• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61125
+
-

جدال رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی

تاکسیداران پایانه‌های اهواز می‌گویند مسافربرهای شخصی، مسافران را از دست آنها می‌قاپند

جدال رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی

رشد روزافزون تعداد مسافربرهای شخصی مسیرهای بین شهری در پایانه‌های کلان‌شهر اهواز باعث شده است همیشه بین آنها و تاکسیداران قانونی تنش حکمفرما باشد. به گزارش ایرنا، بازار کار رانندگانی که با وجود پرداخت مالیات و عوارض و سایر هزینه‌های تاکسیرانی مشغول فعالیت هستند، کساد شده است و برخی از آنها ترجیح می‌دهند شغل خود را ترک کنند.


مسافرانی که قاپیده می‌شوند

مدیر فنی یکی از شرکت‌های تاکسیرانی بین شهری در اهواز با بیان این‌که رانندگان پایانه خلیج فارس مشکلات بسیاری دارند، گفت: مسافربرهای شخصی و غیرمجاز، بدون هیچ‌گونه ساماندهی، خارج از پایانه و نزدیک تاکسی‌های این پایانه اقدام به مسافربری می‌کنند. آنها با دریافت کرایه کمتر از تعرفه اتحادیه، مسافران را جذب کرده و باعث بیکاری تاکسیداران شده‌اند.

«محمدعلی زاهدیان» که خود تاکسیدار خط اهواز - آبادان با بیش از ۲ دهه سابقه مسافربری در این مسیر است، ادامه داد: از قدیم جدال بین مسافربر‌های شخصی غیرمجاز و تاکسی‌ها وجود داشته است. ما نمی‌گوییم که شخصی‌ها مسافربری نکنند اما باید در جای خاصی به کار خود بپردازند. ما همیشه مقابل ساختمان پایانه و با وجود افسر راهنمایی و رانندگی شاهد قاپیدن مسافران توسط خودروهای شخصی هستیم.


درگیری بین تاکسیداران و مسافربران شخصی

نماینده راننده‌های تاکسی بین شهری در پایانه مسافربری شرق اهواز (سه‌راه تپه) نیز از درگیری راننده‌های شخصی با تاکسیداران پایانه گفت و بیان کرد: بارها به دلیل تذکر دادن به رانندگان شخصی در خصوص مسافربری مقابل پایانه، بحث شده که گاهی اوقات به درگیری فیزیکی انجامیده است. هیچ مرجع قانونی هم در این خصوص برای حل مشکل یا ارائه راهکار اقدام نکرده است.

«هادی مزرعه» افزود: ما راننده‌ها خواهان جابه‌جایی و استقرار مسافربرهای شخصی در محلی خارج از پایانه هستیم. این خودروها با استقرار اطراف میدان مانع ورود مسافران به پایانه می‌شوند و با این کار مسافر به جای استفاده از تاکسی‌ها، با مبلغی کمتر از نرخ اتحادیه، سوار خودروهای شخصی می‌شود.


گزارش‌های بی‌نتیجه

همچنین، رئیس انجمن صنفی رانندگان بین شهری خوزستان گفت: در پایانه خلیج فارس، تا موقع حضور پلیس در مقابل پایانه، خودروهای شخصی بالاتر و پایین‌تر از پایانه پارک می‌کنند. برخی از آنها، با تبانی با مسئولان شرکت‌های حمل ‌و ‌نقل، مجددا به محل خود برمی‌گردند و فعالیتشان را ازسر می‌گیرند. «فرید بغلانی» افزود: گزارش‌های متعددی در این زمینه به استانداری، فرمانداری، شهرداری، اداره کل پایانه‌ها و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای خوزستان و بازرسی تاکسیرانی خوزستان ارسال شده اما نتیجه‌ای نداشته است.


جابه‌جایی 70 درصد مسافران توسط خودروهای شخصی

مدیر یک شرکت مسافربری خودروهای سواری در اهواز گفت: وجود خودروهای شخصی مسافربر در کنار پایانه مسافربری هیچ‌گونه مانعی ندارد، اما اگر دولت یا امور پایانه‌ها امکان جمع‌آوری آنها را داشته باشد و این کار را انجام دهد، چه‌بسا به نفع شرکتدار و راننده‌های تاکسیرانی باشد چون با این کار آمار تردد بالا خواهد رفت.

«جمیل حمیداوی» با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد جابه‌جایی‌های مسافران توسط خودروهای شخصی صورت می‌گیرد، ادامه داد: از سال ۶۵ که در این حرفه فعالیت می‌کنم، هیچ اقدامی برای ساماندهی و جمع‌آوری خودروهای شخصی انجام نشده است و این مشکل همچنان وجود دارد.

وی با بیان این‌که با جذب خودروهای شخصی در تاکسیرانی می‌توان مشکل را حل کرد، گفت: بارها پیشنهاد جذب ۵۰ خودروی شخصی به اداره کل پایانه‌ها و حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای خوزستان داده شده اما به نتیجه‌ نرسیده است و همچنان خودروهای غیرمجاز در حاشیه پایانه‌ها فعالیت می‌کنند.

حمیداوی با اشاره به فعالیت حدود ۲۰۰ تاکسی در پایانه خلیج فارس بیان کرد: هیچ‌گونه امکانات رفاهی و امتیازی در خصوص کمک به رانندگان تاکسی مستقر در پایانه از طرف اداره کل پایانه‌ها و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان ارائه نشده است.


جریمه مسافربران شخصی

در این میان، رئیس پلیس راهور خوزستان از اعمال قانون در خصوص توقف خودروهای شخصی مسافربر مقابل پایانه‌ها و خروجی‌های شهر گفت و ادامه داد: با استقرار ماموران پلیس در میادین و اماکن پرتردد خروجی‌های شهر، ترافیک در این مناطق کنترل و برابر با قانون با خودروهای متخلف برخورد می‌شود.

سرهنگ «منصور جمشیدی» با اشاره به توقف غیرمجاز خودروها مقابل پایانه‌ها اظهار کرد: اعمال قانون در خصوص خودروهای مسافربر شخصی برون‌شهری توسط پلیس راه انجام می‌شود. جابه‌جایی مسافر برون‌شهری با خودروی شخصی غیرقانونی و تخلف است و جریمه ۵۰۰ هزار ریالی دارد.

رئیس پلیس راه خوزستان نیز با تاکید بر استفاده از تاکسی‌های عمومی برون‌شهری گفت: تاکسی‌ها برای دریافت کارت هوشمند حمل‌ و ‌نقل عمومی از برخی فیلترهای کارشناسی از جمله دریافت بیمه سرنشین (مسافر)، معاینه فنی، گواهی سلامت راننده و... عبور می‌کنند، به همین دلیل سفر با آنها ایمن خواهد بود. سرهنگ «رضا دولتشاهی» افزود: در صورت تصادف منجر به جرح، به مسافرانی که از خودروهای شخصی مسافربر استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه هزینه درمانی از طرف بیمه پرداخت نمی‌شود.


ساماندهی وضعیت ناوگان حمل‌ و ‌نقل خوزستان

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان اظهار کرد: در اهواز 5 پایانه مسافربری وجود دارد که از این تعداد ۲ پایانه برون‌استانی هستند. فعالیت بخش حمل ‌و‌ نقل سواری مسافری در تمام این پایانه‌ها برقرار است. «غلام‌عباس بهرامی‌نیا» درباره تخصیص تسهیلات به تاکسی‌های برون‌شهری گفت: دولت برای تسهیل خرید خودرو به رانندگان ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی طی ۲ تا 3 سال گذشته وام پرداخت کرده است تا بتوانند در پایانه‌های کشور فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: وضعیت ناوگان عمومی حمل ‌و ‌نقل خوزستان سامان پیدا کرده است و تاکسی‌های برون‌شهری در تمام خطوط استان فعالیت می‌کنند.بهرامی‌نیا بیان کرد: ارائه مواردی همچون لاستیک، روغن موتور و... به خودروهای سواری، چون شرایط به گونه‌ای نیست که نایاب باشند، صورت نگرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان در خصوص بیمه رانندگان نیز گفت: ۵۰ درصد سهم بیمه رانندگانی را که تا پارسال در بخش حمل و نقل مسافری عمومی فعالیت کرده و دارای کارت هوشمند هستند، دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کند. تامین اجتماعی پرداخت سهم بیمه رانندگان جدید را که در یک سال گذشته وارد عرصه حمل ‌و ‌نقل شده‌اند، به عهده خودشان قرار داده است.

بهرامی‌نیا افزود: در خطوطی که ظرفیت مسافری کمی دارند، به‌صرفه نیست خودرو جدیدی به ناوگان حمل ‌و‌ نقل مسافربری اضافه شود. در این دسته از خطوط معمولا خودروها از طریق شرکت‌های حمل‌ و ‌نقل تامین می‌شوند و اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای خوزستان در این کار دخالتی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید