• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56583
+
-

کروکودیل‌ها به ملایر آمدند

مسئول شیلات جهاد کشاورزی ملایر: واحد پرورش کروکودیل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و 2 میلیارد تومان تسهیلات بانکی راه‌اندازی می‌شود

شیلات
کروکودیل‌ها به ملایر آمدند

فاطمه رحمتی | ملایر ـ خبرنگار:


دومین واحد پرورش کروکودیل در کشور بعد از قشم و نخستین واحد پرورش کروکودیل در استان همدان و منطقه غرب کشور در شهرستان ملایر راه‌اندازی شده است و به زودی به طور رسمی افتتاح خواهد شد. این روزها سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی بیشتر به دنبال ایجاد اشتغال پرسود هستند. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال پرورش کروکودیل هستند و در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند. 

طی چند سال گذشته نیز یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ملایر برای راه‌اندازی واحد پرورش کروکودیل اقدام کرده بود تا بتواند در این عرصه گام نهد و به سمت تحقق اهداف توسعه اقتصادی پیش برود. در واقع پرورش آبزیانی چون کروکودیل که در معرض خطر انقراض قرار دارند علاوه بر درآمدزایی و سود اقتصادی بالا اشتغال جوانان را نیز به همراه دارد. 


بازمانده عصر دایناسورها

مسئول بخش شیلات اداره جهاد کشاورزی شهرستان ملایر به همشهری می‌گوید: کروکودیل موجودی شگفت‌انگیز و بازمانده از عصر دایناسورهاست که امروز دستخوش تغییر شده است. بشر از پوست، گوشت، خون و استخوان این موجود بازار تجارت را رونق داده است و همچنین در علم پزشکی، صنعت، دارو و گردشگری از آن استفاده می‌کند. مسعود نوروزی با بیان این‌که واحد پرورش کروکودیل ملایر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین ارائه مبلغ 2 میلیارد تومان تسهیلات بانکی راه‌اندازی شده است، می‌افزاید: این واحد بزرگ با ظرفیت 600 سر کروکودیل توسعه خواهد یافت. 

وی با بیان این‌که این واحد دومین واحد پرورش کروکودیل در کشور بعد از قشم و نخستین واحد پرورش کروکودیل در استان همدان و منطقه غرب کشور است، اظهار می‌کند: این واحد با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و آب‌وهوایی منطقه روستای «جوراب» در محور ملایر به اراک در مساحت 4 هزار مترمربع زمین ساخته شده است. این محل به دلیل وجود رودخانه و قنات در این منطقه از نظر تامین آب مشکلی نداشته و 1500 متر با روستا فاصله دارد. 


ظرفیت تولیدی واحد

مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان این‌که این واحد پرورش کروکودیل در هفته جهاد کشاورزی (هفته آخر خرداد) افتتاح می‌شود، توضیح می‌دهد: اکنون 50 سر کروکودیل در این واحد برای پرورش رها‌سازی شده است و طبق گفته صاحب این واحد، قرار است ظرفیت این واحد در آینده تا 600 کروکودیل برسد. اکنون برای 5 نفر در این واحد اشتغال‌زایی می‌شود که در آینده این تعداد می‌تواند تا بیش از 60 نفر برسد. 
وی با بیان این‌که این واحد می‌تواند در رونق و توسعه اقتصادی شهرستان نقش مهمی داشته باشد، می‌افزاید: امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌های اشتغال‌زا به‌ویژه در بخش پرورش آبزیان، اشتغالی مولد و پایدار را در ملایر فراهم آوریم. 


نحوه پرورش کروکودیل

کروکودیل‌ها بیشتر در فصل گرم سال تخم‌گذاری می‌کنند و بین 8 تا 10 سال طول می‌کشد تا وزنشان به 2 تا 3 تن برسد. آنها بسیار کم‌غذا هستند و می‌توانند مدت‌ها بدون غذا زندگی کنند. در ایران برای تغذیه کروکودیل از ضایعات طیور، گوشت قرمز و ماهیان غیرحلال استفاده می‌شود. 

حدود 6 تا 7 سال طول می‌کشد تا هر کروکودیل بالغ شود و در سال 2 بار و هر بار بین 20 تا 60 تخم می‌گذارد که 10 درصد تخم‌ها به نوزاد تبدیل نمی‌شود. پس از 2 یا 3 سال هر کروکودیل باید کشتار شود تا بتواند در بازار رقابت به سود برسد چراکه پس از 3 سال پوست کروکودیل شاخی می‌شود و کارایی زیادی ندارد در حالی ‌که اگر عرض پوست 36 سانتی‌متر باشد، درجه یک محسوب می‌شود. از آنجایی که این خزنده دو‌زیست برای بسیاری از مردم دیدنی و جالب توجه است، جنبه توریستی پرورش کروکودیل در کنار سایر موارد مصرف می‌تواند درآمدزایی بالایی برای سرمایه‌گذار و منطقه از نظر جذب گردشگر به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید