• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56656
+
-

آب، اسلحه گروه‌های شورشی در لیبی

آفریقا
آب، اسلحه گروه‌های شورشی در لیبی

حمله یک گروه مسلح لیبیایی به مراکز کنترل جریان آب شهر طرابلس و حومه آن، جان میلیون‌ها نفر را به‌خطر انداخت اما با به راه‌اندازی بموقع جریان آب،‌ از یک بحران عظیم انسانی جلوگیری شد.
به گزارش گاردین، دیروز شرکت تامین‌کننده آب شهر طرابلس و حومه آن، که بیش از2  میلیون ساکن دارد، در بیانیه‌ای از راه‌اندازی دوباره جریان آب خبر داد. 2 روز پیش، یک گروه مسلح که خود را از هواداران ژنرال خلیفه حفتر معرفی کرده است به مرکز کنترل آب در جنوب طرابلس یورش برد و کارکنان را مجبور کرد که جریان آب را قطع کنند. نیروهای مسلح وفادار به ژنرال حفتر بر جنوب و شرق طرابلس کنترل دارند و چند هفته است در تلاشند تا طرابلس را از دست نیروهای مورد حمایت سازمان ملل درآورند. نیروهای حفتر از حدود 7 هفته پیش طرابلس را به محاصره درآورده‌اند. حفتر از پشتیبانی کشورهایی مانند عربستان، امارات و مصر برخوردار است.
شرکتی که کار انتقال آب به طرابلس را بر‌عهده دارد در دوران معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی کارش را شروع کرده است. پروژه انتقال آب به طرابلس، یکی از معدود پروژه‌های زیرساختی دوران قذافی به شمار می‌رود. این شرکت،‌ اعلام کرده است که در طول سال‌ها جنگ داخلی، هرگز از هیچ کدام از گروه‌های درگیر طرفداری نکرده و در بیانیه‌ای خواسته است گروه‌های مسلح از آب به عنوان وسیله‌ای برای پیگیری منافع خود استفاده نکنند.
اوضاع انسانی در طرابلس که هفته‌هاست شاهد درگیری نظامی است، به‌شدت نگران‌کننده است و مردم به سختی از پس زندگی روزانه خود برمی‌آیند. مردم در مدتی که آب قطع بود،‌ به شرکت‌های خصوصی تحویل آب وابسته بودند. دولت طرابلس گفته است که این گروه نظامی، پیش‌تر در سال 2017هم در اقدامی مشابه جریان آب را در این شهر قطع کرده بود.
ماریو ریبیرو، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل برای لیبی، این اقدام را به‌شدت محکوم کرده و گفته است که «حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی باید به عنوان جرایم جنگی در نظر گرفته شود.»
سازمان ملل گزارش داده است که درگیری‌های هفته‌های اخیر در طرابلس، 510 کشته و بیش از 2500مجروح به همراه داشته و 75هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است. این نبرد همچنین خانواده‌های زیادی را در دو سوی خط نبرد از هم جدا کرده،‌ مدارس را به تعطیلی کشانده و باعث قطع مداوم جریان برق شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید