• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60736
+
-

زنگنه انتخاب مناسب آقای روحانی

سلام امینی؛ نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس

یادداشت
زنگنه انتخاب مناسب آقای روحانی


طرح سؤال و استیضاح حق قانونی مصرح قانون اساسی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. اساسا رسالت نمایندگی بر نظارت دقیق بر حسن اجرای امور و کشف خلأها و ارائه راهبردهای لازم است، اما آنچه طی ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهدش هستیم؛ سیاسی شدن ابزار قانونی نمایندگان مجلس است. تصور بر این است که با ابزار استیضاح، وزیر مربوطه را مرعوب کرده و خواسته‌هایشان را بقبولانند.
این، رفتار بخشی از نمایندگان تندرو در مجلس دهم است. این وضعیت را امروز در جریان اتفاقات اخیر آقای زنگنه شاهد هستیم. اخیرا تعدادی از نمایندگان مخالف دولت طرح استیضاح موفق‌ترین وزیر کابینه دولت آقای روحانی را مطرح کرده‌اند. این در حالی است که اولا آقای زنگنه عملکرد قابل‌قبولی در حوزه وزارتی‌اش داشته و از سوی دیگر بیشترین هماهنگی و ارتباط را با بدنه دولت و شخص رئیس‌جمهور دارد. امروز شرایط خطیر کشور ایجاب می‌کند که وزیر کاردان و شناخته‌شده‌ای مثل زنگنه حفظ و تقویت شود. دولت در شرایط تحریمی نفت به فردی مثل زنگنه نیاز دارد که با آشنایی کامل با زیر و بم نفت و فروش آن در بازارهای جهانی بتواند کشور را از بن‌بست کنونی نجات دهد. زنگنه برند بین‌المللی نفت ایران است و کلیه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از توتال، روس‌نفت و شل شناخت بالایی از آقای زنگنه دارند و مهم‌تر از شناخت، احترام و پرستیژ خاصی برای  آقای زنگنه قائل هستند.
از سوی دیگر دکتر زنگنه آزمون پس داده است. زندگی‌اش با صنعت نفت و گاز عجین شده و انگار با نفت بزرگ شده است. صدرات طولانی زنگنه در وزارت نفت و نیرو از این واقعیت حکایت دارد که زنگنه روحیه ابتکاری و حل‌المسائلی به صنعت دارد و بر حضور مؤثر ایران در بازارهای جهانی تعصب خاصی دارد. این امر به خوبی طی سال‌های اخیر دیده شده است. وقتی دولت روحانی سال92 قدرت را به‌دست گرفت، وضعیت فروش نفت ایران شرایط بسیار بدی داشت و آمارها از رسیدن فروش نفت ایران به زیر یک‌میلیون بشکه و مهم‌تر از آن برگشت‌ناپذیری عواید حاصل از آن بود. در این شرایط دکتر روحانی با انتخاب زنگنه به‌عنوان فردی شناخته شده در عرصه نفت، توانست چالش‌های این حوزه را مدیریت و فیصله دهد. مدیریت زنگنه در سایه دیپلماسی دولت روحانی باعث شد در دوره‌ای فروش نفت کشور به نزدیکی‌های3 میلیون بشکه در سال‌های 2015 الی 2016 برسد.
 امروز هم باید توجه داشت که گرچه در سایه تحریم‌های غیرقانونی ترامپ و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا، فروش نفت ایران دوباره با مشکل مواجه شده است، اما باید توجه داشت که سهم ایران با سماجت و اصرار آقای زنگنه هنوز در اوپک حفظ شده است. به این شکل که در یک شرایط برگشت تحریم‌ها‌ی  ایران به راحتی بازار از دست رفته‌اش را به‌دست خواهد آورد.
برایند این عوامل از این امر حکایت دارد که اتفاقا برای گذر از شرایط تحریمی هیچ فردی نمی‌تواند کارایی و عملکرد مهندس زنگنه را داشته باشد. آقای زنگنه به لحاظ مالی در سلامت کامل است و اتفاقا این وجه از شخصیت زنگنه بسیار قابل ستایش است. تجربه تحریم‌های گذشته و ظهور بابک زنجانی‌ها، اهمیت وجود آدم سالمی را در رأس وزارت نفت بسیار عیان می‌کند. زنگنه به‌عنوان شخصیت سالم اقتصادی تمام تمرکز و دغدغه‌اش طی سال‌های اخیر بر مقابله و کنترل منافذ‌های فساد است و بی‌تردید همین روحیه ضد‌فسادی‌اش باعث افزایش دشمنان و مخالفانش
شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید