• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5575
+
-

نوبخت در پاسخ به همشهری:

از عاقبت حذف بودجه 59 مؤسسه فرهنگی خاص نگران نیستیم

دولت
از عاقبت حذف بودجه 59 مؤسسه فرهنگی خاص نگران نیستیم

تصمیم‌گیری درباره عاقبت 59مؤسسه فرهنگی همچنان بحث داغ روزهای بودجه‌نویسی بهارستان است؛ اینکه 59مؤسسه فرهنگی در 37سال گذشته با قرار گرفتن در جداول ویژه‌ای بودجه مستمر و قابل‌توجهی را دریافت می‌کردند اما امسال سرنوشت بودجه‌ای‌شان محل تردید دولت و اکثریت بهارستان‌نشینان واقع شده است.  دیروز نخستین روز بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی بهارستان بود و بحث بر سر کلیات تصویب برنامه دخل و خرج کشور. به‌رغم بررسی کلیات این لایحه در صحن بهارستان اما بحث سرانجام جزئیات لایحه در راهروهای پارلمان خبر‌ساز‌تر بود که ازجمله آنها می‌توان به بحث بر سر مؤسسات فرهنگی اشاره کرد که سال‌های سال است در قالب جدول شماره 17خودنمایی می‌کند.

درهمین راستا هم بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال 97به مجلس آمده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره تصمیم دولت برای ساماندهی مؤسسات فرهنگی لایحه بودجه سال آینده توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: دولت مسئولیتی در قبال فرهنگ عمومی و جامعه دارد که یا باید خود این رسالت را به انجام برساند و یا این کار را با کمک و وساطت بخش‌ها و نهادهای غیردولتی انجام دهد. اگر احراز شود که نهادی می‌تواند مأموریت دولت را با رویکرد مورد نظر فرهنگی انجام دهد، دولت به او کمک خواهد کرد که باری از دوش دولت برداشته شود. او با بیان اینکه نگاه دولت به بخش فرهنگ عوض نشده است، افزود: برای ما مهم است نهادی که از ما می‌خواهد اعتبار بگیرد آیا می‌خواهد باری از دوش دولت بردارد یا خیر؟ در این صورت حتما باید به آن کمک کنیم اما وقتی اطلاع نداریم که این رقم را با چه سازوکاری هزینه می‌کند شرعا و قانونا مجاز نیستیم این اعتبار را به آن پرداخت کنیم به‌ویژه با این روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تا احراز نکنیم که هدف مورد نظر ما پیش رفته، حتما تخصیص نخواهیم داد. سخنگوی دولت سپس در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه اغلب مؤسسات فرهنگی که در جدول شماره 17بودجه‌های سال‌های گذشته صاحب ردیف بودجه بودند مؤسسات نامدار و دارای تریبونی هستند که به‌گفته شخص رئیس‌جمهور دارای لابی‌های قوی هم در جمع مجلسیان هستند آیا این جایگاه این نگرانی را برای دولت ایجاد نمی‌کند که با حذف یا کاهش بودجه آنها این مؤسسات و ذینفعانشان به سمت تخریب عملکرد دولت بروند و بتوانند در روند کاری دولت، مشکلاتی را ایجاد کنند، گفت: اینکه چنین ظرفیتی برای تخریب وجود دارد ما هم در دولت از آن باخبریم و در جریان هستیم که شاید از سوی برخی جریانات تخریب‌هایی علیه ما صورت بگیرد ولی اگر از تخریب‌ها می‌ترسیدیم این کار را نمی‌کردیم.

 

پول 59 نهاد حذف نشده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در یک مرحله چیزی حدود ۵۹ نهاد فرهنگی را که از بودجه دولت اعتبار گرفتند کنار گذاشتیم و حذف کردیم و هم‌اکنون هیچ نهاد حذف‌شده‌ای نمی‌تواند خودش را مستحق دریافت کمک از دولت بداند اما نکته مهم این است که پول آنها حذف نشده ولی الزاما به همین ۵۹ نهاد پرداخت نمی‌شود. دولت می‌خواهد به نهادهای غیردولتی کمک کند و ما تعداد زیادی نهاد و مؤسسه فرهنگی داریم. هر کدام از اینها می‌توانند طرح‌شان را ارائه کنند چرا که بابت هر ریالی که به آنها می‌دهیم باید شاهد افزایش بهره‌وری باشیم و بدانیم این نهاد چه می‌کند، آنها باید ما را قانع کنند، اگر قانع کردند و بر کارشان نظارت کردیم قسط دوم را به آنها می‌دهیم. در این صورت می‌توانیم به شکل هدفمند عمل کنیم. سخنگوی دولت اضافه کرد: گام نخست ما در سال اول این بود که آنهایی را که در جدول ۱۷ بودند کنار گذاشتیم. باید ببینیم این ۵۹ نهاد در چه شرایطی در ردیف‌ها گنجانده شده‌اند، با چه تشخیصی آمده‌اند و چرا بقیه نیامده‌اند؟ الان تشخیص عوض شده و اکثریت قاطع خود را به یک تفکر نسبت دادند که معتدل و همه‌جانبه است و انحصاری نیست. معلوم نیست اگر برخی نهادها می‌آمدند می‌توانستند از این فیلتر عبور کنند. همه نهادها برنامه خود را می‌دهند و با معیارهای جدید ما عده‌ای پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین ما پول را حذف نکرده‌ایم. 

نوبخت با بیان اینکه کمک دولت به بخش فرهنگ حذف نشده، ادامه داد: کمک به بخش فرهنگ به قوت خود باقی است اما این کمک فقط به نهادهای فرهنگی تعلق می‌گیرد که بتوانند باری از دوش دولت بردارند و دولت به کسی کمک می‌کند که او هم کمکی به دولت کند. وی ادامه داد: برخی از این نهادها از جدول ۱۷ به جدول ۷ کوچ کردند که اصلا ماهانه‌بگیر هستند و در واقع حقوق‌بگیر دولت می‌شوند. نوبخت افزود: ما بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای امور فرهنگی هزینه می‌کنیم که بیش از ۷۰ درصد آن توسط نهادهای غیردولتی هزینه می‌شود اما جامعه دولت را مسئول می‌داند و امروز این جامعه نسبت به فرهنگ اعتراض دارد و دولت باید پاسخگو باشد؛ هرچند این نگاه دولت به کام برخی نمایندگان چون نصرالله پژمانفر، عضو شناخته شده جبهه پایداری در بهارستان خوش نیامده است. او این اقدام دولت و همراهی کمیسیون تلفیق با آن را کاری بدون پشتوانه منطقی و علمی می‌خواند اما قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید به همشهری می‌گوید: ما نمایندگان مردم هستیم و وقتی که مردم از گرانی‌ها و شیب تند افزایش قیمت‌ها گلایه دارند باید راهی برای کاهش درد‌ها و نارضایتی‌های آنها بیابیم و بودجه را به بخش‌هایی تزریق کنیم که آرامش بیشتری را به مردم هدیه کنند. به زعم میرزایی‌نکو فضای مجلس برای همراهی با تصمیم کمیسیون تلفیق هموار است و فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین به این اقدام نگاه مثبتی دارند اما نگرانی ما لابی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری است که بی‌تأثیر نیستند.

 

حذف جدول 17 قابل پیشداوری نیست

فرهاد تجری، نماینده اصولگرای بهارستان نیز با بیان اینکه درباره قضاوت اکثریت مجلس نسبت به حذف بودجه این مؤسسات نمی‌توان پیشداوری کرد، به همشهری می‌گوید: مؤسسات فرهنگی که هرسال در قالب جدول 17دیده شدند مؤسسات خوب و تأثیر‌گذاری هستند اما باید توجه داشته باشیم که بودجه امسال، مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد که پرداختن به مشکلات اقتصادی مردم و ارائه راهکارهایی برای اشتغال‌زایی و ایجاد رفاه اقتصادی عامه مردم مهم‌ترین چالش آن است. از فضای این روزهای بهارستان اینطور بر می‌آید که نگاه اکثریت مجلس و دولت رفع مشکلات معیشتی مردم و ایجاد بسترهای لازم برای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی است و به همین دلیل برای اختصاص بودجه آنها درتلاشند؛ حال باید منتظر ماند و دید آیا اهتمام مجلس و دولت برای رونق اقتصادی توان ایستادگی مقابل لابی مؤسسات فرهنگی مذکور را دارد یا باز هم رایزنی‌ها و لابی‌های آنها چون 37سال گذشته اولویت‌بندی‌های مجلس و دولت را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید