• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61341
+
-

تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار تأیید کرد

زمین، متهم اصلی گرانی مسکن

مسکن
زمین، متهم اصلی گرانی مسکن


مرکز آمار ایران میزان افزایش قیمت زمین و ساختمان کلنگی در سال‌97 را دوبرابر میزان افزایش قیمت مسکن اعلام کرد

به‌طور میانگین زمین نیمی از قیمت فروش مسکن را شامل می‌شود و بر همین اساس تغییرات قیمتی آن اثر قابل‌توجهی بر قیمت مسکن دارد. حالا آنگونه که اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، میزان افزایش قیمت زمین و ساختمان کلنگی در سال‌97 بیش از دوبرابر میزان افزایش میانگین مسکن در کل کشور بوده و این یعنی بخش زیادی از جهش قیمتی مسکن در سال گذشته، از جهش شدید قیمت زمین مسکونی نشأت گرفته است.

به گزارش همشهری، اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از معاملات ثبت‌شده در بازار املاک کشور در سال‌97 منتشر کرده، نشان می‌دهد در سال گذشته، به‌طور میانگین قیمت خریدوفروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی 121.9درصد رشد کرده درحالی‌که متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در کل کشور 59.8درصد بوده است. گزارش مرکز آمار ایران همچنین میزان افزایش متوسط قیمت اجاره‌بها در کل کشور را 19.2درصددر یک سال منتهی به زمستان‌97 نسبت به زمستان‌96 اعلام کرده است. براساس این گزارش، در زمستان‌97 متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 2میلیون و 865هزار تومان بوده که نسبت به فصل پاییز ۳۶,۶‌درصد و نسبت به فصل زمستان سال‌96 بالغ‌بر 121.9درصد افزایش داشته است. براساس این اطلاعات، تعداد معاملات زمین در زمستان سال گذشته 28.6درصد نسبت به زمستان سال قبل از آن افزایش یافته؛ ضمن اینکه متوسط مساحت زمین‌های مورد معامله در این فصل 264مترمربع برآورد شده است.

عقبگرد معاملات مسکن
در بخش معاملات مسکونی، آنگونه که اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در زمستان پارسال میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در کل کشور 2میلیون و 926هزار تومان بوده که نسبت به فصل پاییز‌97 حدود 11.5درصد و نسبت به فصل زمستان‌96 بالغ‌بر 59.8درصد رشد کرده است.

همچنین تعداد معاملات خریدوفروش مسکن کل کشور در فصل زمستان سال گذشته نسبت به فصل پاییز با رشد 10.3درصد مواجه شده اما نسبت به تعداد معاملات مسکونی فصل زمستان‌96 کاهش 16.6درصدی را تجربه کرده است. براساس آمارها، میانگین زیربنای مفید واحدهای مسکونی معامله‌شده در سال گذشته 110متر با میانگین عمر بنای 11سال بوده است.

  کاهش قراردادهای اجاره
مرکز آمار ایران میانگین اجاره ماهانه هر مترمربع زیربنای مسکونی در فصل زمستان را 11هزار و 106تومان برای کل کشور اعلام کرده است؛ رقمی که البته در شهرها و کلانشهرها بسیار بالاتر برآورد می‌شود و در این گزارش نیز اختلاف آن مشهود است. اطلاعات منتشر شده از بازار اجاره در زمستان‌97 نشان می‌دهد دامنه نوسان قیمتی اجاره‌بهای هر مترمربع زیربنای مسکونی در این فصل از 181.8ریال تا 171هزار و 431تومان متغیر بوده و میانگین وزنی آن به 11هزار و 106تومان برای کل کشور رسیده است. این رقم نسبت به پاییز‌97 بالغ‌بر 1.8درصد و نسبت به زمستان96 بالغ‌بر 19.2درصد افزایش یافته است. نکته قبال تأمل درخصوص بازار اجاره، این است که طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در فصل زمستان سال گذشته تعداد قراردادهای منعقد‌شده در بازار اجاره نسبت به پاییز 13.3درصد و نسبت به زمستان‌96 بالغ‌بر 15.5درصد کاهش را تجربه کرده که به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از آن مربوط به تمدید قراردادهای اجاره قبلی به‌صورت توافقی و بدون ثبت در سامانه املاک بوده است. البته افزایش شدیدی اجاره‌بها در 1.5سال گذشته، کاهش قدرت خرید اجاره‌نشینان را نیز در پی داشته و در مواردی مانند زوج‌های جوان، انعقاد قرارداد اجاره جدید را با تأخیر مواجه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید