• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58159
+
-

نقش تازه معادن برای اقتصاد مرکزی

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اراک: مهم‌ترین وظیفه  این کلینیک بازسازی معادن استان با توجه به شرایط محیط زیست است

معدن
نقش تازه معادن برای اقتصاد مرکزی



مریم جباری | اراک - خبرنگار: 

  یکی از موارد و بخش‌های مهم و ارزشمند در زمینه دست‌یابی به رشد اقتصادی در استان مرکزی بخش معدن است که در صورت رفع مشکلات و نواقص موجود می‌تواند در اقتصاد استان و کشور تأثیر بسزایی داشته باشد. ذخایر معدنی منابع اولیه بسیار مهم و ارزشمندی هستند که در کشور به‌ویژه استان مرکزی در دسترس است و به راحتی می‌توان با بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی، این معادن را دارای ارزش افزوده کرد. قطعاً استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی در کنار این بخش می‌تواند بسیار مفید و دارای اهمیت باشد و بسیاری از مشکلات و موانع موجود در این بخش را با استفاده از روش‌های علمی و فناوری‌های روز از پیش رو بردارد.

در همین زمینه ایجاد کلینیک معدن و صنایع معدنی استان مرکزی با همکاری دانشگاه صنعتی در این استان انجام شده است که امیدواریم به زودی شاهد تحولات بنیادی در بخش معدن باشیم.


کلینیک معدن، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی 

عضو هیأت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اراک می‌گوید: با توجه به این‌که در کشورهای توسعه‌یافته بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم قابل توجهی دارد، ایجاد کلینیک معدن در استان به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گرفته است.

«مهدی فتاحی» بیان می‌کند: ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت با توجه به پتانسیل‌های معدنی که در استان وجود دارد به‌درستی در بخش توسعه اقتصادی استفاده کنیم، زیرا از مباحث علمی در این بخش غفلت کرده‌ایم. در حالی که در بخش معدن با وجود این کلینیک علم و تجربه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت تا بتوانیم از ظرفیت‌های معدنی استفاده بهینه داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های با ارزش معدنی در استان، وجود امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی استان، حضور تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان با پشتوانه استادان دانشگاه و همچنین وجود متخصصان و پیشکسوتان حوزه معدن دلیل اصلی تشکیل و ایجاد این کلینیک در استان مرکزی است.

این عضو هیأت علمی در گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اراک می‌افزاید: با وجود این کلینیک، عارضه‌یابی‌های لازم در حوزه معدن انجام خواهد شد و می‌توانیم در تقویت تحقیق و توسعه و نقش آن در رفع مشکلات معادن و صنایع معدنی استفاده کنیم. همچنین در این کلینیک بانک اطلاعاتی از سوابق معدن‌کاری ایجاد خواهد شد تا بتوانیم اقدامات را علمی و هدفمند پیش ببریم.

فتاحی اظهار می‌کند: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف این کلینیک بازسازی معادن با توجه به شرایط محیط زیست و بررسی‌های فنی و اقتصادی بر اساس نیازهای معادن است که در این زمینه گروه‌هایی از کارشناسان، متخصصان و پیشکسوتان معدن راهکارهای لازم را به معدن‌کاران ارائه خواهند داد. وی اضافه می‌کند: با ایجاد این کلینیک به دنبال استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان و بالا بردن ارزش افزوده هستیم تا از این ظرفیت نیز در زمینه توسعه اقتصادی استان و کشور بدون این‌که آسیبی به محیط زیست وارد شود استفاده کنیم.


آمادگی دانشگاه صنعتی برای تجاری‌سازی 

رئیس دانشگاه صنعتی اراک نیز می‌گوید: اشتغالی که بدون تخصص، مهارت و پشتوانه علمی باشد هیچ معنا و مفهومی ندارد. برای این‌که ارزش افزوده بیشتری را در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه معادن در استان کسب کنیم باید در این 3 بخش پیشرفت خوبی داشته باشیم. «محسن نجفی» بیان می‌کند: ‌اکنون در تولید دانش رتبه خوبی نداریم، زیرا نتوانسته‌ایم به درستی از دانشگاه به عنوان یک منبع نوآوری و خلاقیت در برخی از بخش‌ها به‌ویژه بخش معدن که می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: کشور و به تبع آن استان در کسب ارزش افزوده در بخش معدن جایگاه و رتبه خوبی ندارد و نتوانسته از ورود تکنولوژی‌های جدید به عرصه معدن و همچنین دانش‌های جدید در این بخش تا قبل از تحریم‌ها به درستی استفاده کند و همیشه در این حوزه به ساختار سنتی متکی بوده است.


عارضه‌یابی و شناسایی مشکلات معدن‌کاران 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به اهمیت ایجاد کلینیک معدن در استان می‌گوید: اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارکرد این کلینیک عارضه‌یابی و سپس ارائه راهکار برای حل مشکلات معدنکاران استان به صورت علمی و تخصصی است.
«محمدرضا حاجی پور» بیان می‌کند: در شرایط اقتصادی کنونی و با مشکلات ایجاد شده و همچنین فرسودگی ماشین‌آلات و دستگاه‌های موجود در معادن این بخش با مشکلات متعددی روبرو شده که برای هر کدام از معادن با توجه به مشکلاتی که دارند باید راهکارهای جداگانه‌ای مشخص شود.

وی ادامه می‌دهد: این کلینیک بانک اطلاعاتی بسیار خوبی برای معادن غیرفعال خواهد بود تا از این طریق سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند به راحتی بتوانند به این معادن و اطلاعات موجود آن دسترسی داشته باشند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی می‌افزاید: اعضای تشکیل دهنده این کلینیک نمایندگانی از سازمان نظام مهندسی معدن استان، خانه معدن استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند که دانشگاه صنعتی اراک نیز در این بخش تلاش‌های بسیار چشمگیری را انجام داده و از ظرفیت علمی و تخصصی این دانشگاه نیز برای رفع مشکلات حوزه معدن با جدیت استفاده خواهد شد.

حاجی پور اظهار می‌کند: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تعمیر، نگهداری و حمل‌ونقل مواد معدنی و ثابت ماندن نرخ فروش این مواد متأسفانه مشکلات معدنکاران چندین برابر شده که حضور افراد متخصص و باتجربه در این کلینیک می‌تواند در زمینه رفع مشکلات تأثیرگذار باشد.


معادن استان مرکزی به‌روز نیست

رئیس خانه معدن استان مرکزی می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های معدنی بسیار بالا در کشور و استان وجود مهندسان و فارغ‌التحصیلان بیکاردر حوزه معدن قابل قبول نیست، زیرا 7 درصد از ذخایر معدنی دنیا در کشور ما وجود دارد.
«محمدحسین حیدری» با بیان این‌که کشور ما به ازای فروش هر تن مواد معدنی 160 دلار درآمدزایی دارد، بیان می‌کند: کشور ما رنگین‌کمان ماده معدنی است، بنابراین باید بتوانیم با شناسایی این ظرفیت‌ها در استان و استفاده از آن رشد و ارزش افزوده هم داشته باشیم.

وی ادامه می‌هد: با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان رونق تولید، ایجاد کلینیک معدن و صنایع معدنی در استان می‌تواند در زمینه جذب سرمایه‌گذاری تأثیرگذار باشد و افراد بیشتری را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش کند.
رئیس خانه معدن استان مرکزی با اشاره به این‌که 34 عنصر از 66 عنصر جدول مندلیف در استان مرکزی وجود دارد می‌افزاید: اگر قرار باشد از این ظرفیت استفاده نشود و دانشجویان متخصص بعد از فراغت از تحصیل نتوانند کار تخصصی انجام دهند هرگز نمی‌توانیم موفق باشیم. بنابراین ایجاد کارگاه و تجهیز آن برای اینکه دانشجویان فعالیت داشته باشند و با مواد معدنی آشنا شوند بسیار دارای اهمیت است.

حیدری اظهار می‌کند: معادن ما اصلاً به‌روز نیست و برای ورود به بازارهای جهانی باید شرایط مهیا شود که این موضوع با استفاده از ظرفیت دانشجویان، متخصصان و استفاده از ظرفیت کلینیک معدن و صنایع معدنی و همچنین همکاری بخش خصوصی محقق خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید