• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 11 خرداد 1402
کد مطلب : 193432
+
-

بازگشت مجلات به مؤسسه همشهری

همزمان با میلاد امام رضاع آیین انتشار دوباره مجلات برگزار شد

گزارش
بازگشت مجلات به مؤسسه همشهری

فرشاد شیرازی- خبرنگار

آیین بزرگداشت آغاز به‌کار مجدد مجلات همشهری در روز میلاد باسعادت امام رضا(ع) در سالن اجتماعات مؤسسه همشهری با حضور محمد مشاری، محمدرضا زائری، محسن مهدیان، دانیال معمار و محمد قوچانی برگزار شد.

حراست از میراثی گرانبها
در این مراسم، محمد مشاری، مدیر سابق مجلات همشهری، به‌عنوان نخستین سخنران گفت: «این کار دست مریزاد دارد. باید این میراث گرانبها را قدر بنهیم. امیدوارم که از این حرکت فرهنگی استقبال شایسته‌ای به عمل‌ آید. متأسفانه از چند سال پیش تعداد مجلات مؤسسه همشهری از ۲۰ مجله به 8 مجله تقلیل یافت. مجلات فرهنگی مؤسسه همشهری یک جریان فرهنگی، مؤثر و پرمحتوا و پرمخاطب بود که به‌دست جوانان جامعه شکل گرفت و در بستر دانایی و علم، پرورش یافت و مخاطب خودش را پیدا کرد. گرچه تلاطم‌های زیادی از سال ۱۳۹۶ مانند گرانی کاغذ تا‌کنون اتفاق افتاد، اما در عین حال نفوذ و کارکرد فضای مجازی هم مزید بر علت شد که فرصت شایسته‌ای از جامعه مطبوعاتی گرفته شود. در مجموع باید بگویم که کاهش و تعطیل شدن مجلات همشهری شایسته یک محیط فرهنگی و مؤسسه همشهری نبود. سابقه مجلات همشهری نشان می‌دهد که تأثیرش بر مسائل فرهنگی فراگیر بود. امروز این شمع کم‌فروغ است، اما دوباره روشن شده و جای تقدیر دارد. ‌شخصا از آقای محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری و دانیال معمار، سردبیر روزنامه تشکر دارم. امیدوارم که این مسیر با همه مشکلاتش طی شود. از اینکه مجله‌های همشهری دوباره روی دکه‌ها می‌د‌رخشند، خوشحالم.»

«۲۴»؛ کتاب‌مجله با موضوع روز، دور مصرف روز
سعید مروتی، سردبیر نشریه 24   هم در این مراسم گفت: «۲۴» از انتهای دهه 80، به سردبیری حسین معززی‌نیا منتشر شد و خیلی زود جایگاهش در نشریه‌های سینمایی تثبیت شد؛ به‌طوری که خیلی زود کنار ماهنامه فیلم به عنوان یکی از نشریات جدی و شاخص سینمایی قرار گرفت. وقتی پس از چند سال، معززی‌نیا از سردبیری مجله کنار رفت، حامد شکیبا‌نیا، سردبیر بعدی هوشمندی به خرج داد و دست به ترکیب تیم برنده نزد. آنچه بر نشریات همشهری در سال‌های پس از ۹۶ رفت، دامن ۲۴ را هم گرفت. نشریه به‌صورت نامنظم و در مقطعی به شکلی غیرحرفه‌ای منتشر و بعد هم انتشارش متوقف شد. مرداد‌ماه سال گذشته بعد از برگزاری جلساتی با دانیال معمار، مسئولیت سردبیری دوره جدید ۲۴ را پذیرفتم. در دور جدید ۲۴ با توجه به سیاستگذاری مؤسسه همشهری درباره نشریات به‌صورت کتاب مجله تک‌موضوعی منتشر می‌شود. با یاری دوستان و همکاران عزیزم در داخل مجموعه همشهری و چهره‌های شاخص عرصه سینمایی‌نویسی مثل جواد طوسی، فریدون جیرانی و خسرو دهقان، ۲۴ از پاییز سال گذشته به‌صورت منظم منتشر شده است؛ کتاب‌مجله‌ای که با موضوع روز سر و کار دارد، ولی برای مصرف روز منتشر نمی‌شود و ما امیدواریم جایی در کتابخانه‌های علاقه‌مندان سینما باز کرده باشد.»

«همشهری سرنخ»؛ کارشناسی عمیق موضوعات حوادثی
 جواد عزیزی، سردبیر «سرنخ» نیز در این مراسم گفت: افتخار می‌کنم از افرادی هستم که از همان ابتدای تولد مجله همشهری سرنخ با آن همکاری داشتم. چند‌ماه پیش از شروع انتشار مجله، با حامد فرحبخش (اولین سردبیر همشهری سرنخ) راهی میدان انقلاب می‌شدیم و مجله‌های خارجی را بررسی می‌کردیم تا به ایده‌ای برای همشهری‌ سرنخ که در آن زمان تنها مجله حوادث و شگفتی‌های ایران بود، دست پیدا کنیم. این مجله در سال‌های انتشارش، مخاطبان زیادی چه در تهران و چه در شهرستان‌ها پیدا کرد و در سال‌های گذشته بنا بر دلایلی، انتشار آن دچار مشکلاتی شد. حالا اما قرار است در دوره جدید، به‌صورت کتاب‌مجله منتشر شود و در هر شماره آن به یک موضوع پرداخته شود. وی ادامه داد: اینکه یک مجله فقط یک موضوع داشته باشد، هم محدودیت ایجاد می‌کند و هم فرصت. محدودیت از این نظر که پرداختن به یک موضوع ‌ در این حجم کاری سخت خواهد بود، اما فرصتی به‌وجود می‌آورد که برای نخستین‌بار در ایران به یک موضوع ‌ به‌صورت کارشناسی، عمیق و جذاب در قالب یک کتاب پرداخته شود.

از بازگشت «تماشاگر» تا انتشار مجدد «همشهری آیه»
امیرمحمد یعقوب‌پور، سردبیر تماشاگر نیز گفت: «بازگشت تماشاگر از جام‌جهانی شروع شد. طرحی را با دانیال معمار مطرح کردیم و کار سنگینی هم بود، اما سراسر بازخوردش مثبت بود.» مهدی ملک‌پور، سردبیر همشهری آیه نیز در این مراسم گفت: «مجله آیه از یک مجله قرآنی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی تغییر یافت و چند دوره بین سردبیران مختلف، دست به‌دست شد و حالا دور تازه انتشار همشهری آیه آغاز شده است.»

میزگرد احیای نشریات مکتوب
مأموریت: بازگشت به دکه‌های مطبوعاتی


پس از صحبت‌های تعدادی از سردبیران نشریات همشهری، میزگرد احیای نشریات مکتوب با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محمد قوچانی و دانیال معمار برگزار شد؛ میزگردی که در آن به نقش از دست رفته دکه‌های مطبوعاتی و تلاش برای بازگرداندن نشریات به دکه‌ها و دسترسی مناسب مخاطب به مطبوعات تأکید شد؛ دکه‌هایی که این روزها، بیشتر شبیه سوپرمارکت شده‌اند تا محلی برای عرضه نشریات.

تولید محتوای جذاب با احترام به سلیقه مخاطب
دانیال معمار که پیش از محمدرضا زائری و محمد قوچانی صحبت کرد، توضیح داد: «معمولا مخاطبان برای کتاب بیشتر پول پرداخت می‌کنند، اما برای خرید یک مجله در قطع مجله، تردید دارند که به فرض ۱۰۰هزار تومان پول پرداخت کنند. یکی دیگر از دلایلی که ما این مجلات را به شکل کتاب درآوردیم، همین بود.» معمار در فراز دیگری از سخنانش افزود: «می‌گویند مخاطب، رسانه مکتوب را پس زده است. اگر هم مخاطب آن را پس زده باز هم می‌توان براساس سلایق او برایش تولید محتوا کرد. این نقد را بپذیریم که سلیقه مخاطب را درنیافتیم. البته برخی هم معتقدند که رسانه مکتوب دست و بالش در عرصه تولید محتوا بسته است. من شخصا آزادی یک رسانه را سراب می‌دانم. چامسکی در کتاب «فیلترهای خبری» می‌نویسد: ‌برخی معتقدند که آزادی رسانه وجود دارد، اما آن خبرنگار BBC هم آنجا با فیلتر قوی روبه‌روست.» دانیال معمار همچنین گفت: «کتاب‌مجله‌های ما، از آن جنس کتاب‌هایی هستند که سرشار از اینفوگرافی و اطلاعات و صفحه‌آرایی چشم‌نوازند که یکی از رموز موفقیت این نشریه‌ها بی‌تردید همین است.

اگر به ضوابط حرفه‌ای عمل شود، هیچ نشریه‌ای تعطیل نمی‌شود
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نیز گفت: «اینکه نشریات همشهری در سالروز تولد حضرت ثامن‌الحجج(ع) رونمایی می‌شود، به فال نیک می‌گیرم. دوستانمان در مؤسسه همشهری آن را احیا کردند. اما از سوی دیگر باید گفت که متأسفانه برخی مدیریت رسانه را در دست می‌گیرند که کارشان آن را به تعطیلی می‌کشد. البته در این عرصه کسانی مانند فریدون صدیقی، یونس شکرخواه و استاد سیدفرید قاسمی باید نظر بدهند. فقط این مهم را اشاره کنم که اگر ضوابط حرفه‌ای وجود داشت، هیچ‌گاه این نشریات تعطیل نمی‌شد.»

احیای نشریات کار مهمی است
محمد قوچانی نیز توضیح داد: «احیای نشریات همشهری کار مهمی است. دعوت دوستان همشهری از ما هم معرفت و قدرشناسی انسانی را نشان می‌دهد. همان‌طور که آقای مروتی در خلال صحبت‌هایش اشاره کرد که این مجلات در دست ما امانت است و دقیقا همین مورد حقیقت دارد. من روزنامه همشهری را هر روز می‌خرم و به شما تبریک می‌گویم که به لحاظ گرافیکی تغییر کرده‌اید و مخاطب خاص خودتان را هم دارید.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید