• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5584
+
-

شیب دارآباد و سیلاب کن

ماموران شهرداری در روز برفی تهران، دشوارترین عملیات را در مناطق 1و 21تجربه کردند

گزارش
شیب دارآباد و سیلاب کن

منطقه 21تهران معمولا بیشترین بارش را در شهر تهران دارد؛ چه بارش باران باشد و چه برف. شنبه شب هم‌زمانی که باریدن برف شروع شد، انگار در غرب تهران بارش‌ها بیشتر از هرجای دیگر پایتخت بود؛ حتی بیشتر از منطقه یک. تا آنجا که خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در چشم برهم‌زدنی پر از برف شد و اهالی وردآورد ساعتی بعد در صفحات مجازی اعلام می‌کردند: «مثل اینکه قرار است زیر برف بمانیم.»

برف در محله‌های ویلاشهر، شهرک غزالی و چیتگر هم با شدت بارید و با توجه به اینکه منطقه 21در گلوگاه غربی تهران قرار دارد می‌طلبید که عملیات ویژه‌ای در این محدوده انجام شود. به همین‌خاطر دشوارترین عملیات برف‌روبی با توجه به حجم بارش‌ها، شاخه‌های شکسته شده درختان، خودروهای در راه مانده و جاری شدن سیلاب از سمت رودخانه کن به اطراف در غرب تهران کلید خورد. عملیات برف‌روبی در ورودی غربی پایتخت از طریق 4سایت اصلی و 29ایستگاه فرعی آغاز شد.

در این میان با توجه به ترافیک حاصل از حضور خودروهای عبوری در محورهای خروجی از تهران به سمت کرج (بزرگراه‌های شهید لشگری و فتح) عملا مانع از فعالیت مستمر ماشین‌آلات برف‌روبی در این محورها شده بود. بر همین اساس شهرداری منطقه با پلیس راهور وارد مذاکره شد تا هماهنگی لازم برای رفع این مشکل انجام شود که نتایج آن به‌کارگیری 8دستگاه نمک‌پاش مکانیزه، 7دستگاه کمپرسی تیغه‌دار، 3دستگاه گریدر‌ و 3دستگاه لودر بود. 19دستگاه خاور، 4دستگاه مایلر، 4دستگاه کامیون کمپرسی، 3دستگاه بابکت، یک‌دستگاه جرثقیل هم وارد عمل شدند. اینطور که رحمانی، شهردار منطقه 21به همشهری گفت در جریان عملیات برف‌روبی شنبه‌شب تا ظهر یکشنبه دست‌کم 100تن شن مخصوص، 100تن نمک کریستال، 50تن نمک و 50تن محلول در سطح معابر عمومی و بزرگراهی منطقه پخش و توزیع شده است.

اما در منطقه یک تهران نیز به‌دلیل وجود درختان بسیار و معابر دارای شیب زیاد اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ داد که بعضا عملیات برف‌روبی را سخت کرد. لیز خوردن و تصادف خودروها در محدوده‌هایی همچون ولنجک، جمشیدیه، جماران و نیاوران، جمال‌آباد، سعدآباد، الهیه، دارآباد، کاشانک، سوهانک و شهرک‌های نفت، محلاتی و قائم نیز از یک‌سو تردد را برای ساعاتی با اختلال رو‌به‌رو کرد و از سوی دیگر سبب دشواری‌هایی در عملیات برف‌روبی و شن‌پاشی شد. در این ارتباط مجید نوربخش، معاون امور شهری و محیط‌زیست شهرداری این منطقه گفت: «با بارش برف، فعالیت همزمان 13سایت اصلی، مرکزی و بزرگراهی به‌منظور پخش شن مخصوص در سطح منطقه انجام شد که این سایت‌ها با توجه به بافت جغرافیایی نواحی و مناطق کوهستانی امکانات متفاوتی را ارائه دادند.» او با اشاره به معابر کم‌عرض، کوچه باغی و پر شیب در منطقه که جزء معابر درجه 3محسوب می‌شوند از ساکنان این محدوده‌ها خواست در روزهای برفی وسیله نقلیه خود را از منزل خارج نکنند و درصورت لزوم از شن دپو شده در مخازن زردرنگ در این معابر نسبت به رفع لغزندگی در محل عبور خود استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید