• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59475
+
-

فریبکاری در دریای عمان

سخنگوی وزارت خارجه: اتهام‌زنی آمریکا در رابطه با حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان نه‌تنها شوخی و خنده‌دار نیست، بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا که ایران را متهم به‌دست داشتن در انفجار2فروند نفتکش در دریای عمان کرده‌اند گفته که این نوع اتهامات و اظهارات نماد دیگری از عملیات روانی ایران‌هراسانه است.
پیش از ظهر روز پنجشنبه 2 نفتکش - نفتکش «Front Altair» که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده بود و نفتکش «Kokuka Courageous» که با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به‌مقصد سنگاپور، محموله «متانول» حمل می‌کرد- دچار حادثه شدند. مالک کشتی دوم که در دریای عمان دچار حریق شد، یک شرکت ژاپنی بود. این اتفاق در ساعاتی افتاد که آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در حال مذاکره با رهبر معظم انقلاب بود. بلافاصله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که کشورش با توجه به «اطلاعاتی که به‌دست آورده، نوع سلاح به‌کار رفته و پیچیدگی حملات» به این نتیجه رسیده که ایران مسئول حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان است. پمپئو هیچ سند مشخصی برای اثبات این اتهام ارائه نکرد.

اتهام‌زنی از سوی پمپئو علیه ایران چیز عجیبی نبود؛ چنانچه وزیر خارجه کشورمان با اشاره به این اتهامات و با یادآوری اینکه تیم B (بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان، بولتون و بن‌زاید) در حال خرابکاری در دیپلماسی و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران هستند، نوشت: «اینکه ایالات متحده فوراً و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا هر اماره‌ای به اتهام‌پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم B در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران.» 

ظریف همچنین نوشت: «حملات گزارش‌شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر ژاپن آبه شینزو برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آنچه اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند؟
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که اتهام‌زنی آمریکا در رابطه با حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان نه‌تنها شوخی و خنده‌دار نیست، بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است. سیدعباس موسوی اظهار داشت: مسئولیت تامین امنیت تنگه‌هرمز بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه‌شده رفتیم و آنها را نجات دادیم. بعد از وقوع حادثه برای 2 نفتکش در دریای عمان 44ملوان را که در دریای عمان دچار حادثه شدند با هماهنگی مرکز جست‌وجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.  سیدعباس موسوی گفته است: ظاهراً برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تأسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید