• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 19 دی 1401
کد مطلب : 182311
+
-

مخالفت ناتو با اعزام نیروهای صرب به کوزوو

ناتو اعلام کرد اجازه استقرار نیروهای نظامی صربستان در شمال کوزوو را نخواهد داد

دریچه
مخالفت ناتو با اعزام نیروهای صرب به کوزوو

سازمان ناتو با درخواست دولت صربستان برای اعزام 1000نیروی نظامی صرب به مناطق شمال کوزوو را رد کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور کوزوو، خبر داد که صربستان پس از درگیری‌ها میان اقلیت صرب ساکن شمال کوزوو و نیروهای نظامی کوزوویی، به‌دنبال اعزام نیرو به این منطقه بوده است. ناتو از اواخر دهه 1999در منطقه حضور دارد و نیروهایش وظیفه برقراری صلح را به‌عهده دارند. کوزوو یکی از استان‌های صربستان بود که در سال 2008از این کشور اعلام استقلال کرد. دو طرف در جریان جنگ خونین 1999-1998 باهم درگیر شدند که ناتو برای حفاظت از کوزوو که اکثریت آن را مسلمانان آلبانیایی‌‌تبار تشکیل می‌دهند، منطقه یوگسلاوی شامل صربستان و مونته‌نگرو را بمباران کرد. ووچیچ در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «ناتو پاسخ داده است که نیازی به بازگشت ارتش صربستان به کوزوو وجود ندارد. این پاسخ با استناد به قطعنامه سازمان ملل متحد که مأموریت ناتو در کوزوو را تأیید می‌کند.»
تنش‌های در مناطق صرب‌نشین کوزوو طی روزهای اخیر پس از آنکه یک سرباز دو جوان صرب را به ضرب گلوله زخمی کرد تشدید شده است. پلیس کوزوو این سرباز را دستگیر کرده است. این دو جوان به بیمارستان منتقل شده‌اند اما جراحات‌شان سطحی است. مقامات کوزوو برای جلوگیری از تشدید تنش این حادثه را محکوم کرده‌اند. دیروز چند هزار صرب ساکن کوزوو به‌طور مسالمت‌آمیز علیه آنچه «خشونت علیه صرب‌ها» نامیدند، تظاهرات کردند. همزمان، یک اتوبوس حامل شهروندان اهل کوزوو که از طریق صربستان به آلمان می‌رفت، نیز هدف حمله صرب‌ها قرار گرفته است.
حدود 100هزار صرب در کوزوو زندگی می‌کنند که اخیرا دچار اختلافاتی با دولت مرکزی این کشور شده‌اند. تا چند ماه قبل، صرب‌های کوزوو با پلاک‌های خودرو صادر شده در صربستان، اجازه تردد در خاک کوزوو را داشتند. دولت اما این مجوزها را باطل کرده و خواستار تعویض این پلاک‌ها با پلاک‌های صادره در کوزوو شده است؛ خواسته‌ای که جرقه درگیری‌های محدود در مناطق صرب نشین را زد.
زنده شدن اختلافات قومیتی قدیمی در این منطقه، زنگ خطر شروع یک جنگ دیگر را در اروپا به صدا درآورده است. بسیاری از تحلیلگران، معتقدند بحران کوزوو یکی از مهم‌ترین بحران‌های سال 2023میلادی خواهد بود. آن هم در شرایطی که اروپا همچنان درگیر یک جنگ ویرانگر در اوکراین است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید