• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56453
+
-

فناوری اطلاعات؛ عرصه‌ای برای اشتغال بانوان

رئیس پارک علم و فناوری استان قم: در عرصه اقتصاد دانشی، نگاه جنسیتی معنا ندارد

گزارش
فناوری اطلاعات؛ عرصه‌ای برای اشتغال بانوان

روح‌الله یارمحمدی | قم - خبرنگار:


مسأله اشتغال بانوان از زمانی وارد مرحله جدیدتری شد که آنها توانسته‌اند در دهه اخیر بیش از 60 درصد از صندلی‌های دانشگاهی را از آن خود کنند. با توجه به آداب و رسوم سنتی و مذهبی استان قم گزینه‌های انتخاب شغلی بانوان قمی محدودتر از دیگران بود. 

این مسأله در کنار برخی نابرابری‌های شغلی زنان و مردان، مسأله اشتغال زنان را با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو کرده است. این مسأله در همایش روز جهانی دختران فناوری اطلاعات که به همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم برگزار شد بررسی شد.

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم با اشاره به این‌که قم بستر بسیار خوبی برای حضور بانوان در عرصه فناوری اطلاعات است گفت: فناوری اطلاعات گزینه بسیار خوبی برای اشتغال بانوان استان است. «سمانه رستمی» با بیان این‌که مسئولان باید امکانات لازم را برای توسعه کسب و کارهای بانوان فراهم کنند اظهارکرد: به نظر می‌رسد که زنان قمی از حمایت‌های شغلی خوبی در استان برخوردار نیستند.


نگرانی از آمار دختران بیکار

یکی از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم با طرح این مطلب که آمار دختران بیکار نگران‌کننده است بیان کرد: برخلاف درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بانوان، شانس شغل‌یابی و ورود به بازار کسب و کار بانوان بسیار از کمتر از آقایان است.

«حمیده موسوی» با ابراز ناخرسندی از نگاه جنسیتی به اشتغال بانوان در استان افزود: برخی از کارفرمایان بدون توجه به توانایی و تخصص افراد، می‌خواهند به زنان به عنوان یک نیروی ارزان قیمت نگاه کنند و این موضوع را شرط استخدام بانوان می‌دانند. وی با تأکید بر این‌که فرصت‌های شغلی دولتی بسیار محدود و دست نیافتنی است اظهارکرد: بانوان استان باید با طرح ایده‌ها و کسب و کارهای نوآورانه شخصیت مستقل و کارآفرین پیدا کنند تا مورد ظلم افراد بالادستی قرار نگیرند.


حضور فعال بانوان در کسب و کار اینترنتی

در این زمینه رئیس نظام صنفی رایانه استان قم با طرح این مطلب که نابرابری خاصی میان فرصت‌های شغلی زنان و مردان نیست گفت: مشکل اصلی بانوان در بازار کسب و کار، میزان قدرت ریسک‌پذیری آنهاست. «سعید مشهدی» اضافه کرد: بانوان در ورود به کسب و کارهای نو دچار مشکلات و محدودیت‌هایی هستند. وی از بی‌توجهی به تربیت شغلی و کسب و کارهای نو در جامعه ابراز نگرانی کرد و افزود: وضعیت بانوان استان قم در عرصه کسب و کارهای فناوری اطلاعات رضایت بخش است.

به گفته مشهدی، بیش از 50 درصد بانوان قمی در این عرصه فعالیت می‌کنند. رئیس نظام صنفی رایانه استان قم از افزایش و گستردگی فعالیت بانوان در عرصه فناوری اطلاعات استان قم خبر داد و گفت: بدون شک بانوان در آینده نزدیک می‌توانند در نظام تصمیم‌گیری این عرصه نقش تأثیرگذاری پیدا کنند.

مشهدی با بیان این‌که باید فضای کسب و کار از همان کودکی در خانواده‌ها آموزش داده شود اظهارکرد: وابستگی طولانی مدت مالی و عاطفی فرزندان سبب شده تا آنها فضای کسب و کار جدی و حرفه‌ای را تجربه نکنند و در آینده دچار مشکلاتی شوند. وی با تأکید بر این‌که بانوان باید قدرت ریسک‌پذیری در ایجاد کسب و کار داشته باشند اضافه کرد: بانوان باید با همگرایی و شبکه‌سازی ایده‌ها و طرح‌های خود در ایجاد و توسعه کسب و کارهای نو پیشقدم و فعال باشند.

مشهدی یکی از معضلات جدی حوزه فناوری اطلاعات را ضعف در محتواسازی دانست و ادامه داد: نباید خوراک و محتوای فضای مجازی ما را افرادی که دغدغه دین و فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند تعیین کنند.
وی بر لزوم تولید و افزایش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: با این روش هم توانایی رصد و غلبه بر نیرنگ‌های رسانه‌ای دشمنان را خواهیم داشت و هم می‌توانیم مطابق با نیازهای واقعی جامعه محتواسازی کنیم.


نگاه جنسیتی در عرصه اقتصاد دانشی معنا ندارد

در بخش دیگری از این مراسم رئیس پارک علم و فناوری استان قم با طرح این موضوع که زنان ضریب هوشی بسیار خوبی در اقتصاد دانشی دارند گفت: واقعیت این است که در عرصه اقتصاد دانشی نگاه جنسیتی معنا ندارد و هرکس که توانمند است می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند.

«سید حسین اخوان علوی» بر لزوم تجربه‌افزایی و ریسک‌پذیری بانوان در عرصه کسب و کارهای نو تأکید کرد و افزود: اگر بانوان از هوش و اراده خوبی در کسب و کار برخوردارند باید این صفت‌های خوب با اعتماد به نفس و قدرت ریسک‌پذیری جمع شود تا بانوان بتوانند نقش مهم‌تر و برجسته‌تری در کسب و کارهای جامعه داشته باشند.

وی با اشاره به بافت سنتی و مذهبی قم در خصوص اشتغال بانوان اظهار کرد: بیشتر خانواده‌های دختران قمی انتظار دارند که فرزندانشان در محیط امن و اداری فعالیت کنند.اخوان علوی با تأکید بر این‌که متولی اصلی ایجاد اشتغال بخش خصوصی است ادامه داد: واقعیت این است که دولت عملا در سال 50 هزار شغل می‌تواند ایجاد کند و این مقدار اصلا با آمارهای فارغ التحصیلان دانشگاهی همخوانی ندارد. وی با اعلام این‌که بخش خصوصی تا 20 برابر بیشتر از بخش دولتی می‌تواند شغل ایجاد کند افزود: با این حساب باید خانواده‌های دختران قمی زمینه حضور و بروز استعدادهای فرزندانشان در این بخش را فراهم کنند.


لزوم تربیت زنان کارآفرین

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تأکید بر این‌که تفاوت شرایط فیزیکی و فیزیولوژی میان مرد و زن برای نقش‌آفرینی اجتماعی مورد مناقشه نیست گفت: حتی قوانین هم شرایط نابرابر و تبعیض‌آمیزی را برای فعالیت زن و مرد ایجاد نکرده است. «سیدحسین اخوان علوی» با بیان این‌که رشد اقتصاد دانشی در کشور به بیش از 2 درصد رسیده است اظهار کرد: در کشور 7 هزار شرکت فناور و بیش از 15 هزار نخبه رسمی داریم و به نرخ رشد بسیار خوبی رسیده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید