌کند

مسکو، پایتخت سردسیر روسیه، به برف‌های سنگین عادت دارد اما چیزی که 2روز پیش تجربه کرد، حتی برای این شهر هم یک رکورد تاریخی به شمار می‌رود. آنطور که آژانس فرانس‌پرس گزارش داده، در این روز رکورد بارش برف در این شهر شکسته شد و در عرض 24ساعت، حدود نیم متر برف بر زمین نشست. سازمان هواشناسی روسیه گفته است برفی که در عرض تنها یک روز در مسکو بر زمین نشسته، معادل سهم ماهانه این شهر از برف زمستانی بوده است.  این برف سنگین، باعث کشته شدن یک عابر در شهر شد و 2هزار درخت را شکاند. ده‌ها پرواز لغو و سرما و یخبندان باعث تعطیلی فرودگاه‌های شهر شد. شهرداری بعد از بارش این برف سنگین اعلام کرد که همه 70هزار کارمند خود را برای برف‌روبی در سطح شهر بسیج کرده است.

10362 روزاز فروپاشی دیوار برلین گذشت

این دیوار 10361 روز، برلین را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید