• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53126
+
-

بازگشت خانواده های داعشی به کوزوو

اروپا
بازگشت خانواده های داعشی به کوزوو

کوزوو 110شهروندش را که در سال‌های اخیر به داعش پیوسته بودند، از سوریه به این کشور بازگردانده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، بیشتر این افراد، مادران و فرزندان آنها هستند. این گروه شامل 74بچه، 32مادر و 4مرد هستند. این مردان، متهم هستند که به‌عنوان جنگجو برای داعش مبارزه کرده‌اند.
این افراد، با کمک آمریکا به کوزوو برگردانده شدند و به محض رسیدن به خاک این کشور، با اسکورت نیروهای ارتش به یک پایگاه نظامی منتقل شدند.
مسئله بازگشت جنگجویان و اعضای خارجی داعش، بعد از فروپاشی این سازمان تروریستی جدی‌تر شده است.
وزیر دادگستری کوزوو، بعد از بازگشت این گروه به کشورشان گفت: «دولت کوزوو، با همکاری آمریکا، در یک عملیات مهم و حساس 110نفر از شهروندانش را از سوریه بازگردانده است. ما تا زمانی که تک‌تک شهروندان بازگردند، متوقف نخواهیم شد و هر‌کسی که جرمی مرتکب شده و در این سازمان تروریستی عضویت داشته، دادگاهی خواهد شد.» 90درصد جمعیت کوزوو که در سال‌2008 از صربستان مستقل شده است را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بیش از 300نفر از شهروندان این کشور از سال‌2012 به سوریه رفته‌اند. از این تعداد، براساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز، 70نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند. پلیس کوزوو اعلام کرده است همچنان 30جنگجوی کوزوویی، به همراه 49زن و 8بچه در مناطق درگیری در سوریه و عراق حضور دارند. در ماه‌های اخیر، زنان خارجی زیادی که در مناطق‌ تحت کنترل داعش زندگی می‌کردند، درخواست کرده‌اند به کشورهای خود بازگردند. برخی از این زنان، تابعیت کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا و فرانسه را دارند. آنها امیدوارند که با بازگشت به کشورهای خود، فرزندانشان را در صلح بزرگ کنند.
بر‌خلاف کوزوو که شهروندان خود را پذیرفته است، دیگر کشورها چنین رویکردی ندارند. انگلیس اخیرا از بازگشت 2نفر از مادرانی که عضو داعش بوده‌اند، جلوگیری کرده است. در یکی از این موارد، ‌شمیم بیگم که 15سال‌ دارد، از دولت انگلیس خواست تا کمی پیش از متولد‌شدن فرزندش به انگلیس بازگردد، اما دولت انگلیس، با تقاضای او مخالفت کرد و تابعیت او را هم لغو کرد. موضوع جلوگیری از بازگشت او به انگلیس، بعد از آنکه نوزاد او در ‌ماه مارس درگذشت، دوباره جنجالی شد. در همان ماه، دولت فرانسه اما 5فرزند جنگجویان داعش را به فرانسه بازگرداند.

این خبر را به اشتراک بگذارید