• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 آذر 1402
کد مطلب : 212777
+
-

عمان؛ دروازه رفع تحریم و دسترسی به آفریقا

طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت قرار است ظرفیت تجارت با عمان در گام نخست تا 3.5میلیارد دلار افزایش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمان می‌تواند دروازه‌ای برای رفع تحریم‌ها و دسترسی به بازار آفریقا باشد.
 آنطور که روز گذشته عباس‌ علی‌آبادی، وزیر صنعت اعلام کرد: هدف‌گذاری نخست برای تجارت با عمان در گام اول ۳.۵ میلیارد دلار در سال است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به سادگی می‌توانیم این رقم را به ۵ میلیارد دلار برسانیم.
عباس علی‌آبادی همچنین تأکید کرد: از بازرگانان و تجار کشور می‌خواهیم از ظرفیت کشورهایی مثل عمان، با توجه به روابط خوب دیپلماتیک استفاده کنند تا به توسعه تجارت و در نهایت بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم منجر شود.
به گزارش همشهری، بررسی‌های دقیق‌تر از گسترش روابط تجاری ایران و عمان نشان می‌دهد که صرف‌نظر از بازار داخلی عمان، این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای صادرات کالاهای ایران به سایر نقاط جهان ازجمله آفریقا و مسیری برای رفع تحریم باشد.
عمان کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است و رتبه شاخص فضای کسب‌وکار این کشور ۴۸ است. این در حالی است که رتبه ترکیه ۶۹، کویت ۱۰۴ و پاکستان ۱۱۰ است. تورم در عمان زیر ۳درصد است و نرخ سود تسهیلات بانکی در این کشور نیز پایین است. عمان هم خود بازار خوبی برای محصولات ایرانی است و هم می‌تواند پل مناسبی برای دسترسی به بازار‌هایی باشد که به دلایل سیاسی ارتباط خودشان با ایران را قطع کرده‌اند. تجارت عمان با کشور‌های آفریقایی از سابقه طولانی و تاریخی برخوردار است و از طریق تجار عمانی، راحت‌تر می‌توان به بازار آفریقا دسترسی داشت. شرق آفریقا از دیرباز قلمرو حاکمان مسقط بوده است، به همین دلیل روابط اقتصادی و فرهنگی مناسبی میان سلطنت عمان و این کشور‌ها وجود دارد. ایران می‌تواند از عمان و به‌خصوص بندر بزرگ صلاله به‌عنوان پلی برای دسترسی آسان به این مناطق استفاده کند که بازاری بکر برای محصولات ایرانی خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید